Retro: Winst voor Verzijlbergen, Bontrup en Hart Jr op Paul Ricard

David Verzijlbergen, Bram Bontrup en Olivier Hart hebben ervoor gezorgd dat tijdens Les Dix Mille Tours op Paul Ricard maar liefst drie keer het rood-wit-blauw achter het podium werd gehesen en het Wilhelmus weerklonk. Verzijlbergen liet een sterk staaltje zien tijdens de 2.0L Cup, terwijl Bontrup domineerde in de Classic Touring Challenge. Samen met Olivier Hart won Bontrup nog eens in de Sixties Endurance-wedstrijd van organisator Peter Auto. Ook Jeroen Bleekemolen stond twee keer op het podium.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Peter Auto
De winst van Verzijlbergen in de 2.0L Cup kwam tot stand na een onstuitbare opmars na de pitstops waarop zelfs de nieuwe kampioenen Kyle Tilley en Olly Bryant geen antwoord hadden. Teamgenoot Jürgen Westphal was vanaf de derde plek gestart, maar viel terug tot de tiende plaats tijdens zijn stint, waarna Verzijlbergen met zevenmijlslaarzen door het veld joeg om vijf ronden voor het einde de kop over te nemen. De Porsche van Jeroen Bleekemolen en Tim Pappas viel intussen na vier ronden uit, terwijl ook de equipe Timmo Mol/Patrick Kolb na 11 ronden moest afhaken.

Ook Bram Bontrup trok met groot machtsvertoon de winst naar zich toe, in zijn geval in de Classic Touring Challenge. Zijn Ford Mustang reed de rest van het veld op meer dan een minuut. Jouke Jelgershuis Swildens werd 13e algemeen en vierde onder de Alfa Romeo Giulia GTA’s in het veld.

Bontrup completeerde zijn succesvolle weekend met winst in de prestigieuze zaterdagavondwedstrijd van de Sixties Endurance. Samen met Olivier Hart reed hij de AC Cobra naar de overwinning. Hart Jr liet zo’n 18 seconden achter zich de Cobra Daytona Coupés van Maxime Guenat en Armand Mille strijden om de tweede plaats. De Bizzarrini 5300 GT van Loris & Liam Hezemans maakte slechts 29 van de 45 ronden vol. Timmo Mol, die in deze race een E-type deelde met Alexander Kolb, kwam tot 35 ronden.

In CER1 streden de Lola T70 Mk3B’s van Emile Breittmayer en Jan Magnussen/Chris Ward om de overwinning met de Ferrari 512M van Lukas & Niklas Halusa. De solo rijdende Belg wist uiteindelijk aan het langste eind te trekken, al scheelde het maar twee seconden met de Ferrari van de Oostenrijkse broers. De T70 van de Harts had zich ook met die strijd moeten bemoeien, maar kon niet aan de start verschijnen. De 2-liter-zege ging naar de Chevron B19 van John Emberson/Nigel Greensall, bij de GT’s was de De Tomaso Pantera van Detlef von der Lieck en Ralf Kelleners weer eens oppermachtig.

Maxime en Dominique Guenat domineerden CER2. Hun Lola T286 en Toj SC303 boekten een 1-2 voor de familie, ruim voor de Lola T600 van Philippe Scemama. Op de vierde plaats algemeen was de Porsche 935 van Dennis & Marc Busch veruit de sterkste GT, net voor Stéphane Nguyen (Lola T298) in de snelste 2-liter.

Helaas was het in Group C met de Lola T92/10 van de Harts net zo gesteld als met de T70. In een bescheiden veld van negen auto’s ging de Nissan R90CK van Olivier Galant twee keer met de zege aan de haal, op zaterdag kort voor de Peugeot 905 Evo 1bis van Maxime Guenat en de Porsche 962C van Lukas Halusa, op zondag voor de 962C’s van Philip Kadoorie en nog eens Halusa.

In de ERL-races voor LMP1’s en GT1’s was twee keer geen kruid gewassen tegen de Audi R8 van Emmanuel Collard. Olivier Galant (Panoz LMP-1 Roadster) en Tom Chilton (Zytek 04S) probeerden beide malen tevergeefs in de buurt te blijven, maar moesten uiteindelijk meer aandacht aan elkaar besteden. De Lotus Elise GT1 van Mike & Liam Hezemans kon opnieuw met de snelste GT1’s mee, maar haalde twee keer het einde niet. Zo gingen de GT-overwinningen naar de Nissan R35 GT-R van Eric Debard en McLaren F1-GTR van Nicolas Joffre.

In de Ferrari vs Porsche Challenge zoals de GT2-races van de Endurance Racing Legends wellicht ook wel valt te omschrijven, sloeg het relatief ondervertegenwoordigde Ferrari toe via Kadoorie, die zijn Ferrari 430 GTC twee keer vóór de Porsche 993 GT2 Evo’s van Sebastian Gläser en Tim Pappas/Jeroen Bleekemolen liet eindigen. Alleen de Corvette C6 ZR1 van Emberson/Greensall, de BMW E36 M3 GT van Scooter Gabel en de Marcos LM500 van Stephen Keating – een auto waar Ad Verkuijlen en Maarten Buitenhuis vroeger ongetwijfeld ooit hun handen aan hebben vuilgemaakt – waren de uitzonderingen in het veld waarin Maranello en Weissach de boventoon voerden.

Vier CSL’s namen de bovenste plaatsen in beslag in de uitslag van de Heritage Touring Cup. Gläser bestuurde de snelste BMW, gevolgd door Breittmayer, Scemama en Halusa/Ames. De Capri’s kwamen er deze keer niet aan te pas. Na nog eens twee BMW’s (een 635 CSi en een vijfde CSL) bracht Maxime Guenat de eerste RS3100 over de streep.

In The Gentlemen Challenge zegevierde de Bizzarrini 5300 GT van Diogo Tavares twee maal, al bedreigde de Tojeiro EE van Afschin Fatemi de Portugees op zondag, nadat de Tojeiro op zaterdag nog moest afhaken. In de eerste race maakten Volker Hichert/Björn Essen er een Bizza 1-2 van. De Lotus Elite van Marcel Peter – gedeeld met Ivan Denes Lessner – haalde op zaterdag het einde niet, wat meteen het lot van de auto voor zondag bezegelde.