GT World Challenge: BRM-Audi en Tigani-AMG winnen op The Bend, Grenier en Stephens komen het beste uit spektakel in Alabama

De GT World Challenge powered by AWS kwam afgelopen weekend in Australië en de Verenigde Staten in actie. Alex Peroni en Mark Rosser (Team BRM) en Paul Lucchitti en Jayden Ojeda (Realta) zegevierden op The Bend Motorsport Park in Zuid-Australië. Renee Gracie, de OnlyFans-dame in een Audi van Melbourne Performance Centre, stelden de titel in de Am-klasse al veilig. Kenton Koch en Connor De Phillippi (Random Vandals Racing) en Mikaël Grenier en Michai Stephens (JMF Motorsports) wonnen op Barber Motorsports Park. Ze lieten de chaos in de Pro-Am-klasse ver achter zich.
Tekst: Vincent Bruins (X/Bluesky: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Daniel Kalisz & Fabian Lagunas)
GT World Challenge Australia
Liam Talbot (Volante Rosso Motorsport) leidde Race 1 vanaf de pole position, maar hij spinde halverwege zijn stint. De achterkant van de Aston Martin was beschadigd en teamgenoot Jamie Day had daardoor duidelijk de snelheid niet meer. Ze zouden terugvallen naar de achtste positie. Rosser had de eerste plek van Talbot overgenomen en reed samen met voormalig FIA Formule 3-coureur Peroni onbedreigd naar de overwinning. Jaxon Evans en Elliott Schutte (Arise Racing GT) hielden Broc Feeney en Brad Schumacher (Kelso Electrical) achter zich voor de tweede plaats. Gracie verloor de zege in de Am-klasse aan de gebroeders James en Theo Koundouris met de door Tigani Motorsport-gerunde Supabarn-AMG na een spin door het gras.
UITSLAG RACE 1
Lucchitti en Ojeda kwamen als eerste over de streep in Race 2, nadat ze vanaf de pole waren begonnen. Een comfortabele overwinning was het niet, want ze stonden constant onder druk van Evans en Schutte. De Arise-Ferrari werd in de slotfase nog ingehaald voor de tweede stek door Feeney en Schumacher, die The Bend Motorsport Park hebben verlaten met een achterstand van 30 punten op Evans en Schutte. In de Am-klasse is het kampioenschap al beslist. Gracie sleepte de overwinning én de titel binnen voor James en Theo Koundouris, en de Black Wolf-AMG van Ben Schoots en Shane Woodman.
UITSLAG RACE 2
UPDATE: De Mercedes-AMG-teams werden er na Race 1 van beschuldigd dat hun GT3-auto's niet aan de homologatie voldeden. De beschuldigingen konden echter niet bewezen worden. Omdat de resultaten van Race 1 voorlopig bleven na de zaterdag, konden er geen successtraffen worden geïncasseerd tijdens Race 2. De successtrafseconden van de zondagsrace zouden na het onderzoek naar de AMG's later toegevoegd worden aan de racetijd. Lucchitti en Ojeda blijven de winnaars van Race 2, maar Feeney en Schumacher evenals Evans en Schutte zijn ieder een plek verloren. Steve Brooks en Ryan Wood (Wolfbrook) zijn opgeschoven van P4 naar P2.
NIEUWE UITSLAG RACE 2
De seizoensfinale van de GT World Challenge Australia powered by AWS wordt gek genoeg niet in Australië, maar in Nieuw-Zeeland gehouden. Op het Hampton Downs Motorsport Park op 1 en 2 november gaan we erachter komen wie het kampioenschap in de Pro-Am-klasse verdient: Evans en Schutte, of Feeney en Schumacher?
GT World Challenge America
Koch en De Phillippi waren oppermachtig in Race 1 en leidden van start tot finish. Grenier en Stephens deden aan damage control door als tweede te eindigen voor de andere Random Vandals-BMW van Bill Auberlen en Varun Choksey. Robby Foley en Justin Rothberg (Turner Motorsport) hielden de Corvette van Matt Bell en Blake McDonald (DXDT Racing) achter zich voor de overwinning in de Pro-Am-klasse. Darren Turner (Heart of Racing Team) ging bij Jeff Burton (Regulator Racing) in de aanval voor de derde positie in de klasse, maar de Aston Martin-coureur raakte Burton en spinde. Tom Sargent en Kyle Washington (GMG Racing) profiteerden en pakten het podium van beiden af. Burton maakte meerdere foutjes in de slotfase en zakte samen met Ellis terug naar P7.
UITSLAG RACE 1
Grenier en Stephens wonnen Race 2 met een voorsprong van maar liefst 29 seconden voor de RS1-Porsche van Jan Heylen en Alex Sedgwick. Beide BMW’s van Random Vandals Racing moesten een extra pitstop maken vanwege problemen met de benzinetoevoer en dus werden Koch en De Phillippi derde in de Pro-klasse voor Auberlen en Choksey. Grenier en Stephens scoorden de meeste punten in Alabama en hebben hun achterstand op Koch en De Phillippi terug kunnen brengen tot 15 punten met nog één race te gaan.
Bell en McDonald versloegen Sargent en Washington voor de Pro-Am-zege, maar de tweede plaats voor de GMG-Porsche is desondanks hun beste resultaat tot nu toe. Amateurrijder Jason Daskalos (CRP Racing) wist ronde na ronde fabriekscoureur Ellis achter zich te houden door fel maar eerlijk te verdedigen. In de één na laatste bocht spinde Ellis hem per ongeluk in de rondte. De in Duitsland geboren Brit besloot voor het zwart-witgeblokt te wachten en liet Daskalos, die dus toch derde in Pro-Am werd met Isaac Sherman, weer voorbij. Foley en Rothberg zaten zo dichtbij dat zij de vierde plek konden afpakken, voordat Ellis over de streep kwam. Niet alleen kregen Burton en Ellis een tijdstraf van 39 seconden voor het contact, maar de laatstgenoemde kreeg ook nog een waarschuwing voor het expres langzaam rijden, wat als zeer gevaarlijk werd beschouwd door de stewards. Foley en Rothberg werden eveneens bestraft voor een crash met de Archangel-McLaren van Todd Coleman en Aaron Telitz. In de Am-klasse heeft Scott Dollahite (Dollahite Racing) de leiding in de puntenstand overgenomen voor Ozz Negri Jr. en Jay Schreibman (AF Corse) na een dubbelzege in de Mustang die hij deelde met Eric Powell.
UITSLAG RACE 2
De titels in de Pro-, Pro-Am- en Am-klasse worden allemaal beslist op zaterdag 18 oktober tijdens de Indianapolis 8 Hour, wat niet alleen meetelt voor de GT World Challenge America powered by AWS, maar ook voor de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli.