Sportscars: Porsche-trio Vanthoor/Estre/Campbell wint natte WEC-race Austin (lang)

De #6-Porsche won het waterballet in Austin
Porsche heeft zijn eerste overwinning van het seizoen in het FIA WEC binnen. Op het Circuit of The Americas in Austin behaalden Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Matt Campbell de zege in een incidentrijke race, waarin vooral het weer een grote rol speelde. Vanwege zware regen werd het eerste uur achter de safety-car gereden, waarna een onderbreking van zo’n drie kwartier volgde. Ook het resterende raceeel leverde volop actie op. De tweede plaats was voor de #50-Ferrari van Miguel Molina, Antonio Fuoco en Nicklas Nielsen, de #94-Peugeot met Stoffel Vandoorne, Loïc Duval en Malthe Jakobsen eindigde als derde. In LMGT3 kwam de #54-AF Corse-Ferrari als eerste over de eindstreep, maar een tijdstraf van vijf seconden vanwege een aanrijding zorgde ervoor dat de zege naar Marino Sato, Darren Leung en Sean Gelael in de #95-United Autosports-McLaren ging. Voor de Nederlanders was er geen succes weggelegd: de #20-BMW van Robin Frijns strandde met René Rast aan het stuur al in het eerste uur achter de safety-car vanwege een defect aan het hybridesysteem, Nyck de Vries en zijn Toyota-teamgenoten eindigden met vier ronden achterstand in de achterhoede en de Iron Lynx-Mercedes met Lin Hodenius viel uit na schade in de beginfase.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto: PR, International Photography/Arturo Vega, FIA WEC/DPPI
Voor de start werd de regen steeds sterker, wat de wedstrijdleiding tot een start achter de safety-car deed besluiten. De omstandigheden werden er bepaald niet beter op en op meerdere plaatsen was er staand water op de baan. Zo werd het eerste uur volledig achter de safety-car afgewerkt, maar desondanks was er al genoeg actie. Al vroeg ging Julien Andlauer in de #5-Porsche in de rondte en verloor vijf plaatsen. Later kwam de #20-BMW met René Rast aan het stuur tot stilstand in wat BMW beschreef als een “isolatieprobleem” in het hybridesysteem. Dat betekende ook het voortijdige einde van de race voor Robin Frijns, die nog geen meter had gereden. De #61-Iron Lynx-Mercedes, waarin ook Lin Hodenius in actie kwam, liep met Matt Berry als rijder schade aan de voorkant op, wat voor langdurige reparatie zorgde.
Na een uur ontstond er een merkwaardige situatie toen de safety-car de pits in reed, omdat de tank dreigde leeg te raken. Een andere safety-car zou de taak overnemen – iets dat wel vaker gebeurt – maar veel auto’s volgden de oorspronkelijke safety-car de pits in, waardoor de volgorde compleet in de war raakte. De wedstrijdleiding had feitelijk geen andere keuze dan de race te onderbreken. Na een kleine drie kwartier werd de race hervat en na enkele ronden achter de safety-car werd voor het eerst de groene vlag gezwaaid, maar dat duurde minder dan tien minuten, want nadat Tom Gamble en Fred Makowiecki onafhankelijk van elkaar van de baan waren geraakt, kwam de safety-car opnieuw in actie.

De #50-Ferrari eindigde op de tweede plaats
Ook in het verdere verloop van de race waren er meerdere incidenten, die deels tot virtuele en deels tot reële interventies van de safety-car leidden, onder andere voor een excursie in de grindbak van José María López in de #7-Toyota, waarmee ook Nyck de Vries reed. In de laatste twee uur van de wedstrijd controleerde de #6-Porsche met Kévin Estre aan het stuur het veld, nadat de Fransman bij de voorlaatste herstart na een safety-car de #51-Ferrari van Pier Guidi gepasseerd was. Pier Guidi liep bij het duel een lekke band op, waarmee Miguel Molina in de #50-Ferrari de tweede plaats in handen kreeg. De Spanjaard verloor zijn positie vervolgens bij de laatste pitstops aan Stoffel Vandoorne in de #94-Peugeot, maar met nog tien minuten te gaan stelde Molina alsnog de tweede plaats veilig.

Yee-haw: Geen petjes, maar cowboyhoeden voor Matt Campbell, Laurens Vanthoor en Kévin Estre (vlnr)
Estre reed onbedreigd naar de overwinning, Molina eindgde als tweede, gevolgd door de beide Peugeots, de #94 met Vandoorne als rijder en de #93 van Mikkel Jensen, Paul di Resta en Jean-Eric Vergne. Voor Peugeot waren de plaatsen drie en vier het beste gecombineerde WEC-resultaat met de 9X8 tot dusver. De #51-Ferrari van Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi werd vijfde, het trio behoudt daarmee de leiding in de WK-stand.

De derde en vierde plaats betekenden het beste gecombineerde WEC-resultaat tot dusver voor de beide Peugeots
Het succes voor de United Autosports-McLaren van Marino Sato, Darren Leung en Sean Geleal was de eerste zege in LMGT3 voor zowel het Anglo-Amerikaanse team als voor McLaren. In de slotfase van de race leek de #77-Proton-Ford Mustang op weg naar succes, maar de bij de laatste stop gemonteerde regenbanden bleken niet de juiste keuze. Davide Rigon, op slicks, was met de #54-Ferrari duidelijk in het voordeel en reed naar de leiding, maar een aanrijding met Ben Barker in de Ford leidde tot de straf die het Ferrari-team de overwinning zou kosten. De United-McLaren profiteerde, net als de #46-WRT-BMW van Kelvin van der Linde, Valentino Rossi en Ahmad Al Harthy, die als tweede eindigde. Voor de AF Corse-Ferrari van Rigon, Thomas Flohr en Francesco Castellacci restte niet meer dan de derde plaats.

Eerste LMGT3-overwinning voor United Autosports en mcLaren dankzij Marino Sato, Sean Gelael en Darren Leung (vlnr)