Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Peter Auto en Motor Racing Legends maken hun kalenders voor 2026 bekend

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Twee van de drie grote promoters van internationale historische kampioenschappen hebben vandaag bijna gelijktijdig hun kalenders voor 2026 bekendgemaakt. Zowel Peter Auto als Motor Racing Legends onthulde een kalender met flink wat vernieuwingen. Komende maand zal ook Masters Historic Racing zijn definitieve kalender onthullen, al werden de meeste details daarvan al vrijgegeven tijdens het Silverstone Festival.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

De internationale historische autosport is momenteel een bijzonder onrustig speelveld, mede veroorzaakt doordat Peter Auto, Masters én Motor Racing Legends in de afgelopen paar jaar in nieuwe handen zijn overgegaan. De nieuwe eigenaren – de ACO bij Peter Auto, Fred Fatien bij Masters en Shaun Lynn bij MRL – hebben stuk voor stuk ambitieuze plannen, die erop gericht zijn het terrein zo veel mogelijk in hun voordeel te herschikken. Dat blijkt in ieder geval duidelijk bij Peter Auto en Motor Racing Legends, die beide bulken van de nieuwe plannen en initiatieven.

Zo kondigt Peter Auto voor 2026 feitelijk drie kalenders aan in plaats van één. Het bestaande Peter Auto-programma is omgedoopt in de Le Mans Classic Series en groeit van vijf naar acht evenementen. Daarnaast begint Peter Auto met twee series ter ondersteuning van de twee toonaangevende moderne sportwagenkampioenschappen in de wereld: het FIA WEC en de GT World Challenge. Ook gaan de Fransen een samenwerking met de Amerikaanse HSR aan, door ook grids mee te nemen naar Daytona.

Via de Legends of Le Mans gaat Peter Auto het voorprogramma verzorgen van drie WEC-evenementen: Imola, Spa en Bahrein. Via de GT3 Revival Series verschijnt de organisator in het voorprogramma van de Europese GT World Challenge-weekenden op Paul Ricard, de Nürburgring en Barcelona. Le Mans staat bovendien in alle drie kalenders centraal: de Le Mans Classic vindt voortaan jaarlijks plaats, gesplitst in een Heritage-event (feitelijk de traditionele Le Mans Classic) en een Legend-event (voor de sportwagenkampioenschappen vanaf Group C). Die laatstgenoemde versie vindt voortaan in de oneven jaren plaats, vandaar dat hij ook verschijnt op de kalenders van de Legends of Le Mans en de GT3 Revival Series.

Kalender Peter Auto 2026

Le Mans Classic Series
26-28 maart: Qatar 1812km (Lusail)
27-29 maart: Espíritu de Montjuïc (Barcelona)
22-24 mei: Spa Classic (Spa)
5-7 juni: Grand Prix de l’Age d’Or (Dijon)
2-5 juli: Le Mans Classic Legend (Le Mans)
28-30 augustus: Les Dix Mille Tours (Paul Ricard)
18-20 september: Imola Classic (Imola)
23-25 oktober: Estoril Classics (Estoril)
10-15 november: Daytona Classic 24 Hour (Daytona)

Legends of Le Mans
18-19 april: 6 Hours of Imola (Imola)
8-9 mei: 6 Hours of Spa-Francorchamps (Spa)
2-5 juli: Le Mans Classic Legend (Le Mans)
6-7 november: 8 Hours of Bahrain (Sakhir)

GT3 Revival Series
11-12 april: GT World Challenge Europe (Paul Ricard)
22-24 mei: Spa Classic (Spa)
2-5 juli: Le Mans Classic Legend (Le Mans)
29-30 augustus: GT World Challenge Europe (Nürburgring)
3-4 oktober: GT World Challenge Europe (Barcelona)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een eerste blik op de kalender van Motor Racing Legends legt vervolgens meteen een bijzondere anomalie op de kalender van Peter Auto bloot: de GT3 Revival Series van de Fransen staat namelijk niet in het voorprogramma van het kroonjuweel van de GT World Challenge, de 24 Uur van Spa. De reden: de concurrerende GT3 Legends van MRL zullen daar verschijnen.

Ook Motor Racing Legends breidt op diverse fronten uit: het was tot nu toe het kleinere Britse broertje van Masters, dat zich op een uitstapje naar Spa en sinds kort ook Navarra zelden buiten het Verenigd Koninkrijk waagde. Nu komen daar ook bezoekjes bij aan Paul Ricard, Charade, Dijon en nog eens Spa. Dat betekent dat ook MRL uitbreidt, in dit geval van zes evenementen naar tien. Ook in grids wordt MRL net zo groot als Peter Auto en Masters: de recente uitbreiding met de GT3 Legends wordt gevolgd door nog eens twee grids. Zo komt er een grid voor Pre-66 Touring Cars bij, identiek aan wat Masters al heeft en waar Peter Auto vorig jaar met zijn Classic Touring Series ook mee is begonnen. Daarnaast begint MRL met een klasse die toegankelijk is voor de 2-liter-sportwagens uit het EK van de jaren zeventig: die kunnen nu ook al terecht bij CER2 van Peter Auto en in de Masters Sports Car Legends. Een aardig extraatje is de Generations Trophy voor equipes met vaders/moeders en zoons/dochters.

Het laat zien dat de grote spelers momenteel vechten voor elke meter: het doel van Peter Auto is duidelijk om de twee rivalen van het strijdtoneel te verjagen, maar de tegenstand weet desondanks soms een verrassend succes te boeken. MRL richt zich daarbij niet alleen op Peter Auto, maar ook op de huidige klandizie van Masters. Dat mag wellicht geen verbazing wekken nadat Rachel Bailey deze zomer de overstap maakte van Masters naar MRL. Bailey was 20 jaar lang het organisatorische brein achter Masters.

Kalender Motor Racing Legends 2026

1-3 mei: Donington Historic Festival (Donington Park)
8-10 mei: Grand Prix de France Historique (Paul Ricard)
19-21 juni: MRL Brands Hatch (Brands Hatch GP/Indy)
26-28 juni: 24 Hours of Spa (Spa)
10-12 juli: MRL Charade (Charade)
24-26 juli: Silverstone Festival (Silverstone)
21-23 augustus: MRL Navarra Historic (Navarra)
11-13 september: Dijon Motors Cup (Dijon)
25-27 september: Spa Six Hours (Spa)
17-18 oktober: MRL Silverstone GP (Silverstone)

Het is nu afwachten met welke stappen Masters gaat reageren. Recent maakte de organisatie bekend dat het zijn Masters Racing Legends – het kampioenschap voor F1-auto’s uit het 3-liter-tijdperk – gaat uitbreiden met een turboklasse. Daarmee volgt het de ACM, de Monegaskische automobielclub die met zijn Grand Prix de Monaco Historique in vele opzichten het historische F1-speelveld dicteert. Ook de F1-race op Monaco voor auto’s tot 1985 staat in 2026 voor het eerst open voor turboauto’s tot dat jaar. Dit jaar begon Masters ook met zijn eigen Group C-serie, waarmee het in de aanval ging op het Group C-monopolie van Peter Auto.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet