Dragracing: Marck Harteveld winnaar Pro Modified bij NitrOlympX

Marck Harteveld heeft tijdens de NitrOlympX op de Rico Anthes Quatermile van de HockenheimRing de winst voor zich opgeëist in de Pro Modified klasse. De Nederlander nam daarmee met nog één wedstrijd te gaan de leiding over in het FIA Europees Kampioenschap. In de Top Fuel klasse ging de winst bij de derde ronde van het FIA EK Drag Racing naar Jndia Erbacher, terwijl Silvio Strauch de Top Methanol klasse op zijn naam schreef. Pro Stock werd opnieuw een prooi voor Jimmy Ålund. Daarmee vier verschillende nationaliteiten op de hoogste trede van het podium. Met ruim 47.000 bezoekers kende de NitrOlympX bij zijn 38ste editie ook nog eens een nieuw toeschouwersrecord.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings
De NitrOlympX op de Rico Anthes Quatermile van de HockenheimRing kende als derde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing niet alleen een spannend, maar ook verrassend wedstrijdverloop. Kanshebbers en favorieten sneuvelden in enkele gevallen voortijdig waardoor de kampioenschapsstanden weer flink werden opgeschud. De laatste ronde, de European Finals, die komend weekend wordt verreden op Santa Pod Raceway, belooft dan ook een thriller te worden.

Jndia Erbacher
Top Fuel
De Top Fuel klasse telde helaas slechts drie deelnemers. De drie rijders hadden het daarnaast ook nog moeilijk om de vele pk’s goed op het asfalt van de Rico Anthes Quartermile kwijt te kunnen waardoor de tijden tegenvielen. De snelste tijd in de kwalificatie ging uiteindelijk naar Jndia Erbacher met 4,23 seconden, gevolgd door Liam Jones met 4,42 seconden en de lijstaanvoerder in de tussenstand van het kampioenschap, Susanne Callin (4,47 seconden).

Susanne Callin
De vierde kwalificatierun betekende meteen het einde van de wedstrijd voor Callin. Niet alleen explodeerde de eventueel nog te vervangen motor, ook de achteras met alles wat daarbij hoort raakte onherstelbaar beschadigd en die onderdelen waren niet ter plaatse voorradig.

Liam Jones
Erbacher had als nummer één uit de kwalificatie een bye run in de halve finale en omdat Callin niet aan de start kon verschijnen, had ook Jones in zijn halve finale geen tegenstander.

De finale
De finale tussen Erbacher en Jones leverde nog wel een mooie run op en hoewel kort voor de finish een vuurbal het einde van de motor van de Zwitserse aankondigde, had Erbacher voldoende snelheid om met 4,20 tegen 4,34 seconden de winst te grijpen. Daarmee boekte de regerend Europees kampioen voor het tweede jaar op rij een overwinning tijdens de NitrOlympX.

Podium
In de titelstrijd gaat nu Jones aan de leiding, op 20 punten gevolgd door Callin, terwijl Erbacher, die nu plotseling toch naar Santa Pod afreist, op 40 punten volgt. Erbacher stond vorig jaar ook op drie en pakte in de laatste race de titel. De kans dat de Zwitserse haar titel prolongeert is niet heel groot, maar vorig jaar om deze tijd werden haar ook geen kansen toegedicht.

David Vegter
Nederlandse winst in Pro Modified
Net als in de meeste klassen hadden ook de Pro Mods het op vrijdag lastig met de baancondities. Op zaterdag vlogen de tijden omlaag en was het toch weer David Vegter die met 5,855 seconden de eerste kwalificatiepositie voor zich opeiste. Zelfs met zijn een-na-snelste tijd (5,858 seconden) had Vegter nog op één gestaan. De tweede kwalificatiepositie ging naar Mats Eriksson (5,87 seconden) die vrijdag nog de lijst aanvoerde.

Michel Tooren
Michel Tooren deed het met 5,915 seconden ook uitstekend en was daarmee de tweede Nederlander in de top drie. Regerend Europees kampioen Jere Rantaniemi sloot de kwalificatie af op plek vier, gevolgd door Andres Arnover, waarbij de Fin en de Est met 5,940 seconden exact dezelfde tijd lieten noteren. Marck Harteveld was op plek zes in het veertien auto’s tellende veld met 6,02 seconden de eerste rijder boven de zes seconden.

Kim Kristiansen
De eliminaties kenden vele verrassingen, zowel positief als negatief. Het drama begon bij Vegter die door een probleem met de ontsteking zijn Camaro niet gestart kreeg en lijdzaam moest toezien hoe de als laatste gekwalificeerde Kim Kristiansen alleen over de baan ging en de winst greep. Vegter is net als vorig jaar vaak de snelste rijder maar wordt dit jaar op beslissende momenten geplaagd door pech en met de uitschakeling in de eerste eliminatieronde kunnen de titelkansen van de Nederlander de prullenbak in.

Bruno Bader
In de tweede kwalificatieronde (kwartfinales) viel ook het doek voor de als tweede gekwalificeerde Eriksson. Een kapot wiellager weerhield de Zweed van een snelle run en daarmee plaatste Bruno Bader zich voor de halve finale. De kwartfinale gaf ook het Nederlandse onderonsje tussen Harteveld en Tooren. Tot een echte confrontatie kwam het niet want in de burn out explodeerde de converter in Tooren’s Camaro waardoor ook de Pro Dutch Racing-rijder zijn weekend voortijdig door een technisch probleem zag eindigen.

Marck Harteveld
Harteveld promoveerde daarmee in een bye run naar de halve finale waarin de Voodoo Hemi Racing-rijder het moest opnemen tegen Bader. Met 5,99 seconden dook Harteveld dit keer ook onder de 6-secondengrens, was Bader (6,08 seconden) daarmee te snel af en plaatste zich voor de finale.

Jere Rantaniemi
Aan de andere kant van de eliminatieladder had Rantaniemi eerst een volledig dwars gaande Arnover uitgeschakeld, om het in de halve finale op te moeten nemen tegen Kristiansen, die na de pech bij Vegter in ronde één in de kwartfinales weer een bye run cadeau had gekregen. Hier hield het geluk van Kristiansen echter op want de Deen trok een rood licht en was daarmee uitgeschakeld. Daarmee was de finale een herhaling van de eindstrijd in Tierp tussen Rantaniemi en Harteveld, waarbij in Zweden de winst naar de Fin ging.

De finale
De finale had bijna niet dramatischer kunnen verlopen met ook nog eens twee keer een andere wending. Het begon al dat Rantaniemi problemen had om na de burn out terug te komen naar de start. Uiteindelijk lukte dit, waarna Harteveld een rood licht trok en dus de winst automatisch naar Rantaniemi zou gaan. De Fin ging in zijn run echter over de witte lijn in het midden van de baan en dat betekent volgens de reglementen een diskwalificatie. Daarmee ging de winst alsnog weer naar Harteveld omdat het raken van de baanmarkering ‘zwaarder’ telt dan een rood licht.

Vreugde bij Voodoo Hemi Racing
Door zijn zege heeft Harteveld nu ook weer de leiding overgenomen in het kampioenschap, op slechts 16 punten gevolgd door Rantaniemi. Arnover staat al op 109 punten, terwijl Tooren op plek vier tegen een achterstand van 115 punten aankijkt. Harteveld en Rantaniemi gaan dus komend weekend uitmaken wie zich de FIA Europees Pro Modified kampioen van 2025 mag noemen.