ELMS: Tweede opeenvolgende zege VDS Panis Racing, Rik Koen wint met teamgenoten LMP3 op Spa-Francorchamps (UPD: reactie Rik Koen)

Start van de 4 Hours of Spa-Francorchamps
Het VDS Panis Racing-trio Oliver Gray, Esteban Masson en Charles Milesi heeft de vier-uursrace van de European Le Mans Series op het Circuit de Spa-Francorchamps gewonnen. Voor het Franse team was het de tweede opeenvolgende zege, waarmee het de voorsprong als leider in de tussenstand van het kampioenschap vergrootte. In LMP2-Pro-Am won Algarve Pro Racing met Kriton Lentoudis, Olli Caldwell en Alex Quinn, die als vierde overall eindigden. Nederlands succes was er in LMP3 dankzij Rik Koen, die samen met zijn teamgenoten Julien Gerbi en Daniel Nogales met de Ligier van Team Virage de klasse won. De winst in LMGT3 was voor Valentin Hasse-Clot, Erwin Bastard en Clément Mateu in de Racing Spirit of Léman-Aston Martin.
UPD: Rik Koen was uiteraard blij met zijn succes: “We startten als achtste na wat pech in de kwalificatie, maar ik wist al dat we het hele weekeinde snel waren en dat heeft ons geholpen in de race. Onze nieuwe brons-rijder, die vanaf deze race is ingestapt, teameigenaar Julien Gerbi, deed het heel goed door van acht naar vier te rijden. Vervolgens reed de tweede rijder van vier naar twee, toen lagen we weer even vijfde na de pitstop en daarna heb ik hem naar de overwinning gereden. Het was een heel goede wedstrijd, ik ben super blij met mijn eerste ELMS-podium en zeker door direct als eerste te eindigen! Hopelijk nog veel meer nu in Silverstone en Portimão!”
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto: ELMS
De winnende VDS Panis-Oreca had aan de finish een voorsprong van 24,330 seconden op de Inter Europol-auto van Tom Dillmann, Nick Yelloly en Jakub Smiechowski. Gray reed in het eerste uur van de derde naar de eerste plaats en later had VDS Panis geluk met een ‘full-course yellow’ die volgde net nadat het team een pitstop had gemaakt. Het team reed vervolgens de overwinning naar huis. Achter Inter Europol eindigde de van pole-position gestarte Nielsen-Oreca van Cem Bolukbasi, Ferdinand Habsburg en Filipe Albuquerque op de derde plaats, nadat zowel de #18-IDEC Sport-auto als de #25 van Algarve Pro Racing een tijdstraf van drie minuten kregen opgelegd vanwege het inrijden van de pitstraat nadat de ‘full-course yellow’ was uitgeroepen. De #28-IDEC-Sport-Oreca van Paul Lafargue, Job van Uitert en Paul-Loup Chatin eindigde op de vierde plaats. De in de LMP2-Pro-Am-klasse van pole gestarte Proton-Oreca van Giorgio Roda, René Binder en Bent Viscaal eindigde als zesde in de klasse.
Met een ronde voorsprong op de concurrentie wonnen Rik Koen en zijn teamgenoten van Team Virage de LMP3-klasse, waarin de eerste zes plaatsen voor Ligiers waren. Het was de eerste keer dit seizoen dat CLX Motorsport niet de klasse won. Het team dat tot dusver domineerde kende in de Ardennen een race om snel te vergeten met meerdere straffen en een crash in de grindbak bij Les Combes.
De winst voor Racing Spirit of Léman met Valentin Hasse-Clot, Erwin Bastard en Clément Mateu zorgde ervoor dat Aston Martin het vierde verschillende merk met een seizoenszege in de LMGT3-klasse werd. De Aston Martin-crew moest hard werken voor de overwinning, maar profiteerde toen enkele concurrenten in de slotfase nog een keer naar binnen moesten voor brandstof. De Iron Lynx-Mercedes met Matt Berry, Lorcan Hanafin en Fabian Schiller eindigde als tweede, voor de Kessel Racong-Ferrari van Ben Tuck, Takeshi Kimura en James Calado, die de laatste podiumplaats erfden toen Michelle Gatting in de Iron Dames-Porsche, die ze deelde met Célia Martin en Sarah Bovy, met nog twee minuten te gaan ook moest tanken.