Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Güven verrassende winnaar spectaculaire zaterdagsrace Sachsenring

250823 DTM R1 Guven
Ayhancan Güven won verrassend de DTM-zaterdagsrace op de Sachsenring

De DTM-zaterdagsrace op de Sachsenring bood volop spektakel. Na regen in de beginfase droogde het op, waarmee Manthey-Porsche-rijder Thomas Preining in het voordeel leek. In de laatste ronde maakte hij echter een fout in de strijd met Jordan Pepper in de GRT-Lamborghini. Daarvan profiteerde Ayhancan Güven in de tweede Manthey-Porsche, pakte de leiding en won, voor Pepper en Jack Aitken in de Emil Frey-Ferrari. Preining moest genoegen nemen met de vierde plaats. Morris Schuring kwam in de derde Manthey-Porsche als achtste over de eindstreep, maar kreeg een tijdstraf van vijf seconden vanwege een aanrijding met Engstler en werd daarmee 17e. Thierry Vermeulen reed lange tijd in de top tien, maar raakte na de pitstop van de baan en viel daarmee ver terug.

Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: ADAC/Gruppe C


Jordan Pepper was met de GRT-Lamborghini in 1:16,826 minuten het snelst in de kwalificatie. Mercedes-coureur Jules Gounon reed met 0,123 seconde achterstand de tweede tijd. Daarachter Ben Green in de snelste van de drie Emil Frey-Ferrari’s, voor Luca Engstler (GRT-Lamborghini) en Lucas Auer (Landgraf-Mercedes), de leider in de tussenstand. Thierry Vermeulen (Frey-Ferrari) kwalificeerde zich als achtste, maar mag als zevende starten, omdat Maro Engel een gridstraf van drie plaatsen kreeg vanwege het hinderen van een andere deelnemer in de kwalificatie. Morris Schuring reed in de Manthey-Porsche de 19e tijd, maar schoof ook een plek naar voren, omdat Bortolotti vijf plaatsen werd teruggezet, want de Italiaan had onlangs op de Nürburgring zijn derde waarschuwing van het seizoen opgelopen.

250823 DTM Pepper pole
Pepper zette de GRT-Lamborghini op pole

Na de kwalificatie werden de dobbelstenen opnieuw geworpen, wat leidde tot een BOP-aanpassing voor de Porsches, die 20 kilo lichter mochten worden. Ook voor de Audi (-15 kilo), de McLarens en de Aston Martins (elk -10 kilo) mochten gewicht uitladen Daarentegen moesten de Lamborghini’s 20 kilo en de Mercedes-AMG’s tien kilo zwaarder worden.

250823 DTM R1 Start 2
Start op een natte baan met Pepper voor Green en Gounon

Een minuut of tien voor de geplande start viel er een hoosbui, waarop de start tien minuten werd uitgesteld. Met blowers werd geprobeerd om de grootste plassen op de baan een beetje weg te blazen. Er worden twee formatieronden gereden, alle rijders starten op regenbanden. Als de race wordt vrijgegeven neemt Pepper de leiding, Green pakt de tweede plaats tegen Gounon. Engel gaat te vroeg op het gas en krijgt een ‘penalty lap’. Hij valt daarmee terug naar de 15e plaats. In de vierde ronde opent Gounon de aanval op Green en neemt de tweede plaats over.

250823 DTM R1 Start
Ander startperspectief met pole-sitter Pepper aan kop

Vermeulen handhaaft zich als zevende goed in de top tien. Morris Schuring maakt in de eerste zes ronden twee plaatsen goed en komt als 16e door, waarmee hij tweede in het ‘rookie’-klassement achter Fabio Scherer is, die direct voor hem rijdt. Vooraan rijdt Gounon op de tweede plaats het gat naar de leidende Pepper dicht. In de tiende ronde valt Engel Rast aan in de strijd om de 13e plaats, maar vooralsnog zonder succes. Preining passeert Wittmann en pakt de achtste positie.

In de 13e ronde opent het pitstopvenster. De racelijn wordt wat droger, maar de baan is verder nog behoorlijk nat, dus alle rijders proberen hun stop zo lang mogelijk uit te stellen. In de 14e ronde passeert Preining Vermeulen en is daarmee al zevende. Daarmee is zijn opmars nog niet ten einde, want de volgende is zijn landgenoot Lucas Auer, die hij ook zonder problemen inhaalt. Rast is ondertussen teruggevallen van de 14e naar de 16e plaats, waarvan Scherer en Schuring profiteren Engstler valt Green aan in de strijd om de derde plaats en passeert de Brit, maar Green pakt snel de positie weer terug en Aitken profiteert, want ook die haalt Engstler in. Natuurlijk vindt de wedstrijdleiding het minder leuk dan de raceliefhebbers, want Green en Engstler incasseren een waarschuwing. Schuring haalt ondertussen Scherer in en is daarmee leider in het ‘rookie’-klassement.

Preining profiteert van de chaos en passeert ook Engstler, waarmee de Oostenrijker vijfde is. Bij Emil Frey probeert men Aitken voor Green te krijgen met het oog op de titelstrijd. Rast en Maini zijn de eerste rijders die binnenkomen, ze kiezen beide voor slicks. In de 22e ronde raakt Vermeulen na zijn stop van de baan en valt ver terug. In de 23e ronde stopt Preining, zeker een de favorieten voor de winst. De stop verloopt perfect. Schuring stopt een ronde later, die komt voor Wittmann weer de baan op. In de 24e ronde maken ook de laatste rijders hun stops. Na alle stops leidt Pepper voor Gounon, Gounon, Preining, Green, Güven, Aitken, Engstler, Schuring en Feller. Vermeulen gaat in de 25e ronde in de rondte na contact met Engel. De situatie wordt na de race onderzocht.

In de 27e ronde passeert Preining Gounon en neemt daarmee de tweede plaats over. Het lijkt met nog tien minuten op de klok nog slechts een kwestie van tijd voordat Preining ook de leiding verovert. Met Güven op vier en Schuring op negen rijden alle drie de Manthey-Porsches in de top tien. Ondertussen trekken er ook weer donkere wolken op boven de Sachsenring. In de 29e ronde zit Preining vlak achter Pepper, maar wacht vooralsnog af. Baert glijdt in de 30e ronde in de laatste bocht in de grindbak, de safety-car komt de baan op. De volgorde: Pepper voor Preining, Gounon, Güven, Aitken, Engstler, Green Feller, Schuring en Scherer. Er staan nog vijf minuten op de klok, maar vanwege de safety-car verlengt de wedstrijdleiding de raceduur tot 55 minuten en twee ronden.

250823 DTM R1 Maini Kalender
Maini en Kalender maakten een extra pitstop

In de 33e ronde begint het weer hard te regenen. De safety-car duurt langer, de nieuwe raceduur bedraagt 55 minuten plus drie ronden. Maini en Kalender komen de pits in en kiezen voor regenbanden. Aan het eind van de 35e ronde komt de safety-car de pits in. Is dat de beslissende move voor Maini en Kalender? In ronde 36 passeert Preining Pepper en pakt de eerste plaats. Engstler krijgt een tik van Schuring en verliest meerdere plaatsen. Ook dat onderzoekt de wedstrijdleiding.


In de laatste ronde zet Pepper zijn auto naast die van Preining, die eerder de controle over zijn Porsche verloren had. De Oostenrijker verdedigt, maar gaat daarbij de fout in en mist zijn rempunt. De twee raken elkaar, Güven profiteert en pakt de leiding. Preining is vervolgens nog maar vierde, want ook Aitken is er voorbij. Green raakt van de baan en belandt in de grindbak. Güven wint tot zijn eigen verbazing, voor Pepper, Aitken, Preining, Gounon, Feller, Wittmann, Schuring, Scherer en Engel. Schuring krijgt een straf van vijf seconden vanwege de aanrijding met Engstler. Daarmee valt Schuring terug naar de 17e plaats in het eindklassement.

250821 DTM R1 Finish
Voor de derde keer dit seizoen (na Oschersleben en Zandvoort) wordt Güven als winnaar van een DTM-race afgevlagd

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet