NASCAR: Parker Kligerman wint Xfinity Daytona als vervanger van Connor Zilisch
In de geschiedenisboeken zal Connor Zilisch als winnaar van de Wawa 250 gepresenteerd door Coca Cola vermeld staan maar het was parttimer Parker Kligerman die tijdens de Xfinity-wedstrijd op vrijdagavond daadwerkelijk het zware werk deed. Hij reed de Chevrolet No.88 naar de overwinning en verving daarmee het 18-jarige wonderkind.

Het traditionele formatierijden op Daytona.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR

Kligerman voert het veld aan maar komt niet in de geschiedenisboeken. Het is altijd de auto met de vast ingeschreven rijder die volgens de NASCAR-reglementen die de volle punten krijgt.
Parker Klingerman wint Xfinity Daytona als vervanger van Connor Zilisch
Zilisch wilde voorkomen dat zijn gebroken sleutelbeen na een val in Victory Lane op Watkins Glen twee weken geleden opnieuw averij opliep en liet zich in de 13e ronde onder neutralisatie vervangen. Vanaf dat moment reed Kligerman tot aan de verlenging in de 104e ronde een meesterlijke wedstrijd. Kligerman won in januari de NASCAR Craftsman Truckrace op Daytona maar werd vanwege een probleem met rijhoogte gediskwalificeerd.
Racing-reference.info, de statistieken bijbel van de autosport zal Zilisch zijn zevende overwinning cadeau geven. Daarmee evenaart hij het record van Christopher Bell als Sunoco-rookie in de geschiedenis van de serie. Maar het was wel degelijk Parker Kligerman die de feestelijke burn-out op de frontstretch van het World Center of Racing mocht uitvoeren. Dit is de eerste maal sinds 2007 dat een reserverijder in de Xfinity-series moest inspringen. Denny Hamlin won toen in de toenmalige Busch Series in de AT&T 250 in Wisconsin. In de Cup is het sinds 1977 niet meer voorgekomen dat een reserve-rijder wist te winnen. Toen verving Darrell Waltrip Donnie Allison op Talladega, die zich niet goed voelde.
Parker Kligerman: “Het is in alle opzichten anders want ik niet verwacht dat ik op de dag dat ik op vakantie ging een telefoontje zou krijgen van teameigenaar of ik dat ding zou willen rijden.” Voor Connor vind ik de omstandigheden verschrikkelijk. Hij is een geweldig talent van de nieuwe generatie. Ik voel me vereerd dat ik de kans heb gekregen om de stoel te bekleden waarin hij heeft gezeten, maar ook Kyle Larson. Op Racing-reference.info zal dit helaas niet te zien zijn.
Na een herstart in de 103e ronde, de No.88 Chevrolet kreeg een flinke “push’’ van Justin Allgaier die als derde eindigde. Met Sammy Smith als tweede behaalde het team van JR Motorsports een drievoudige overwinning. Het was de tweede maal dit seizoen dat Zilisch zijn eigen auto zag winnen. Na een harde crash op Talladega in april eerder dit jaar moest Zilisch op de Texas Motor Speedway van deelname afzien en vervanger Kyle Larson won de wedstrijd.

Connor Zilisch feliciteert Parker Kligerman die ''het vuile werk'' voor hem verrichtte.
Maar op deze vrijdagavond rende Zilisch vanuit de pitbox naar de frontstretch om Kligerman te feliciteren. Connor Zilisch: “Dit is raar. Maar de vorige keer toen ik het deed was het echt raar. Ik had nooit gedacht dat ik dit nog eens zou moeten doen. Ik ben een fan van Parker en hij is er ook eentje die ik graag in mijn raceauto zie winnen. Ik ben blij dat ik de wedstrijd kon beginnen en punten voor mijn team kon pakken.’’ Met een vijfde plek in de eerste etappe en een overwinning in de tweede gaf Allgaier de leiding in de serie weer over aan Zilisch en heeft nu een voorsprong van 30 punten voor de volgende wedstrijd op Portland International Raceway.
Verder in de tussenstand van het kampioenschap veranderde het lot van de neven Harrison en Jeb Burton soms radicaal. Beiden strijdend om de laatste plek in de playoffs. Na contact met Matt DiBenedetto in de 10e ronde spinde de Ford van Harrison Burton.Omdat er niet werd geneutraliseerd verloor Burton op weg naar de pits twee ronden maar won zelfs nog vanwege de regen in de 12e ronde nog een rondje terug. En kwam zelfs in de 30e ronde weer in dezelfde ronde terecht.
Jeb Burton scoorde twee punten voor zijn negende plek in het eerste wedstrijdsegment maar zijn geluk keerde snel om. In de 20e veroorzaakte een aanrijding tussen Jeb’s Chevrolet en de No.8 Camaro van Sammy Smith een crash waarbij zes auto’s betrokken waren. Maar Jeb wist zich te herstellen en reed in de Top 15 voordat een botsing tussen elf auto’s in de 97e ronde de beide neven opnieuw bij elkaar bracht.
Harrison eindigde als 16e en Jeb als 20e Daarmee beschikt hij over een voorsprong van 36e punten voor de laatste playoff plek. Voor het reguliere seizoen zijn er nog twee races te gaan. Ryan Sieg reed 19 ronden aan de leiding maar was bij de crash in de 19e ronde betrokken en werd als 31 geklasseerd. Daarmee ligt hij 56 punten achter in de huidige eliminatiegrens van de playoffs.

Een mooie overwinning van Parker Kligerman maar zijn naam zul je nergens in de geschiedenisboeken als winnaar van deze wedstrijd terugvinden.
Uitslag Wawa 250 powered by Coca Cola Daytona
1. (1) Connor Zilisch #, Chevrolet, 104 ronden
2. (3) Sammy Smith, Chevrolet, 104 ronden
3. (5) Justin Allgaier, Chevrolet, 104 ronden
4. (10) Jesse Love, Chevrolet, 104 ronden
5. (2) Sam Mayer, Ford, 104 ronden
6. (7) Brandon Jones, Toyota, 104 ronden
7. (11) Dean Thompson #, Toyota, 104 ronden
8. (36) Garrett Smithley, Chevrolet, 104 ronden
9. (12) Brennan Poole, Chevrolet, 104 ronden
10. (6) Carson Kvapil #, Chevrolet, 104 ronden

Het traditionele formatierijden op Daytona.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR

Kligerman voert het veld aan maar komt niet in de geschiedenisboeken. Het is altijd de auto met de vast ingeschreven rijder die volgens de NASCAR-reglementen die de volle punten krijgt.
Parker Klingerman wint Xfinity Daytona als vervanger van Connor Zilisch
Zilisch wilde voorkomen dat zijn gebroken sleutelbeen na een val in Victory Lane op Watkins Glen twee weken geleden opnieuw averij opliep en liet zich in de 13e ronde onder neutralisatie vervangen. Vanaf dat moment reed Kligerman tot aan de verlenging in de 104e ronde een meesterlijke wedstrijd. Kligerman won in januari de NASCAR Craftsman Truckrace op Daytona maar werd vanwege een probleem met rijhoogte gediskwalificeerd.
Racing-reference.info, de statistieken bijbel van de autosport zal Zilisch zijn zevende overwinning cadeau geven. Daarmee evenaart hij het record van Christopher Bell als Sunoco-rookie in de geschiedenis van de serie. Maar het was wel degelijk Parker Kligerman die de feestelijke burn-out op de frontstretch van het World Center of Racing mocht uitvoeren. Dit is de eerste maal sinds 2007 dat een reserverijder in de Xfinity-series moest inspringen. Denny Hamlin won toen in de toenmalige Busch Series in de AT&T 250 in Wisconsin. In de Cup is het sinds 1977 niet meer voorgekomen dat een reserve-rijder wist te winnen. Toen verving Darrell Waltrip Donnie Allison op Talladega, die zich niet goed voelde.
Parker Kligerman: “Het is in alle opzichten anders want ik niet verwacht dat ik op de dag dat ik op vakantie ging een telefoontje zou krijgen van teameigenaar of ik dat ding zou willen rijden.” Voor Connor vind ik de omstandigheden verschrikkelijk. Hij is een geweldig talent van de nieuwe generatie. Ik voel me vereerd dat ik de kans heb gekregen om de stoel te bekleden waarin hij heeft gezeten, maar ook Kyle Larson. Op Racing-reference.info zal dit helaas niet te zien zijn.
Na een herstart in de 103e ronde, de No.88 Chevrolet kreeg een flinke “push’’ van Justin Allgaier die als derde eindigde. Met Sammy Smith als tweede behaalde het team van JR Motorsports een drievoudige overwinning. Het was de tweede maal dit seizoen dat Zilisch zijn eigen auto zag winnen. Na een harde crash op Talladega in april eerder dit jaar moest Zilisch op de Texas Motor Speedway van deelname afzien en vervanger Kyle Larson won de wedstrijd.

Connor Zilisch feliciteert Parker Kligerman die ''het vuile werk'' voor hem verrichtte.
Maar op deze vrijdagavond rende Zilisch vanuit de pitbox naar de frontstretch om Kligerman te feliciteren. Connor Zilisch: “Dit is raar. Maar de vorige keer toen ik het deed was het echt raar. Ik had nooit gedacht dat ik dit nog eens zou moeten doen. Ik ben een fan van Parker en hij is er ook eentje die ik graag in mijn raceauto zie winnen. Ik ben blij dat ik de wedstrijd kon beginnen en punten voor mijn team kon pakken.’’ Met een vijfde plek in de eerste etappe en een overwinning in de tweede gaf Allgaier de leiding in de serie weer over aan Zilisch en heeft nu een voorsprong van 30 punten voor de volgende wedstrijd op Portland International Raceway.
Verder in de tussenstand van het kampioenschap veranderde het lot van de neven Harrison en Jeb Burton soms radicaal. Beiden strijdend om de laatste plek in de playoffs. Na contact met Matt DiBenedetto in de 10e ronde spinde de Ford van Harrison Burton.Omdat er niet werd geneutraliseerd verloor Burton op weg naar de pits twee ronden maar won zelfs nog vanwege de regen in de 12e ronde nog een rondje terug. En kwam zelfs in de 30e ronde weer in dezelfde ronde terecht.
Jeb Burton scoorde twee punten voor zijn negende plek in het eerste wedstrijdsegment maar zijn geluk keerde snel om. In de 20e veroorzaakte een aanrijding tussen Jeb’s Chevrolet en de No.8 Camaro van Sammy Smith een crash waarbij zes auto’s betrokken waren. Maar Jeb wist zich te herstellen en reed in de Top 15 voordat een botsing tussen elf auto’s in de 97e ronde de beide neven opnieuw bij elkaar bracht.
Harrison eindigde als 16e en Jeb als 20e Daarmee beschikt hij over een voorsprong van 36e punten voor de laatste playoff plek. Voor het reguliere seizoen zijn er nog twee races te gaan. Ryan Sieg reed 19 ronden aan de leiding maar was bij de crash in de 19e ronde betrokken en werd als 31 geklasseerd. Daarmee ligt hij 56 punten achter in de huidige eliminatiegrens van de playoffs.

Een mooie overwinning van Parker Kligerman maar zijn naam zul je nergens in de geschiedenisboeken als winnaar van deze wedstrijd terugvinden.
Uitslag Wawa 250 powered by Coca Cola Daytona
1. (1) Connor Zilisch #, Chevrolet, 104 ronden
2. (3) Sammy Smith, Chevrolet, 104 ronden
3. (5) Justin Allgaier, Chevrolet, 104 ronden
4. (10) Jesse Love, Chevrolet, 104 ronden
5. (2) Sam Mayer, Ford, 104 ronden
6. (7) Brandon Jones, Toyota, 104 ronden
7. (11) Dean Thompson #, Toyota, 104 ronden
8. (36) Garrett Smithley, Chevrolet, 104 ronden
9. (12) Brennan Poole, Chevrolet, 104 ronden
10. (6) Carson Kvapil #, Chevrolet, 104 ronden