Dragracing: Marck Harteveld runner-up op Tierp Arena

Marck Harteveld is bij de Summit Racing Equipment Internationals op het Zweedse Tierp Arena tijdens de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing als runner-up geëindigd. De Voodoo Hemi Racing-rijder wist na een zevende plaats in de kwalificaties al zijn eliminatieronden in winst om te zetten, noteerde daarbij met 5,852 seconden een nieuw persoonlijk record, en wist zo tot de finale door te dringen. In deze eindstrijd moest Harteveld het echter nipt afleggen tegen regerend FIA Europees Pro Modified kampioen Jere Rantaniemi. Met een achterstand van slechts één punt op de Finse titelhouder bezet Harteveld in het FIA EK nu de tweede plaats. Met nog twee wedstrijden te gaan is er voor Harteveld en zijn team Voodoo Hemi Racing dus nog van alles mogelijk.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Remco Scheelings
De oorspronkelijke planning voor dit seizoen was dat Voodoo Hemi Racing de wedstrijd voor het FIA Europees Kampioenschap op het Zweedse Tierp Arena zou laten schieten. Deze plannen veranderden echter toen Marck Harteveld bij de openingsronde van het FIA EK op Santa Pod Raceway met de Voodoo Hemi Racing ‘70 Plymouth Superbird de eerste kwalificatiepositie voor zich opeiste en met uiterst constante en snelle runs tot de halve finale wist door te dringen. Vanwege de regen moest de wedstrijd toen echter worden gestaakt, maar Harteveld had zoveel punten gescoord, dat hij als leider in de tussenstand Engeland verliet. Gezien de unieke uitgangspositie om een topklassering in het belangrijkste dragrace kampioenschap van Europa te behalen en om zijn koppositie te verdedigen, besloot Voodoo Hemi Racing om Zweden toch aan de kalender toe te voegen en zo alsnog het volledige FIA EK te rijden.

Dat Harteveld en zijn team de juiste keuze hadden gemaakt, bleek al snel. Met maar liefst 22 deelnemers uit acht verschillende Europese landen stond er op Tierp Arena bij de Summit Racing Equipment Internationals in de Pro Modified klasse een extreem sterk veld aan de start. De eerste kwalificatiepoging leverde voor Harteveld in de Voodoo Hemi Racing ‘70 Plymouth Superbird meteen een mooie 5,94 seconden op. Na een 5,96 seconden in run twee, verbeterde Harteveld zich op zaterdag tot 5,931 seconden, goed voor de zevende kwalificatiepositie in het 22 auto’s tellende veld. Opnieuw toonde het team daarmee een constant snelle auto te hebben neergezet en met zijn tijd bleef Harteveld slechts 0,11 seconden verwijderd van de als eerste gekwalificeerde Jere Rantaniemi. Omdat Harteveld wist dat hij harder kon dan de 5,93 seconden, keek hij met vertrouwen uit naar de eliminaties.

Door zijn zevende kwalificatiepositie moest Harteveld het in de eerste eliminatieronde opnemen tegen meervoudig Europees Pro Modified kampioen Michael Gullqvist. Met een tijd van 5,91 seconden liet de Voodoo Hemi-piloot de Zweed kansloos en plaatste zich voor de kwartfinales. Daarin had Harteveld moeten aantreden tegen Benny Strand, die uiterst verrassend in de eerste ronde Mats Eriksson, de nummer twee uit de kwalificatie, had uitgeschakeld. De Zweed had bij de burn out echter een probleem waardoor Harteveld een bye run had richting de halve finale. De Nederlander deed het echter alles behalve rustig aan want met 5,852 seconden verbeterde Harteveld voor de tweede keer dit jaar zijn persoonlijk record, dat sinds mei stond op 5,859 seconden. Om een plaats in de finale moest Harteveld het vervolgens opnemen tegen de altijd lastig te kloppen routinier Bruno Bader. Beide rijders raakten kort na de start uit het rechte spoor. Harteveld wist zijn Superbird echter net op tijd van de witte lijn weg te sturen en weer op het gas te gaan, waardoor hij in 6,32 seconden de winst greep en zich verzekerde van een plaats in de finale.

In de eindstrijd was regerend FIA Europees Pro Modified kampioen Rantaniemi met zijn snelle turbo-Camaro de laatste tegenstander van de dag. Beide rijders wachtten lang met het ‘in stage’ gaan, om zo de ander nerveus te maken en wellicht tot een fout te dwingen. Na een waarschuwing van de starter rolden de finalisten naar voren en werd het een spannende strijd. Met 5,85 tegen 5,91 seconden ging de winst echter naar Rantaniemi en moest Harteveld genoegen nemen met de runner-up positie.

Harteveld kon echter meer dan tevreden terugkijken op de wedstrijd waaraan hij eigenlijk niet eens zou deelnemen. Opnieuw was de ‘70 Plymouth Superbird snel en constant geweest en waren er veel punten voor het kampioenschap gescoord. In de tussenstand van het FIA EK bezet Harteveld na twee wedstrijden, en met nog twee te gaan, de tweede positie, op slechts één punt van de nieuwe leider, Rantaniemi.

De volgende wedstrijd voor het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing is de vermaarde NitrOlympX op de Duitse HockenheimRing. Deze wedstrijd staat voor iets meer dan een week op de kalender, namelijk van 29 tot en met 31 augustus. Een week later wordt de titelstrijd definitief beslist want van 4 tot en met 7 september is het al tijd voor de grote finale, de European Finals op Santa Pod Raceway, Engeland. Dan wordt de kampioen van 2025 bekend!
Kalender Voodoo Hemi Racing
29-31 augustus, NitrOlympX, HockenheimRing, Duitsland, FIA EK
4-7 september, European Finals, Santa Pod Raceway, Engeland, FIA EK
Partners van Voodoo Hemi Racing
Voodoo Hemi Racing wordt gesteund door Six-Pack Speedshop, Altac Coating, M-Trex IJmuiden, VSoftware BV, Q. Dijkshoorn Transport, L. Harteveld Transport, FB Installaties, Olsthoorn Bedrijfsvoertuigen, Batist Hobbykassen, P. Komen Autoherstelwerk, Mike Pronk Bouw en Sloopwerken, Tom Otten Elektrotechniek, Sunder Scooters, L&G Harteveld, Sunproof, District 010, Quirien v. Vliet, vd Akker Transport en Coated Race Bearings.