Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Ferrari klasse apart in DTM Nürburgring, Aitken neemt met zege leiding tussenstand over

250809 DTM Aitken
Pole-position, zege en leiding in de tussenstand: perfecte zaterdag voor Jack Aitken

De Emil Frey-Ferrari’s waren een klasse apart op zaterdag in de DTM op de Nürburgring. Jack Aitken startte vanaf pole, kreeg er net als zijn merkgenoten vervolgens 20 kilo bij, maar won niettemin afgetekend de race, met zijn land- en teamgenoot Ben Green op de tweede plaats. Aitken nam daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over. Een prachtige prestatie leverde Riccardo Feller, die met de Audi R8 van Land Motorsport na een zinderende race derde werd. Voor de Nederlanders was er geen succes weggelegd. Thierry Vermeulen, ook met een Emil Frey-Ferrari, had als tweede op de grid een geweldige uitgangspositie, maar werd al i8n de beginfase in de rondte getikt door Mercedes-rijder Jules Gounon en kwam niet verder dan de 15e plaats. Morris Schuring kwam in botsing met teamgenoot Güven, liep later een lekke band op en haalde de eindstreep niet.

Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: ADAC/Gruppe C, Willem J. Staat

2025 Start Race 1
De start verliep vlekkeloos. Jack Aitken nam direct de leiding voor Luca Engstler, Thierry Vermeulen en Ben Green.


Met de drie Ferrari’s in de top vier domineerde het team Emil Frey Racing de kwalificatie voor de zaterdagsrace. De snelste tijd kwam met 1:25,155 minuten op naam van Jack Aitken, op 0,046 seconde gevolgd door teamgenoot Thierry Vermeulen. Luca Engstler, de enige niet-Ferrari-rijder op de eerste twee startrijen, kwam in de GRT-Lamborghini tot de derde tijd, gevolgd door Ben Green in de derde Ferrari. Daarachter de beide Mercedes-rijders Lucas Auer en Jules Gounon, Ben Dörr in de Dörr-McLaren – die echter een gridstraf van drie plaatsen kreeg, Maro Engel (Landgraf-Mercedes), Jordan Pepper (GRT-Lamborghini) en Thomas Preining met de snelste Porsche. Morris Schuring was in de beginfase van de kwalificatie snel, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de 22e startplaats. Na de kwalificatie reageerde de technische commissie en verhoogde van de Ferrari’s en de Lamborghini’s het minimumgewicht met 15 kilo tot respectievelijk 1325 en 1345 kilo. De Porsches kregen er tien kilo bij, maar mogen wel met een twee millimeter grotere restrictor (na aanpassing 41,5 mm) rijden.

2035 Guven Out
Ayhancan Güven valt zwaar teleurgesteld al in de eerste ronde uit. Vanwege de vele olie op de baan was er ook een safetycar interventie noodzakelijk. 

Bij de start pakt Engstler de tweede plaats, Auer schuift door naar de derde positie. Achterin gaat het mis met Scherer en Kalender, die van de baan raken. Aitken leidt voor Engstler, Green en Auer. Gounon tikt Vermeulen in de rondte, Bortolotti wordt geraakt bij het uitkomen van de Schumacher-S. In de tweede ronde wordt Güven in de AMG-Arena geraakt door Schuring, nadat eerst Güven wijd buiten de baan was gegaan en vervolgens in de baan van Schuring kwam die vanwege olie op de baan de controle over zijn auto verloren was. De safety-car komt in actie vanwege de gestrande auto van Bortolotti. Ook de Porsche van Bortolotti staat stil, Vermeulen is teruggevallen naar de 20e plaats. De wedstrijdleiding laat de rode vlag zwaaien vanwege de carbondelen die op de baan liggen. De volgorde vooraan: Aitken voor Engstler, Green, Auer, Engel, Pepper, Dörr, Wittmann, Feller en Thiim.

2025 Ben Doerr
Mooi resultaat voor Ben Dörr met een negende plek in de McLaren.

Om 13.55 uur wordt de race herstart achter de safety-car. We schrijven de vierde ronde. Aan het eind daarvan komt de safety-car de pits in en wordt de race vrijgegeven. Engel krijgt drie penalty-laps vanwege het veroorzaken van de aanrijding met Vermeulen. Aitken blijft aan kop voor Engstler, Green, Auer, Engel en Pepper. Engel neemt de omweg en valt terug naar de 13e plaats, na zijn volgende twee strafronden rijdt hij op de 22e en laatste plaats. In de achtste rondte gaat Thiim geheel zelfstandig in de rondte, Green passeert Engstler en pakt zo de tweede plaats.


2025 Schuring Baert
Benelux duel aan de staart van het veld tussen Morris Schuring en Nicolas Baert.

In de 15e ronde opent het pitstopvenster. Feller is de eerste die binnenkomt, ook Maini, Kalender, Engel en Vermeulen stoppen. Een ronde later stoppen Gounon, Scherer en Baert. Engel parkeert zijn auto in de pits, voor hem is er niks meer te halen en hij spaart zijn banden voor de zondagsrace. Wittmann is in de 17e ronde de eerste uit de top tien die zijn pitstop maakt. Ook Schuring stopt. Vooraan strijden Auer en Engstler om de derde plaats, de Oostenrijker passeert de Duitser, die aan het einde van de ronde zijn stop maakt. Wittmann is door zijn vroege stop mooi naar voren gekomen, Green en Pepper stoppen later en komen achter Wittmann te rijden. Dat geldt ook voor Auer, die in de 22e ronde stopt. Aitken stopt als leider in de race aan het eind van ronde 23. Hij komt net voor de Audi van Feller weer de baan op. Feller houdt met warme banden het gas erop en pakt de leiding, maar mist zijn rempunt voor de NGK-chicane, waarmee Aitken weer de positie heeft. Wittmann vindt ook weer direct de aansluiting. In de volgende ronde pakt Feller weer de kop in de tweede bocht, Green sluit ook aan en zo strijden er vier auto’s vooraan het veld.

2025 Feller Aitken Wittmann
Wat een sensatie. Feller rijdt met de Land-Audi R8 LMS op kop, gevolgd door Jack Aitken en Marco Wittmann in de BMW 


In ronde 27 sluit het pitstopvenster. Feller leidt, met nog een kwartier op de klok, voor Aitken, Green, Wittmann, Pepper, Engstler, Dörr. Auer. Rast en Preining. Aitken komt dichter bij Feller, wiens banden duidelijk slechter geworden zijn. In de 28e ronde plaatst Aitken de aanval en in de eerste bocht gaat de Brit er voorbij, ook Green schuift gelijk door en pakt de tweede plaats. Morris Schuring heeft een lekke rechter voorband en strandt in de 29e ronde.

2025 Ben Green
De concurrentie keek vrijwel de gehele wedstrijd alleen maar tegen de achterkant van de Ferrari´s aan.

De twee Ferrari’s rijden vooraan schijnbaar probleemloos weg, ondanks het extra gewicht. Feller heeft zijn handen vol met de Audi, waarvan de banden flink versleten zijn. Daarachter Wittmann en Pepper, de Zuid-Afrikaan zet de Duitser zwaar onder druk en passeert de BMW. Daarmee krijgt Feller weer een beetje lucht. Aitken rijdt zonder problemen de overwinning naar huis, voor Green, Feller, Pepper en Wittmann. Daarachter Auer, Rast, Engstler, Dörr en Preining. Thierry Vermeulen sluit de race als 15e af en scoort daarmee het laatste punt in de race.


2025 Aitken PF
Een dolgelukkige Jack Aitken heeft nu voorlopig de leiding in de titelstrijd in handen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet