Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Meyer Shank-Acura Yelloly/Van der Zande ook op Road America op pole

250803 IMSA Quali Yelloly pole
De Meyer Shank Racing-Acura van Nick Yelloly en Renger van der Zande start op pole op Road America

Renger van der Zande en zijn teamgenoot Nick Yelloly hebben een uitstekende uitgangspositie voor de race van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op het circuit van Road America in Elkhart Lake. Yelloly reed in de kwalificatie met de #93-Meyer Shank-Acura in 1:48,628 minuten de snelste tijd en behaalde daarmee de derde opeenvolgende IMSA-pole-position voor het team. Daarachter eindigden de beide BMW’s, de #25 van Sheldon van der Linde en de #24 met Dries Vanthoor. In LMP2 was de pole voor AO Racing met PJ Hyett, de GT-pole-sittters waren Giacomo Altoè in de Dragon-Speed-Ferrari in GTD-Pro en Russell Ward in de Winward-Mercedes in GTD.

Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: IMSA, PR

Dat de Acura’s en de BMW’s op Road America snel waren, tekende zich al af in de vrije trainingen op vrijdagmiddagg en zaterdagochtend, waarin respectievelijk Tom Blomqvist in de #60-Meyer Shank-Acura en Dries Vanthoor in de #24-BMW het tempo bepaalden. In de kwalificatie aan het begin van de avond op zaterdag behaalde Nick Yelloly in de #93-Acura vervolgens voor de beste startplaats. Voor de Brit was het zijn tweede pole-position van het seizoen na Detroit, tussentijds was Renger van der Zande ook de snelste geweest in de kwalificatie op Watkins Glen.

BMW zag beide auto’s in de top drie eindigen, nadat het Beierse merk eerder in de week bekendgemaakt had dat de samenwerking met het team RLL voor het runnen van de LMDh-prototypes na dit seizoen tot een einde komt. Een nieuw team wordt volgens BMW nog bekendgemaakt, maar het Belgische WRT werft op de eigen website al personeel voor een nieuw Amerikaans project, dat vanuit Charlotte in North-Carolina zal worden gerund, dus daarmee is het ook duidelijk dat WRT net als in het FIA WEC de BMW’s in de IMSA-races gaat inzettten. Achter de snelste Acura en de beide BMW’s reed Colin Braun de vierde tijd in de #60-Acura, Matt Campbell kwalificeerde de #6-Penske-Porsche als vijfde. De JDC Miller-Porsche, waarmee ook Tijmen van der Helm in actie komt, raakte in handen van Gimmi Bruni in de kwalificatie kort van de baan, maar start nog als elfde.

PJ Hyett reed vorig jaar nog vaak schade, maar is dit seizoen een stuk beter geworden en behoort tot de snelste brons-rijders in LMP2, getuige ook zijn derde opeenvolgende LMP2-pole in de AO Racing-Oreca. Hij was 0,666 seconde sneller dan George Kurtz in de Crowdstrike by APR-auto, die op zijn beurt werd gevolgd door Dan Goldburg in de #22-United Autosports-Oreca en LMP2-debutant Tonis Kasemets (die we nog kennen uit Formule Opel-tijden, lang geleden), bij de première van zijn Team Tonis.

Bij de GT’s is er opnieuw sprake van de merkwaardige situatie dat de snelste GTD-auto, ditmaal de Winward-Mercedes met Russell Ward, sneller was dan de snelste GTD-Pro, de DragonSpeed-Ferrari van Giacomo Altoè, maar toch achter het GTD-Pro-veld moet starten omdat het IMSA-reglement dat sinds dit jaar nu eenmaal voorschrijft. De snelste tijd van Altoè betekende de derde pole-position van het jaar voor DragonSpeed. Daaracter volgden de beide Corvettes, de #3 van Alex Sims en de #4 van Tommy Milner, en de beide Paul Miller-BMW’s van Dan Harper en Madison Snow. In GTD was dus Ward met de Winward-Mercedes de snelste, voor de Heart of Racing-Astin Martin van Casper Stevenson en de Triarsi-Ferrari in handen van Onofrio Triarsi.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet