Porsche Cups: Porsche ontwikkelt nieuwe 911 Cup-versie
Het is bijna zover de nieuwe Porsche 911 Cup maakt nog deze zomer zijn werelddebuut. De ontwikkelingsfase van de nieuwe versie is al grotendeels afgerond. De nieuwe 911 Cup zal vanaf het seizoen 2026 in de Mobil1 Supercup worden ingezet maar ook in enkele geselecteerde Carrera Cup kampioenschappen.

De nieuwe Cup-versie werd de afgelopen maanden uitgebreid op diverse circuits getest.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Porsche
Porsche ontwikkelt nieuwe 911 Cup-versie
Sinds het seizoen 1990 vormt de 911 de basis voor de merkencups van de fabrikant. Wat destijds begon met de Duitse Porsche Carrera Cup werd drie jaar later uitgebreid met de Porsche Supercup als onderdeel van geselecteerde Formule 1 wedstrijden. Het concept heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een wereldwijd succesverhaal. In het huidige seizoen vinden de Carrera Cup-wedstrijden in meer dan 12 landen plaats, variërend van Japan, het Midden Oosten, Europa tot aan Noord- en Zuid Amerika. Daarnaast zijn er 23 door Porsche goedgekeurde Sprint- en Endurance Challenges waarbij de 911 GT Cup 2 wordt gebruikt. Dit is ook te zien in de produktiecijfers, met inmiddels 5381 gebouwde exemplaren behoren de op de 911 gebaseerde Cup-auto’s tot de meest geproduceerde competitie auto’s ter wereld.

Veel ontwikkelingswerk de afgelopen maanden.
Saillant detail: De Cup-auto’s worden gewoon naast de seriemodellen in de hoofdfabriek in Stuttgart Zuffenhausen geproduceerd. Alleen al van het huidige model dat in 2021 debuteerde werden 1130 exemplaren vervaardigd. De productie van de Porsche 992.1 generatie duurde iets minder dan acht uur.
Dynamische ontwikkelingsfase op veeleisende circuits
De ontwikkeling begon in 2024 bij Porsche Motorsport in Weissach. Net als zijn voorgangers combineert de 911 Cup opnieuw serie serieproductietechnologie met hoogwaardige autosporteigenschappen en maakt het daarmee meer dan ooit tot een volbloed competitieauto. De ontwikkeling was onder andere gericht op het verbeteren van de aerodynamica aan de voorzijde wat een positief effect gaf op de rij eigenschappen. Daarnaast zijn er talrijke verbeteringen aangebracht op het gebied van veiligheid, elektronica, remmen en krachtoverbrenging, de zescilinder Boxer motor en de wegligging. Michelin is tevens opnieuw bandenpartner.

Projectmanager Jan Feldmann is voor het nieuwe concept verantwoordelijk.
Jan Feldmann, projectmanager GT auto’s bij Porsche Motorsport: “Dit heeft ons in staat gesteld om meer te focussen op de globale feedback van de wereldwijde merkencups en een raceauto te ontwikkelen die ten opzichte van de huidige 911 Cup op vele vlakken verfijnd is.”
Voor de ontwikkeling van de nieuwe 911 Cup, inclusief alle testritten op de testbank werd door Porsche uitsluitend de e-fuel blend gebruik gemaakt van hetgeen men ook in de Mobil1 Supercup gebruikt. Praktijktests vonden plaats in Monza, de Lausitzring en het circuit van het Porsche ontwikkelingscentrum in Weissach. De tests werden uitgevoerd door twee voormalige Porsche-junioren, de Deen Bastian Buus en de Oostenrijker Klaus Bachler, die in 2024 samen met Lauren Heinrich IMSA kampioen in de GTD klasse werd. Ook de ervaren Nordschleife specialist Marco Seefried was bij het project betrokken.

Bij Porsche wordt met milieuvriendelijke brandstoffen gewerkt.
Testprogramma met eFuel-blend uit de Supercup
De eFuel-blend die wordt gebruikt in de Porsche Mobil 1 Supercup (PMSC) van 2025 voldoet technisch gezien aan de nieuwe Appendix J-vereisten van de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) voor hernieuwbare ("Advanced Sustainable") brandstof en komt, met alle gecombineerde CO₂-reductiemaatregelen*, overeen met een totale CO₂-equivalentreductie van 66% in vergelijking met een equivalent van fossiele brandstoffen. Het aandeel hernieuwbare componenten in deze prestatiegerichte racebrandstofblend is 79,7% qua volume. Het grootste deel van de componenten is hernieuwbare synthetische ruwe benzine, ook wel MtG (methanol-to-gasoline) genoemd. Andere mengcomponenten zijn hernieuwbare, op afval gebaseerde of op reststoffen gebaseerde ethanol, die onder andere wordt gebruikt om het zuurstofgehalte in de brandstof en het octaangetal te verhogen. Het octaangetal is 100,5 RON. De racebrandstofblend is speciaal ontwikkeld voor de boxermotoren die in de autosport worden gebruikt en combineert hoge prestaties met het hoogst mogelijke aandeel hernieuwbare mengcomponenten.

De telemetrie op de Lausitzring is duidelijk zichtbaar.

De nieuwe Cup-versie werd de afgelopen maanden uitgebreid op diverse circuits getest.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Porsche
Porsche ontwikkelt nieuwe 911 Cup-versie
Sinds het seizoen 1990 vormt de 911 de basis voor de merkencups van de fabrikant. Wat destijds begon met de Duitse Porsche Carrera Cup werd drie jaar later uitgebreid met de Porsche Supercup als onderdeel van geselecteerde Formule 1 wedstrijden. Het concept heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een wereldwijd succesverhaal. In het huidige seizoen vinden de Carrera Cup-wedstrijden in meer dan 12 landen plaats, variërend van Japan, het Midden Oosten, Europa tot aan Noord- en Zuid Amerika. Daarnaast zijn er 23 door Porsche goedgekeurde Sprint- en Endurance Challenges waarbij de 911 GT Cup 2 wordt gebruikt. Dit is ook te zien in de produktiecijfers, met inmiddels 5381 gebouwde exemplaren behoren de op de 911 gebaseerde Cup-auto’s tot de meest geproduceerde competitie auto’s ter wereld.

Veel ontwikkelingswerk de afgelopen maanden.
Saillant detail: De Cup-auto’s worden gewoon naast de seriemodellen in de hoofdfabriek in Stuttgart Zuffenhausen geproduceerd. Alleen al van het huidige model dat in 2021 debuteerde werden 1130 exemplaren vervaardigd. De productie van de Porsche 992.1 generatie duurde iets minder dan acht uur.
Dynamische ontwikkelingsfase op veeleisende circuits
De ontwikkeling begon in 2024 bij Porsche Motorsport in Weissach. Net als zijn voorgangers combineert de 911 Cup opnieuw serie serieproductietechnologie met hoogwaardige autosporteigenschappen en maakt het daarmee meer dan ooit tot een volbloed competitieauto. De ontwikkeling was onder andere gericht op het verbeteren van de aerodynamica aan de voorzijde wat een positief effect gaf op de rij eigenschappen. Daarnaast zijn er talrijke verbeteringen aangebracht op het gebied van veiligheid, elektronica, remmen en krachtoverbrenging, de zescilinder Boxer motor en de wegligging. Michelin is tevens opnieuw bandenpartner.

Projectmanager Jan Feldmann is voor het nieuwe concept verantwoordelijk.
Jan Feldmann, projectmanager GT auto’s bij Porsche Motorsport: “Dit heeft ons in staat gesteld om meer te focussen op de globale feedback van de wereldwijde merkencups en een raceauto te ontwikkelen die ten opzichte van de huidige 911 Cup op vele vlakken verfijnd is.”
Voor de ontwikkeling van de nieuwe 911 Cup, inclusief alle testritten op de testbank werd door Porsche uitsluitend de e-fuel blend gebruik gemaakt van hetgeen men ook in de Mobil1 Supercup gebruikt. Praktijktests vonden plaats in Monza, de Lausitzring en het circuit van het Porsche ontwikkelingscentrum in Weissach. De tests werden uitgevoerd door twee voormalige Porsche-junioren, de Deen Bastian Buus en de Oostenrijker Klaus Bachler, die in 2024 samen met Lauren Heinrich IMSA kampioen in de GTD klasse werd. Ook de ervaren Nordschleife specialist Marco Seefried was bij het project betrokken.

Bij Porsche wordt met milieuvriendelijke brandstoffen gewerkt.
Testprogramma met eFuel-blend uit de Supercup
De eFuel-blend die wordt gebruikt in de Porsche Mobil 1 Supercup (PMSC) van 2025 voldoet technisch gezien aan de nieuwe Appendix J-vereisten van de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) voor hernieuwbare ("Advanced Sustainable") brandstof en komt, met alle gecombineerde CO₂-reductiemaatregelen*, overeen met een totale CO₂-equivalentreductie van 66% in vergelijking met een equivalent van fossiele brandstoffen. Het aandeel hernieuwbare componenten in deze prestatiegerichte racebrandstofblend is 79,7% qua volume. Het grootste deel van de componenten is hernieuwbare synthetische ruwe benzine, ook wel MtG (methanol-to-gasoline) genoemd. Andere mengcomponenten zijn hernieuwbare, op afval gebaseerde of op reststoffen gebaseerde ethanol, die onder andere wordt gebruikt om het zuurstofgehalte in de brandstof en het octaangetal te verhogen. Het octaangetal is 100,5 RON. De racebrandstofblend is speciaal ontwikkeld voor de boxermotoren die in de autosport worden gebruikt en combineert hoge prestaties met het hoogst mogelijke aandeel hernieuwbare mengcomponenten.

De telemetrie op de Lausitzring is duidelijk zichtbaar.