Nascar: SVG wint op Sonoma
Nadat SVG afgelopen zaterdag in de Xfinity-wedstrijd op Sonoma aan Connor Zilisch zijn meerdere moest erkennen was hij gisteren heer en meester tijdens de Toyota/Save Mart 350 op Sonoma Raceway.

SVG, de man met de Nederlandse wortels vestigde in Sonoma nogal wat nieuwe records.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR

Vrijwel de gehele wedstrijd was er wederzijds respect tussen SVG en Chase Briscoe. Beiden bepaalden het gezicht van de wedstrijd.
SVG wint op Sonoma
De afgelopen periode bereikte Shane van Gisbergen drie mijlpalen. Hij won zijn derde wedstrijd op een roadcourse/stratenciruit vanaf pole en evenaarde daarmee de prestaties van de legendarische Jeff Gordon in 1998 en 1999. Voor SVG betekende het zijn derde seizoensoverwinning. Tevens won SVG voor de vierde maal in 34 starts. De legendarische Parnelli Jones won in 1967 op het inmiddels v verdwenen circuit van Riverside bij zijn 31e start. SVG reed in totaal 97 ronden aan de leiding. Het meeste aantal ronden ooit voor een winnaar op Sonoma. Daarmee verbrak hij het record van Jeff Gordon uit 2004 die maar liefst 94 ronden op zijn naam had staan.
Shane van Gisbergen: “Wij hadden een geweldige auto en Chase Briscoe, wat een geweldige coureur. Hij gaf mij respect. Hij sprong een beetje bij de laatste herstart. Het was behoorlijk spannend maar geweldig. Ik ben zo enthousiast over de combinatie Red Bull/Trackhouse/ Chevy. Ik denk dat we hier een leuk weekend hebben gehad met een paar fantastische wedstrijden. Ik hoop dat iedereen ervan heeft genoten.” Drievoudig Supercarkampioen SVG met 81 overwinningen daar wordt in de NASCAR geschiedenis nu al als één van de beste roadracers beschouwd.
Shane van Gisbergen: “Ik heb in Australië een fantastische tijd gehad en om hier in de afgelopen jaren te komen is echt een droom die uitkomt. Ik heb echt genoten van mijn tijd in NASCAR. Bedankt dat ik zo welkom ben geheten. Ik hoop dat ik hier nog lang mag blijven.”
Van Gisbergen won het tweede wedstrijdsegment ondanks een korte pitstop om track position te behouden. Daarmee klom hij in de tussenstand van de playoffs naar de derde positie met 17 playoff punten. Hij beschikte over een voorsprong van 1.128 secs. op Chase Briscoe maar vanwege de chaos in de slotfase was een overwinning verre van gegarandeerd.
SVG moest in de laatste wedstrijdfase drie neutralisaties en herstarts overleven om de overwinning veilig te stellen. Zeker omdat een grotere groep coureurs met versere banden de achtervolging inzette. Briscoe eindigde als tweede.

Sonoma één van de mooiste roadcourses in het Amerikaanse Califronië.
Chase Briscoe: “De enige kans die ik bij de herstarts had. Ik heb nooit tegen Michael Jordan in zijn beste jaren gespeeld maar hier had ik het gevoel dat het waarschijnlijk zo was. Die gast is ongelofelijk goed op de roadcourses. Hij was zo goed dat hij in deze serie gewoon de lat wat hoger heeft gelegd. / Trots op de inspanning. Ik dacht misschien dat ik hem bij één herstart zou kunnen passeren maar dan had hij mij waarschijnlijk aan het einde van die ronde alweer opnieuw ingehaald. Wij reden de gehele dag op de tweede plek en eindigden ook zo.’’
Chase Elliott ging in de 97e ronde voor verse banden naar binnen en kwam als derde over de streep. Michael McDowell die dezelfde strategie volgde wist daarmee naar de vierde plek op te klimmen terwijl Christopher Bell op oude banden bleef.
Chase Elliott: “ Het was fijn om in de aanval te gaan en om onszelf een kans te geven. Ik wilde dat het was gelukt. Ik probeerde het maar kon aan het einde gewoon niet op gang komen.”
De acties in de slotfase waren deels te danken aan de Inseason Challenge. In de derde ronde hiervan duwde de als 32e geplaatste Ty Dillon de Chevrolet No. 48 van Alex Bowman in de allerlaatste ronde opzij om als 17e te eindigen. Daarmee hield hij de hoop op de bonus van één miljoen dollar levend. Dillon neemt het volgende week in de finale op tegen John Hunter Nemecheck die één plek voor zijn Legacy Motor Club teamgenoot Erik Jones wist te eindigen en op deze wijze doorging naar de vierde ronden.
“Het waren een paar lastige ronden daar”” gaf Dillon toe. “Alex en ik racen perfect. Ik zei tegen hem als het niet voor één miljoen dollar was geweest dat ik het waarschijnlijk niet had gedaan. Maar ik moest wel. Het was een ongelofelijke wedstrijd voor die Kaulig Chevrolet team. Wij hebben zo hard voor deze kans gewerkt. In Dover gaan wij werkelijk alles geven. Druk zetten op deze jongens. Ik denk dat men gezien heeft dat dit team niet opgeeft. Op het einde zag ik de No. 48 en wist dat dit onze kans was om hard te racen en om hem te pakken. Ik ben trots op de inzet van dit team.’’ Ty Gibbs bereikte de halve finales van het toernooi met een zevende plek. “

SVG was gewoon dominant op Sonoma en heeft de lat zeker wat hoger gelegd. Het is nu nog wachten op een ovaloverwinning. Van Gisbergen gaf voorlopig wel even te kennen dat hij nog wel een tijdje in Amerika blijft.
Uitslag Toyota/Save Mart 350
1. (1) Shane Van Gisbergen #, Chevrolet, 110 ronden
2. (2) Chase Briscoe, Toyota, 110 ronden
3. (13) Chase Elliott, Chevrolet, 110 ronden
4. (15) Michael McDowell, Chevrolet, 110 ronden
5. (10) Christopher Bell, Toyota, 110 ronden
6. (8) Tyler Reddick, Toyota, 110 ronden
7. (6) Ty Gibbs, Toyota, 110 ronden
8. (3) William Byron, Chevrolet, 110 ronden
9. (22) Joey Logano, Ford, 110 ronden
10. (17) Kyle Busch, Chevrolet, 110 ronden

SVG, de man met de Nederlandse wortels vestigde in Sonoma nogal wat nieuwe records.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR

Vrijwel de gehele wedstrijd was er wederzijds respect tussen SVG en Chase Briscoe. Beiden bepaalden het gezicht van de wedstrijd.
SVG wint op Sonoma
De afgelopen periode bereikte Shane van Gisbergen drie mijlpalen. Hij won zijn derde wedstrijd op een roadcourse/stratenciruit vanaf pole en evenaarde daarmee de prestaties van de legendarische Jeff Gordon in 1998 en 1999. Voor SVG betekende het zijn derde seizoensoverwinning. Tevens won SVG voor de vierde maal in 34 starts. De legendarische Parnelli Jones won in 1967 op het inmiddels v verdwenen circuit van Riverside bij zijn 31e start. SVG reed in totaal 97 ronden aan de leiding. Het meeste aantal ronden ooit voor een winnaar op Sonoma. Daarmee verbrak hij het record van Jeff Gordon uit 2004 die maar liefst 94 ronden op zijn naam had staan.
Shane van Gisbergen: “Wij hadden een geweldige auto en Chase Briscoe, wat een geweldige coureur. Hij gaf mij respect. Hij sprong een beetje bij de laatste herstart. Het was behoorlijk spannend maar geweldig. Ik ben zo enthousiast over de combinatie Red Bull/Trackhouse/ Chevy. Ik denk dat we hier een leuk weekend hebben gehad met een paar fantastische wedstrijden. Ik hoop dat iedereen ervan heeft genoten.” Drievoudig Supercarkampioen SVG met 81 overwinningen daar wordt in de NASCAR geschiedenis nu al als één van de beste roadracers beschouwd.
Shane van Gisbergen: “Ik heb in Australië een fantastische tijd gehad en om hier in de afgelopen jaren te komen is echt een droom die uitkomt. Ik heb echt genoten van mijn tijd in NASCAR. Bedankt dat ik zo welkom ben geheten. Ik hoop dat ik hier nog lang mag blijven.”
Van Gisbergen won het tweede wedstrijdsegment ondanks een korte pitstop om track position te behouden. Daarmee klom hij in de tussenstand van de playoffs naar de derde positie met 17 playoff punten. Hij beschikte over een voorsprong van 1.128 secs. op Chase Briscoe maar vanwege de chaos in de slotfase was een overwinning verre van gegarandeerd.
SVG moest in de laatste wedstrijdfase drie neutralisaties en herstarts overleven om de overwinning veilig te stellen. Zeker omdat een grotere groep coureurs met versere banden de achtervolging inzette. Briscoe eindigde als tweede.

Sonoma één van de mooiste roadcourses in het Amerikaanse Califronië.
Chase Briscoe: “De enige kans die ik bij de herstarts had. Ik heb nooit tegen Michael Jordan in zijn beste jaren gespeeld maar hier had ik het gevoel dat het waarschijnlijk zo was. Die gast is ongelofelijk goed op de roadcourses. Hij was zo goed dat hij in deze serie gewoon de lat wat hoger heeft gelegd. / Trots op de inspanning. Ik dacht misschien dat ik hem bij één herstart zou kunnen passeren maar dan had hij mij waarschijnlijk aan het einde van die ronde alweer opnieuw ingehaald. Wij reden de gehele dag op de tweede plek en eindigden ook zo.’’
Chase Elliott ging in de 97e ronde voor verse banden naar binnen en kwam als derde over de streep. Michael McDowell die dezelfde strategie volgde wist daarmee naar de vierde plek op te klimmen terwijl Christopher Bell op oude banden bleef.
Chase Elliott: “ Het was fijn om in de aanval te gaan en om onszelf een kans te geven. Ik wilde dat het was gelukt. Ik probeerde het maar kon aan het einde gewoon niet op gang komen.”
De acties in de slotfase waren deels te danken aan de Inseason Challenge. In de derde ronde hiervan duwde de als 32e geplaatste Ty Dillon de Chevrolet No. 48 van Alex Bowman in de allerlaatste ronde opzij om als 17e te eindigen. Daarmee hield hij de hoop op de bonus van één miljoen dollar levend. Dillon neemt het volgende week in de finale op tegen John Hunter Nemecheck die één plek voor zijn Legacy Motor Club teamgenoot Erik Jones wist te eindigen en op deze wijze doorging naar de vierde ronden.
“Het waren een paar lastige ronden daar”” gaf Dillon toe. “Alex en ik racen perfect. Ik zei tegen hem als het niet voor één miljoen dollar was geweest dat ik het waarschijnlijk niet had gedaan. Maar ik moest wel. Het was een ongelofelijke wedstrijd voor die Kaulig Chevrolet team. Wij hebben zo hard voor deze kans gewerkt. In Dover gaan wij werkelijk alles geven. Druk zetten op deze jongens. Ik denk dat men gezien heeft dat dit team niet opgeeft. Op het einde zag ik de No. 48 en wist dat dit onze kans was om hard te racen en om hem te pakken. Ik ben trots op de inzet van dit team.’’ Ty Gibbs bereikte de halve finales van het toernooi met een zevende plek. “

SVG was gewoon dominant op Sonoma en heeft de lat zeker wat hoger gelegd. Het is nu nog wachten op een ovaloverwinning. Van Gisbergen gaf voorlopig wel even te kennen dat hij nog wel een tijdje in Amerika blijft.
Uitslag Toyota/Save Mart 350
1. (1) Shane Van Gisbergen #, Chevrolet, 110 ronden
2. (2) Chase Briscoe, Toyota, 110 ronden
3. (13) Chase Elliott, Chevrolet, 110 ronden
4. (15) Michael McDowell, Chevrolet, 110 ronden
5. (10) Christopher Bell, Toyota, 110 ronden
6. (8) Tyler Reddick, Toyota, 110 ronden
7. (6) Ty Gibbs, Toyota, 110 ronden
8. (3) William Byron, Chevrolet, 110 ronden
9. (22) Joey Logano, Ford, 110 ronden
10. (17) Kyle Busch, Chevrolet, 110 ronden