Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: AO Racing wint IMSA Mosport, Ferrari en Lamborghini met GT-zeges, podium voor Nicky Catsburg (UPD: quote Catsburg)

250713 IMSA AO
PJ Hyett en Dane Cameron wonnen met de AO Racing-Oreca, bekend als "Spike", de IMSA-race op het Canadian Tire Motorsport Park

Nadat het team gisteren al de pole-position behaalde, won AO Racing ook de race van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op het Canadian Tire Motorsport Park. Na twee uur en 45 minuten stelden PJ Hyett en Dane Cameron de overwinning veilig, nadat Tom Dillmann in de Inter Europol-Oreca bij de laatste herstart crashte. Daarmee was de overwinning voor de paarse “Spike”-Oreca een feit. Voor Renger van der Zande, die de Tower-Oreca deelde met John Farano, was er geen succes weggelegd nadat Farano in de beginfase in de rondte was gegaan en flink wat tijd had verloren. Het duo werd uiteindelijk negende. In GTD Pro ging de overwinning voor het eerst naar de DragonSpeed-Ferrari van Albert Costa en Giacomo Altoè. Nicky Catsburg vierde podiumsucces door samen met Tommy Milner in de #4-Corvette als tweede te eindigen. In GTD was de overwinning voor Wayne Taylor Racing met Trent Hindman en Danny Formal in de #45-Lamborghini.

UPD: 
Nicky Catsburg zei: “Het is mooi om op het podium te eindigen. Het is ons eerste podium van het jaar, super dat we dat bij de Chevrolet Grand Prix konden doen. Maar we hebben veel werk te verzetten. Vandaag hadden we een beetje geluk. We moeten uitzoeken waar het bij ons blijft misgaan in de pitstraat en zien hoe we de Corvette in een beter venster krijgen. We hebben nog werk te doen, maar de jongens hebben hard gewerkt. We hebben veel punten gescoord voor het merkenkampioenschap.”

Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: IMSA


De van pole gestarte AO Racing-Oreca domineerde de beginfase van de race, maar de Inter Europol-auto kwam vanaf de vijfde startplaats sterk naar voren en wist met Tom Dillmann aan het stuur dankzij een undercut de leiding over te nemen. Bij de laatste herstart, slechts enkele minuten voor het einde, ging het voor Dillmann echter mis toen hij in bocht 3 crashte. Daarmee kon Dane Cameron in de AO-auto de leiding overnemen en onder geel reed hij vervolgens de overwinning naar huis. Dan Goldburg en Tom Blomqvist eindigden met de #22-United-auto als tweede, voor het Riley-duo Felipe Fraga en Gar Robinson.

Voor Renger van der Zande zat er zoals gemeld niet meer in dan de negende plaats. Hij meldde: “De snelheid zat er goed in: in de beide vrije trainingen was ik het snelste en ik reed ook de snelste raceronde, maar ja, als je drie ronden achter ligt, dan rijd je dat niet zomaar dicht. John Farano was gewoon veruit de langzaamste, daardoor lagen we ver achter en dan kun je het eigenlijk verder vergeten. Na een weekeinde als dit ben ik weer extra dankbaar dat ik normaal gesproken in professionele line-ups zit, want daar voel ik me toch wat meer thuis. Daar heb ik gewoon veel meer kansen om het goed te doen. Dit doet me een beetje denken aan de tijden dat ik in de LMPC-klasse reed. Nou ja, nu eerst vakantie met de familie en dan door naar de volgende race op Road America!”

250713 IMSA DragonSpeed
GTD-klassezege voor Albert Costa (l.) en Giacomo Altoè met de DragonSpeed-Ferrari 296

In GTD-Pro behaalde DragonSpeed de eerste overwinning in de serie dankzij het feit dat Albert Costa en Giacomo Altoè het na een sterke opmars vanaf de laatste startplaats in de klasse met één pitstop minder dan de concurrentie tot aan de eindstreep haalden. De #4-Corvette van Nicky Catsburg en Tommy Milner eindigde als tweede, voor de #77-AO Racing-Porsche va Laurin Heinrich en Klaus Bachler.

250713 IMSA Catsburg
Eindelijk weer eens podiumsucces met de tweede plaats voor Nicky Catsburg en Tommy Milner in de Corvette

In GTD ging de zege naar de Wayne Taylor-Lamborghini van Trent Hindman en Danny Formal, ondanks een spin in de eerste ronde. De Winward-Mercedes van Russell Ward en Philip Ellis werd tweede, gevolgd door de van pole gestarte Vasser-Sullivan-Lexus van Jack Hawksworth en Parker Thompson.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet