NASCAR: SVG klasse apart in Chicago en scoort zeldzame dubbeloverwinning
Nadat Shane van Gisbergen afgelopen zaterdag de Xfinity-wedstrijd op zijn nam had geschreven, deed hij er tijdens de NASCAR Cup-wedstrijd op de zondag nog een schepje bovenop door ook hier als eerste over de streep te gaan. En toch leek de overwinning op zondag even aan een zijden draadje te hangen.

SVG, de Koning van Chicago schreef andermaal historie.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR

Meer dan volle tribunes in Chicago. Waarschijnlijk verdwijnt het evenement van de kalender en wordt door een andere lokatie vervangen, Dat zou jammer zijn want de NASCAR-organisatie beschikte slechts over een driejarig contract.
SVG klasse apart in Chicago en scoort zeldzame dubbeloverwinning
Kort voor het einde van de wedstrijd belandde Cody Ware in de bandenstapels. Het betekende dat er mogelijk toch geneutraliseerd ging worden maar de wedstrijdleiding besloot de witte vlag uit te hangen waardoor de wedstrijd niet meer hervat ging worden. En daarmee evenaarde SVG Kyle Busch die in 2016 beide wedstrijden op Indianapolis Motor Speedway wist te winnen. Buiten SVG en Kyle Busch is er geen enkele andere rijder in geslaagd om beide wedstrijden van de twee hoogste NASCAR divisies in hetzelfde weekend te winnen.
Na de crash van Ware verklaarde SVG dat hij even in paniek raakte vanwege een mogelijke verlenging van de wedstrijd. Maar hij bereikte start/finish net voordat NASCAR besloot om te neutraliseren. SVG: “Wat een geweldig weekend voor mij en wat een privilege dat ik in zulke geweldige auto’s mag rijden. Hiervoor wil ik Trackhouse, WaterTech en alle dames en heren hier voor een fantastisch weekend bedanken. Dank voor iedereen die hier aanwezig was en hopelijk hebben we een goede show laten zien.’’
Ty Gibbs eindigde als tweede en evenaarde daarmee zijn prestatie van Darlington vorig jaar. Tyler Reddick herstartte met nog negen ronde te gaan als 15e op nieuwe banden en wist naar P3 op te klimmen maar vormde voor SVG in de slotfase geen bedreiging meer. In de 60e ronde nam SVG in Turn 2 voor de laatste maal de leiding over door samen tegelijk met Pocono-winnaar Chase Briscoe door Turn 3 heen te gaan voordat hij zijn tegenstander in Turn 4 definitief wist uit te remmen.

Chase Briscoe was de enige die SVG een klein beetje tegenstand wist te bieden.
Vanaf dat moment moest SVG twee neutralisaties en herstarts overleven. De eerste vanwege medisch noodgeval van een toeschouwer waardoor er een ambulance de baan opgestuurd moest worden en de tweede vanwege de stilgevallen auto van Austin Cindric. Na de zesde neutralisatie had Ty Gibbs, nog voordat hij Turn 1 bereikte, geen sterke herstart. En vanaf dat moment reed SVG definitief weg van de JGR Toyota.
Ty Gibbs: “Nou het hangt echt een beetje af van de herstartzone want die ligt precies in de allerlaatste bocht en die gaat naar de buitenkant waardoor je telkens wordt gepiepeld. Zeker als je ze allemaal bekijkt want de man aan de binnenkant wint altijd. SVG had een flinke voorsprong en een goede herstart. Ik had wat slijtage aan mijn achterband wat bij de start vanuit de bocht ook niet echt hielp. Hij had gewoon een flinke voorsprong en reed bij me weg.’’
Voor zijn teamgenoot Tyler Reddick was het al deja-vu. Vorig jaar achtervolgde hij Alex Bowman in de laatste ronden in een snellere auto en eindigde toen als tweede.
Tyler Reddick: “Ik denk dat wij bij de voorlaatste herstart in een lastige positie terecht. Sommige auto’s spinden, ik kan ze niet allemaal noemen maar ze kwamen vast te zitten in juist de verkeerde rijstrook van waar ik mij bevond. Ik kwam vast te zitten achter auto’s die over dezelfde bandenstrategie beschikten dus we verloren daar nogal wat tijd om die auto’s in te halen. Het was geweldig om als derde te eindigen maar anderzijds is het wel jammer als je er naar kijkt hoeveel terrein wij gewonnen hadden. “
Voor het eerst in de drie jaar dat de stratenrace in Chicago plaatsvond speelde het weer in de vorm van regen geen rol maar de verwachting van mogelijke onweersbuien wel. Toen de wedstrijd bijna voorbij was begonnen er vanuit het noorden mist en onweerswolken te ontstaan maar die bereikten de baan pas na de finishvlag.
SVG: “De strategie ging zo’n beetje alle kanten op, we wisten hoe dat het weer vandaag zou zijn, het weer, verschillende strategieën en pitstops. Crewchief Stephan Doran heeft de gehele dag uitstekend werk geleverd door een beeld te schetsen van wie ik allemaal voor mij had. Wij hebben twee fantastische pitstops gehad en wij zijn erg blij voor sponsor WeatherTech in Victory Lane want voor hen was het een thuisrace.’’
Direct bij de start werd polesitter SVG door Michael McDowell verslagen en nam de eerste 31 ronden de leiding. Later verloor hij 22 ronden doordat hij zijn auto vanwege een vastzittend gaspedaal moest laten repareren. Een enorme botsing met acht auto’s in de derde ronde zorgde ervoor dat de baan tussen Turn 10 en Turn 11 geblokkeerd was en zorgde voor een oponthoud van iets meer dan 14 minuten. De chaos begon toen Carson Hocevar in Turn 10 de muur raakte en met voldoende kracht tegen de tegenoverliggende muur botste waardoor de barrières verplaatst werden.

Alweer geen goede dag voor Brad Keselowski.
Hocevar’s No.77 Chevrolet sloeg over de kop en voor Brad Keselowski, Daniel Suarez, Todd Gilliland, Will Brown en Riley Herbst waren er onvoldoende uitwijkmogelijkheden. Alleen Herbst en Suarez slaagden erin om hun weg te vervolgen. Brad Keselowski: “Ik zag het pas op het laatste moment en ik had het gevoel dat ik gestopt zou worden maar toen werd ik ook nog eens van achteren aangereden. Het is gewoon een smal stratencircuit en soms kun je gewoon nergens heen.’’
Keselowski’s vroege uitschakeling leverde Ty Dillon(32e) een overwinning op in de In Season Challenge. Dillon mag het a.s. zondag voor de ronde tegen Ales Bowman op Sonoma opnemen. Bowman sloeg zijn slag toen Bubba Wallace in de slotfase spinde en de onderlinge strijd verloor. John Hunter Nemecheck eindigde als 15e vóór Chase Elliott. Het betekent dat Nemecheck het volgende week tegen Erik Jones mag opnemen nadat Ricky Stenhouse Jr. in de bandenstapels was verdwenen.
Ryan Preece eindigde als zevende en schakelde Noah Gragson (30e) uit. Hij mag het volgende week tegen Tyler Reddick opnemen die Hocevar uitschakelde. Gibbs won het van A.J. Allmendinger die als zesde eindigde en neemt het volgende week op Sonoma tegen Zane Smith op. Smith kwam als veertiende over de finish en schakelde Chris Buescher uit. Die reed het grootste gedeelte van de wedstrijd met een kapotte motor. William Byron, de leider in de tussenstand van het kampioenschap, viel al na één ronde met een kapotte koppeling uit. Het verschil met Chase Elliott bedraagt nu nog maar 13 punten.

Met zijn achtergrond in de Australische Supercars is SVG op de NASCAR roadcourses een klasse apart.
Uitslag Grant Park 165 Street Race Chicago
1. (1) Shane Van Gisbergen #, Chevrolet, 75 ronden
2. (9) Ty Gibbs, Toyota, 75 ronden
3. (4) Tyler Reddick, Toyota, 75 ronden
4. (40) Denny Hamlin, Toyota, 75 ronden
5. (6) Kyle Busch, Chevrolet, 75 ronden
6. (16) AJ Allmendinger, Chevrolet, 75 ronden
7. (7) Ryan Preece, Ford, 75 ronden
8. (11) Alex Bowman, Chevrolet, 75 ronden
9. (30) Austin Hill(i), Chevrolet, 75 ronden
10. (22) Ross Chastain, Chevrolet, 75 ronden

SVG, de Koning van Chicago schreef andermaal historie.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR

Meer dan volle tribunes in Chicago. Waarschijnlijk verdwijnt het evenement van de kalender en wordt door een andere lokatie vervangen, Dat zou jammer zijn want de NASCAR-organisatie beschikte slechts over een driejarig contract.
SVG klasse apart in Chicago en scoort zeldzame dubbeloverwinning
Kort voor het einde van de wedstrijd belandde Cody Ware in de bandenstapels. Het betekende dat er mogelijk toch geneutraliseerd ging worden maar de wedstrijdleiding besloot de witte vlag uit te hangen waardoor de wedstrijd niet meer hervat ging worden. En daarmee evenaarde SVG Kyle Busch die in 2016 beide wedstrijden op Indianapolis Motor Speedway wist te winnen. Buiten SVG en Kyle Busch is er geen enkele andere rijder in geslaagd om beide wedstrijden van de twee hoogste NASCAR divisies in hetzelfde weekend te winnen.
Na de crash van Ware verklaarde SVG dat hij even in paniek raakte vanwege een mogelijke verlenging van de wedstrijd. Maar hij bereikte start/finish net voordat NASCAR besloot om te neutraliseren. SVG: “Wat een geweldig weekend voor mij en wat een privilege dat ik in zulke geweldige auto’s mag rijden. Hiervoor wil ik Trackhouse, WaterTech en alle dames en heren hier voor een fantastisch weekend bedanken. Dank voor iedereen die hier aanwezig was en hopelijk hebben we een goede show laten zien.’’
Ty Gibbs eindigde als tweede en evenaarde daarmee zijn prestatie van Darlington vorig jaar. Tyler Reddick herstartte met nog negen ronde te gaan als 15e op nieuwe banden en wist naar P3 op te klimmen maar vormde voor SVG in de slotfase geen bedreiging meer. In de 60e ronde nam SVG in Turn 2 voor de laatste maal de leiding over door samen tegelijk met Pocono-winnaar Chase Briscoe door Turn 3 heen te gaan voordat hij zijn tegenstander in Turn 4 definitief wist uit te remmen.

Chase Briscoe was de enige die SVG een klein beetje tegenstand wist te bieden.
Vanaf dat moment moest SVG twee neutralisaties en herstarts overleven. De eerste vanwege medisch noodgeval van een toeschouwer waardoor er een ambulance de baan opgestuurd moest worden en de tweede vanwege de stilgevallen auto van Austin Cindric. Na de zesde neutralisatie had Ty Gibbs, nog voordat hij Turn 1 bereikte, geen sterke herstart. En vanaf dat moment reed SVG definitief weg van de JGR Toyota.
Ty Gibbs: “Nou het hangt echt een beetje af van de herstartzone want die ligt precies in de allerlaatste bocht en die gaat naar de buitenkant waardoor je telkens wordt gepiepeld. Zeker als je ze allemaal bekijkt want de man aan de binnenkant wint altijd. SVG had een flinke voorsprong en een goede herstart. Ik had wat slijtage aan mijn achterband wat bij de start vanuit de bocht ook niet echt hielp. Hij had gewoon een flinke voorsprong en reed bij me weg.’’
Voor zijn teamgenoot Tyler Reddick was het al deja-vu. Vorig jaar achtervolgde hij Alex Bowman in de laatste ronden in een snellere auto en eindigde toen als tweede.
Tyler Reddick: “Ik denk dat wij bij de voorlaatste herstart in een lastige positie terecht. Sommige auto’s spinden, ik kan ze niet allemaal noemen maar ze kwamen vast te zitten in juist de verkeerde rijstrook van waar ik mij bevond. Ik kwam vast te zitten achter auto’s die over dezelfde bandenstrategie beschikten dus we verloren daar nogal wat tijd om die auto’s in te halen. Het was geweldig om als derde te eindigen maar anderzijds is het wel jammer als je er naar kijkt hoeveel terrein wij gewonnen hadden. “
Voor het eerst in de drie jaar dat de stratenrace in Chicago plaatsvond speelde het weer in de vorm van regen geen rol maar de verwachting van mogelijke onweersbuien wel. Toen de wedstrijd bijna voorbij was begonnen er vanuit het noorden mist en onweerswolken te ontstaan maar die bereikten de baan pas na de finishvlag.
SVG: “De strategie ging zo’n beetje alle kanten op, we wisten hoe dat het weer vandaag zou zijn, het weer, verschillende strategieën en pitstops. Crewchief Stephan Doran heeft de gehele dag uitstekend werk geleverd door een beeld te schetsen van wie ik allemaal voor mij had. Wij hebben twee fantastische pitstops gehad en wij zijn erg blij voor sponsor WeatherTech in Victory Lane want voor hen was het een thuisrace.’’
Direct bij de start werd polesitter SVG door Michael McDowell verslagen en nam de eerste 31 ronden de leiding. Later verloor hij 22 ronden doordat hij zijn auto vanwege een vastzittend gaspedaal moest laten repareren. Een enorme botsing met acht auto’s in de derde ronde zorgde ervoor dat de baan tussen Turn 10 en Turn 11 geblokkeerd was en zorgde voor een oponthoud van iets meer dan 14 minuten. De chaos begon toen Carson Hocevar in Turn 10 de muur raakte en met voldoende kracht tegen de tegenoverliggende muur botste waardoor de barrières verplaatst werden.

Alweer geen goede dag voor Brad Keselowski.
Hocevar’s No.77 Chevrolet sloeg over de kop en voor Brad Keselowski, Daniel Suarez, Todd Gilliland, Will Brown en Riley Herbst waren er onvoldoende uitwijkmogelijkheden. Alleen Herbst en Suarez slaagden erin om hun weg te vervolgen. Brad Keselowski: “Ik zag het pas op het laatste moment en ik had het gevoel dat ik gestopt zou worden maar toen werd ik ook nog eens van achteren aangereden. Het is gewoon een smal stratencircuit en soms kun je gewoon nergens heen.’’
Keselowski’s vroege uitschakeling leverde Ty Dillon(32e) een overwinning op in de In Season Challenge. Dillon mag het a.s. zondag voor de ronde tegen Ales Bowman op Sonoma opnemen. Bowman sloeg zijn slag toen Bubba Wallace in de slotfase spinde en de onderlinge strijd verloor. John Hunter Nemecheck eindigde als 15e vóór Chase Elliott. Het betekent dat Nemecheck het volgende week tegen Erik Jones mag opnemen nadat Ricky Stenhouse Jr. in de bandenstapels was verdwenen.
Ryan Preece eindigde als zevende en schakelde Noah Gragson (30e) uit. Hij mag het volgende week tegen Tyler Reddick opnemen die Hocevar uitschakelde. Gibbs won het van A.J. Allmendinger die als zesde eindigde en neemt het volgende week op Sonoma tegen Zane Smith op. Smith kwam als veertiende over de finish en schakelde Chris Buescher uit. Die reed het grootste gedeelte van de wedstrijd met een kapotte motor. William Byron, de leider in de tussenstand van het kampioenschap, viel al na één ronde met een kapotte koppeling uit. Het verschil met Chase Elliott bedraagt nu nog maar 13 punten.

Met zijn achtergrond in de Australische Supercars is SVG op de NASCAR roadcourses een klasse apart.
Uitslag Grant Park 165 Street Race Chicago
1. (1) Shane Van Gisbergen #, Chevrolet, 75 ronden
2. (9) Ty Gibbs, Toyota, 75 ronden
3. (4) Tyler Reddick, Toyota, 75 ronden
4. (40) Denny Hamlin, Toyota, 75 ronden
5. (6) Kyle Busch, Chevrolet, 75 ronden
6. (16) AJ Allmendinger, Chevrolet, 75 ronden
7. (7) Ryan Preece, Ford, 75 ronden
8. (11) Alex Bowman, Chevrolet, 75 ronden
9. (30) Austin Hill(i), Chevrolet, 75 ronden
10. (22) Ross Chastain, Chevrolet, 75 ronden