Sportscars: VDS Panis Racing voorlopig winnaar ELMS Imola, Viscaal tweede in LMP2 Pro-Am (UPD: Uitslag LMP2 bevestigd, verschuivingen in LMGT3)

Was het gisteren een hoosbui in de kwalificatie die voor een rode vlag zorgde, vandaag moest de ELMS-race op Imola worden stilgelegd na een crash met vier auto’s in het eerste uur van de wedstrijd. Bij het incident in Tamburello werd ook de IDEC-LMP2-Oreca van Job van Uitert uitgeschakeld. De overwinning in de race was voor de VDS Panis Racing-Oreca van Charles Milesi, Esteban Masson en Oliver Gray, al loopt er nog een onderzoek vanwege een mogelijke overtreding bij de laatste tankstop. In LMP2-Pro-Am ging de zege naar AO by TF met Louis Delétraz. Dane Cameron en PJ Hyett. Met de Proton-Oreca eindigden Bent Viscaal, René Binder en Giorgio Roda als tweede in de klasse. CLX Motorsport won voor de derde race op rij de LMP3-klasse, TF Sport zorgde voor de eerste zege van Corvette in de LMGT3-klasse.
UPD (maandag 10.00 uur): De wedstrijdleiding was in Imola nog tot laat op zondagavond actief met het beoordelen van mogelijke overtredingen en het uitdelen van bijbehorende straffen. De auto’s op de eerste en tweede plaats in LMP2 gingen vrijuit, na onderzoek van een mogelijke overtreding door tanken buiten de vastgelegde pitbox-zone voor de winnende VDS Panis-Oreca en een aanrijding voor de Inter Europol-Oreca. In LMP3 kreeg de Racing Spirit of Léman-Ligier een tijdstraf van 35 seconden opgelegd voor het niet opvolgen van aanwijzingen van de race director, maar dat had geen invloed op de klassering, het team behield de tweede plaats. In de LMGT3-klasse waren er wel verschuivingen: de #51-AF Corse-Ferrari en de #60-Proton-Porsche kregen tijdstraffen van tien seconden voor aanrijdingen en vielen daarmee terug naar respectievelijk de vierde en vijfde plaats in de klasse, waarop de #74-Kessel-Ferrari alsnog als tweede geklasseerd werd, voor de #55-Spirit of Race-Ferrari.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto: ELMS
De VDS Panis-Oreca had aan de finish een marge van 8,856 seconden op het Inter Europol-team met Jakub Smieckowski, Tom Dillmann en Nick Yelloly, maar ook dit team kan mogelijk nog worden bestraft vanwege een tik van Dillmann tegen de Vector-Oreca met Pietro Fittipaldi, die daardoor in de slotfase van de race in Rivazza in het grind belandde. De derde plaats was voor Algarve Pro Racing met de van pole gestarte auto met Mattias Kaiser, Lorenzo Fluxa en Théo Pourchaire.
In LMP2 Pro-Am was er in het laatste uur een spannende strijd tussen AO by TF en Proton Competition, die het eerstgenoemde team met Louis Delétraz, Dane Cameron en PJ Hyett in zijn voordeel besliste. Proton, dat tijd verloor vanwege schade aan de achterpartij na een aanrijding tussen Hyett en Roda, eindigde op de tweede plaats.
Voor de derde race op rij won CLX Motorsport met de Ligier, bestuurd door coureurs Paul Lanchère, Adrien Closmenil en Theodor Jensen, de LMP3-klasse, met een voorsprong van maar liefst twee ronden op de Racing Spirit of Léman-Ligier van Jacques Wolff, Jean-Ludovic Foubert en Marius Fossard.
TF Sport zorgde voor de eerste Corvette-klassezege in de ELMS in LMGT3 dankzij Charlie Eastwood, Rui Andrade en Hiroshi Koizumi. De Corvette kwam aan de leiding toen Célia Martin met de Iron Dames-Porsche in het tweede uur in de grindbak raakte en reed vervolgens de overwinning naar huis. De nummer 74-Kessel-Ferrari van Miguel Molina, Fran Rueda en Andrew Gilbert kwam als tweede over de eindstreep, maar kreeg naderhand een tijdstraf voor een aanrijding, waarmee het Zwitserse team achter de AF Corse-Ferrari van Davide Rigon, Conrad Laursen en Charles-Henri Samani als derde geklasseerd werd.