VLN: Historische Volkswagen zege bij debuut NLS Light
De combinatie Nico Otto/Timo Hochwind hebben op de Nordschleife afgelopen zaterdag autosportgeschiedenis geschreven. Tijdens het debuut van de NLS Light zegevierde het duo in auto met alternatieve brandstof. Voor het eerst in de 49-jarige geschiedenis van de ADAC Nurburgring Endurance series ging de overwinning naar het merk Volkswagen. De Plusline BMW M4 GT4 van de combinatie Philipp(zoon ) en Richard Gresek(vader) eindigde als tweede gevolgd door de Toyo Tyres Ring Racing Toyota Supra GT4 van de Japanse combinatie Kazuto Kotaka/Miki Koyama.

De winnende Max Kruse Racing Golf GTI van de winnende combinatie Nico Otto/Timo Hochwand. Zij wonnen op de alternatieve E20 brandstof van Shell. Er waren nogal wat ingenieurs van Volkswagen aanwezig.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: VLN

Start van eigenlijk toch wel een historische wedstrijd.
Historische Volkswagen zege bij debuut NLS Light
De wedstrijd werd eigenlijk volledig beheerst door de Max Kruse Racing Volkswagen GTI´s. Het leek een dubbeloverwinning voor het team te gaan worden maar 15 minuten voor het einde begaf de boordspanning het en kon er niet meer geschakeld worden. De overwinning ging naar hun teamgenoten Nico Otto/Timo Hochwind. Het was goed om te zien dat er heel wat engineers van Volkswagen aanwezig waren.
Timo Hochwind: ´´Veel dank aan Volkswagen en het hele team. De auto was vandaag perfect en alles werkte ook zo vandaag. Het is jammer dat de zusterauto moest opgeven.``
Nico Otto: ``Wij hebben de gehele tijd geprobeerd om brandstof te besparen en op safe te gaan. Toch waren wij niet ver van de top verwijderd. Uiteindelijk was het deze strategie die zijn vruchten afwierp. Het is wel een ongelofelijk gevoel om met een Golf vooraan te staan.`` De Plusline BMW M4 GT4 was gedurende de eerste stint in een mooi duel met de Golf van Benjamin Leuchter verwikkeld. De Plusline BMW M4 GT4 nam zelfs na de laatste pitstop even de leiding.
Philipp Gresek: ``Voor Max Kruse Racing is het jammer dat er één auto aan de leiding uitviel maar wij hebben zelf ook de nodige ups-and-downs meegemaakt. Maar P2 en een klasse zege is gewoonweg fantastisch`´ Ook de strijd om de derde plek werd in de slotminuten van de wedstrijd beslist. De combinatie Carrie Schreiner/Janina Schall haalden bij de allerlaatste pitstop niet de minimale staan tijd. De wedstrijdleiding bestrafte hen met een tijdstraf van in totaal 46 secs.

Beste seizoensresultaat voor het ´´Girls Only``team bestaande uit Carrie Schreiner/Janina Schall.
De Japanners waren na de straf blij met de derde plek. Kazuto Kotaka: `` Mijn dank gaat uit naar het gehele Ring Racing Team. Ik ben dolgelukkig.`` Ondanks een vierde plek behaalde het WS ´´Girls Only Team` haar beste seizoensresultaat. In de BMW 240i Racing Cup ging de overwinning naar de combinatie Fabian Perrone/Jan Ulrich/Ulf Steffens. Zij profiteerden ook nog eens van het feit dat Michelangelo Coazzi in de laatste chicane voor startfinish in de bandenstapels knalde maar alsnog de finish wist te bereiken.
In de Cup 3 klasse van de Porsche Endurance Trophy Nurburgring ging de overwinning naar het team van Schmickler Performance (Stefan Schmickler/Horst Baumann) Baumann werd tevens tot ´´Driver of the Day uitgeroepen. Verder behaalde het team nog twee klasse overwinningen. In de klasse VT2 RWD wederom een prachtresultaat voor Piet Jan Ooms. De Nederlander eindigde samen met zijn teamgenoten Maximilian Hill en Kurt Strube als tweede in zijn klasse en pakte zo waardevolle punten in de titelstrijd.

Een prachtig podium resultaat voor Kazuko Kotaka en Miki Koyama. Japanners zijn nu eenmaal gek op de Nordschleife.
De GT3´s bleven dit weekend thuis en hoewel er iets meer dan 50 auto´s verdeeld over twee groepen van start gingen was de balans meer dan positief. Die z.g. ´´breitensport concept´´ zou weleens een grote toekomst kunnen hebben.

De combinatie Nico Otto/Timo Hoch behaalden een historische overwinning op de Nordschleife

De winnende Max Kruse Racing Golf GTI van de winnende combinatie Nico Otto/Timo Hochwand. Zij wonnen op de alternatieve E20 brandstof van Shell. Er waren nogal wat ingenieurs van Volkswagen aanwezig.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: VLN

Start van eigenlijk toch wel een historische wedstrijd.
Historische Volkswagen zege bij debuut NLS Light
De wedstrijd werd eigenlijk volledig beheerst door de Max Kruse Racing Volkswagen GTI´s. Het leek een dubbeloverwinning voor het team te gaan worden maar 15 minuten voor het einde begaf de boordspanning het en kon er niet meer geschakeld worden. De overwinning ging naar hun teamgenoten Nico Otto/Timo Hochwind. Het was goed om te zien dat er heel wat engineers van Volkswagen aanwezig waren.
Timo Hochwind: ´´Veel dank aan Volkswagen en het hele team. De auto was vandaag perfect en alles werkte ook zo vandaag. Het is jammer dat de zusterauto moest opgeven.``
Nico Otto: ``Wij hebben de gehele tijd geprobeerd om brandstof te besparen en op safe te gaan. Toch waren wij niet ver van de top verwijderd. Uiteindelijk was het deze strategie die zijn vruchten afwierp. Het is wel een ongelofelijk gevoel om met een Golf vooraan te staan.`` De Plusline BMW M4 GT4 was gedurende de eerste stint in een mooi duel met de Golf van Benjamin Leuchter verwikkeld. De Plusline BMW M4 GT4 nam zelfs na de laatste pitstop even de leiding.
Philipp Gresek: ``Voor Max Kruse Racing is het jammer dat er één auto aan de leiding uitviel maar wij hebben zelf ook de nodige ups-and-downs meegemaakt. Maar P2 en een klasse zege is gewoonweg fantastisch`´ Ook de strijd om de derde plek werd in de slotminuten van de wedstrijd beslist. De combinatie Carrie Schreiner/Janina Schall haalden bij de allerlaatste pitstop niet de minimale staan tijd. De wedstrijdleiding bestrafte hen met een tijdstraf van in totaal 46 secs.

Beste seizoensresultaat voor het ´´Girls Only``team bestaande uit Carrie Schreiner/Janina Schall.
De Japanners waren na de straf blij met de derde plek. Kazuto Kotaka: `` Mijn dank gaat uit naar het gehele Ring Racing Team. Ik ben dolgelukkig.`` Ondanks een vierde plek behaalde het WS ´´Girls Only Team` haar beste seizoensresultaat. In de BMW 240i Racing Cup ging de overwinning naar de combinatie Fabian Perrone/Jan Ulrich/Ulf Steffens. Zij profiteerden ook nog eens van het feit dat Michelangelo Coazzi in de laatste chicane voor startfinish in de bandenstapels knalde maar alsnog de finish wist te bereiken.
In de Cup 3 klasse van de Porsche Endurance Trophy Nurburgring ging de overwinning naar het team van Schmickler Performance (Stefan Schmickler/Horst Baumann) Baumann werd tevens tot ´´Driver of the Day uitgeroepen. Verder behaalde het team nog twee klasse overwinningen. In de klasse VT2 RWD wederom een prachtresultaat voor Piet Jan Ooms. De Nederlander eindigde samen met zijn teamgenoten Maximilian Hill en Kurt Strube als tweede in zijn klasse en pakte zo waardevolle punten in de titelstrijd.

Een prachtig podium resultaat voor Kazuko Kotaka en Miki Koyama. Japanners zijn nu eenmaal gek op de Nordschleife.
De GT3´s bleven dit weekend thuis en hoewel er iets meer dan 50 auto´s verdeeld over twee groepen van start gingen was de balans meer dan positief. Die z.g. ´´breitensport concept´´ zou weleens een grote toekomst kunnen hebben.

De combinatie Nico Otto/Timo Hoch behaalden een historische overwinning op de Nordschleife