Sportscars: Théo Pourchaire behaalt ELMS-pole op Imola, hoosbui zorgt voor lange onderbreking

De nummer 25-Algarve Pro Racing-Oreca vertrekt vanaf de pole-position voor de ELMS-race in Imola
De kwalificatie voor de ELMS-race op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola nam uiteindelijk bijna drie uur in beslag. Vanwege een enorme hoosbui moest de training worden onderbroken en pas na een lange vertraging kon de sessie worden voortgezet. In de LMP2-klasse was het Théo Pourchaire die optimaal gebruik maakte van de opdrogende baan en met een tijd van 1:37,919 minuten de nummer 25-Algarve Pro Racing-Oreca op pole zette. In Pro-Am was de pole zoals gebruikelijk voor Giorgio Roda in de Proton-auto waarmee ook Bent Viscaal rijdt. In LMP3 bleef CLX Motorsport met de Ligier ongeslagen, hoewel ditmaal Theodor Jensen achter het stuur zat. De LMGT3-pole ging naar Martin Berry in de nummer 63-Iron Lynx-Mercedes-AMG.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: ELMS
De hoosbui kwam tijdens de LMP3-kwalificatie naar beneden en zorgde voor veel staand water op de baan. Safety-car-bestuurder Pedro Couceiro legde met de Porsche 911 de ene ronde na de andere af om de omstandigheden te beoordelen. Hij reed zelfs zoveel, dat hij vroeg of hij nog meer ronden moest rijden, omdat de brandstoftank dreigde leeg te raken… Op het moment van de onderbreking had Theodor Jensen met de CLX Motorsport-Ligier de snelste tijd in handen, die hij nog op slicks had gezet voordat de regen snellere tijden onmogelijk maakte. Ian Aguilera kwalificeerde de nummer 11-Eurointernational-Ligier als tweede, voor Quentin Antonel in de M Racing-Ligier en Mikkel Gaarde Pedersen in de DKR Engineering-Ginetta.
Na de onderbreking kwamen eerst de LMP2-Pro-Am-teams in actie, waarbij de sessie met iets minder dan twee minuten op de klok werd gestaakt en niet meer werd voortgezet nadat Tony Wells in de Nielsen Racing-auto bij Acque Minerali van de baan was geraakt. Giorgio Roda was in de Proton-Oreca in 1:47,528 minuten het snelst, 2,936 seconden voor PJ Hyett in de AO by TF-auto. Ook in de daaropvolgende LMP2-sessie werd de rode vlag gezwaaid, en wel voor Tristan Vautier die met de CLX-PureRxcing-Oreca bij Tosa in de vangrails beland was. Hier werd de sessie wel weer hervat. Pourchaire had al de voorlopige pole in handen, maar diverse rijders doken na de hervatting onder zijn tijd. De Fransman was een van de laatsten die zijn ronde nog kon afmaken en behaalde zo de beste startplaats, voor Luca Ghiotto van InterEuropol en Maceo Capietto in de Iron Lynx-Proton-auto. De IDEC Sport-Oreca met Job van Uitert, Paul Lafargue en Paul-Loup Chatin start als achtste.

Martin Berrry was met de Iron Lynx-Mercedes de snelste in de LMGT3-kwalificatie
In LMGT3 eindigden er vier verschillende merken op de eerste vier plaatsen, aangevoerd door de nummer 63-Iron Lynx-Mercedes. Daarachter de Racing Spirit of Léman-Astn Martin, de Iron Dames-Porsche (met de na haar gebroken voet in Le Mans terugkerende Michelle Gatting) en de nummer 57-Kessel Racing-Ferrari.