DTM: Jordan Pepper met Grasser-Lamborghini klasse apart op Norisring, tijdverlies bij pitstop kost Vermeulen podium

Jordan Pepper is een klasse apart in de DTM op de Norisring en behaalde zijn eerste DTM-zege
Een week na het succes bij de 24 Uur van Spa-Francorchamps won de Zuid-Afrikaan Jordan Pepper met de Lamborghini van het Oostenrijkse Grasser-team ook de zaterdagsrace van de DTM op de Norisring. Pepper werd daarmee na Kelvin en Sheldon van der Linde de derde Zuid-Afrikaanse racewinnaar in de DTM. De Oostenrijker Thomas Preining eindigde met de Manthey-Porsche als tweede, Maro Engel werd met de Winward-Mercedes derde, voor Thierry Vermeulen (Emil Frey-Ferrari), die lange tijd op de tweede plaats reed, maar tijdens de pitstop te veel tijd verloor en daarmee naast het podium greep. Lucas Auer werd met de Landgraf-Mercedes zesde en blijft daarmee leider in de tussenstand van het kampioenschap, al komt Pepper met zijn overwinning wel tot op zes punten van de Oosterijker. Morris Schuring werd eenmaal in de rondte getikt en sloot zijn eerste race op de Norisring als 14e af.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: ADAC Motorsport/Gruppe C
Pepper was snelste in de eerste kwalificatiegroep en reed tevens de snelste kwalificatietijd van alle rijders, ondanks het nadeel van mindere grip vroeger in de ochtend. Daarmee behaalde hij de pole-position, terwijl merkgenoot Thiim in de Abt-Lamborghini als snelste in de tweede kwalificatiegroep naast hem als tweede mocht starten. Achter pole-sitter Pepper starten Vermeulen, Engel, Gounon, Maini en Paul op de plaatsen drie, vijf, zeven, negen en elf, achter Thiim volgen Preining, de verrassend snelle Baert, Aitken, Auer en Magnus op de posities vier, zes, acht, tien en twaalf.

Blijft mooi: het klassieke Norisring-startbeeld met rechts op de foto pole-sitter Pepper met Vermeulen en Preining achter zich, links Thiim met Baert en Engel
Pepper pakt vanaf pole de leiding. Preining valt aan en klimt op naar de derde plaats achter Vermeulen. Engel tikt in de Dutzendteichkehre Nickii Thiim in de rondte. De rangorde na de eerste ronde: Pepper leidt voor Vermeulen, Preining, Engel, Aitken, Auer, Maini, Gounon, Baert en Rast. Green rijdt na de eerste ronde de pits in voor een bandenwissel, hij heeft een lekke band opgelopen. De wedstrijdleiding besluit geen actie te ondernemen na het incident tussen Engel en Thiim.

Pepper stuurt als eerste de Grundigkehre in, gevolgd door Vermeulen
In de zevende ronde raakt Magnus bij het aanremmen van de Grundigkehre de Audi van Feller. De Belg krijgt een waarschuwing. Green komt aan het eind van de elfde ronde opnieuw naar binnen en parkeert zijn Ferrari. Pepper leidt met acht tienden voorsprong op Vermeulen, nog eens een halve seconde daarachter rijdt Preining op de derde plaats. Dan een groepje met Engel, Aitken, Auer, Maini, Gounon en Rast, allemaal relatief dicht bij elkaar.
Meer en meer laten rijders gaten vallen om de remmen wat te laten koelen. In de 22e ronde gaat het pitstopvenster open. Paul en Wittmann zijn de eersten die binnenkomen. Feller en Bortolotti stoppen de ronde erna. In de 25e ronde maken Engstler, Baert en Glock hun stops. Baert is in de pitstraat te snel: 41 in plaats van de toegestane 40 km/u. Hij krijgt daarvoor één ‘penalty lap’ opgelegd.

Close-racing met achter Schuring (92) Wittmann (11) die in botsing komt met Bortolotti (1), terwijl Glock (16) helemaal aan de binnenkant zit
Morris Schuring stopt in de 29e ronde, terwijl Wittmann Bortolotti aan de binnenkant van de Grundigkehre raakt en ook in de Schöller-S nog een keer in botsing komt met de Lamborghini. Ook in de volgende ronde komt het nog meerdere malen tot contact tussen Bortolotti en Wittmann. Wittmann krijgt een waarschuwing. Maini komt in de 34e ronde binnen en verliest een plek aan Gounon. Kalender krijgt een ‘penalty lap’ omdat er iets tijdens de pitstop niet goed ging.
In de 39e ronde maken Engel, Thiim en Auer hun stops, allemaal rijders uit de top tien. Baert raakt de Lamborghini van Engstler bij het aanremmen van de Dutzendteichkehre, Engstler gaat in de rondte en raakt achterwaarts de vangrail. Baert krijgt drie ‘penalty laps’, voor Engstler is de race over. Preining stopt in de 40e ronde vanaf de derde plaats. Nu moeten alleen Pepper, Vermeulen en Aitken nog naar binnen. Aitken maakt een ronde later zijn stop. Vermeulen stopt in de 42e ronde, een ronde later komt Pepper als laatste binnen. Vermeulen komt achter Preining en Engel weer de baan op. Pepper verliest tijd door problemen met het rechter achterwiel, maar behoudt nog wel de leiding in de race. Maximilian Paul tikt Morris Schuring in de rondte bij het aanremmen van de Dutzendteichkehre, Schuring behoudt niettemin de 14e plaats.
In de 46e ronde is het pitstopvenster gesloten. Pepper leidt voor Preining, Engel, Vermeulen, Aitken, Auer, Gounon, Maini, Feller en Rast. Vermeulen zet Engel meer en meer onder druk in de strijd om de derde plaats. Voor de rest levert de race weinig actie meer op een zo viert Jordan Pepper zijn eerste racezege in de DTM, voor Preining, Engel, Vermeulen, Aitken, Auer, Gounon, Maini, Feller en Rast. Morris Schuring sluit de race als 14e af.

Jordan Pepper wordt voor het eerst in zijn carrière als winnaar van een DTM-race afgevlagd, zes dagen na zijn overwinning in de 24 Uur van Spa-Francorchamps