Sportscars: Blomqvist/Braun winnen IMSA-zes-uursrace Watkins Glen, geen podiumresultaten Nederlanders

Tom Blomqvist en Colin Braun zorgden op Watkins Glen voor de tweede opeenvolgende IMSA-zege van Acura Meyer Shank Racing
Na de zege voor Renger van der Zande en Nick Yelloly in Detroit waren het in de Sahlen’s Six Hours of the Glen Tom Blomqvist en Colin Braun die voor de tweede opeenvolgende IMSA-overwinning van Acura Meyer Shank Racing zorgden. De zes-uursrace op Watkins Glen kende vele incidenten en maar liefst tien “full-course yellows”. Het liep na de laatste neutralisatie uit op een “energy run”. In LMP2 ging de zege naar de #22-United Autosports-Oreca van Paul Di Resta, Dan Goldburg en Rasmus Lindh. In GTD-Pro behaaalden Dan Harper en Max Hesse hun eerste IMSA-overwinningen met de BMW M4 GT3 van Paul Miller Racing, de Heart of Racing-Aston Martin van Tom Gamble, Casper Stevenson en Zach Robichon won de GTD-klasse.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: IMSA, PR
De race werd beslist met een sprint van twee ronden na de laatste neutralisatie, die het gevolg was van de gestrande DXDT Racing-Corvette van Charlie Eastwood. Earl Bamber had in de Whelen-Action Express-Cadillac bij de herstart de leiding in handen, voor Yelloly in de van pole gestarte #93-Meyer Shank Racing-Acura, maar Yelloly moest de pits in voor brandstof. Een ronde later was ook Bamber gedwongen om een snelle tankstop te maken, waardoor Tom Blomqvist in de #60-Meyer Shank Racing-Acura de leiding in handen kreeg en de overwinning binnenhaalde. Op 1,880 seconde eindigde de #40-WTR-Cadillac met Louis Delétraz en Jordan Taylor als tweede, net voor de #10-zusterauto van Filipe Albuquerque en Ricky Taylor. De #6-Porsche van Mathieu Jaminet en Matt Campbell, die net voor de laatste neutralisatie gestopt had, werd vierde. De beide auto’s die in de slotfase nog tankten, de Action Express-Cadillac van Bamber, Jack Aitken en Fredrik Vesti en de Meyer Shank-Acura van Van der Zande, Yelloly en Ohta, weren respectievelijk als vijfde en zesde geklasseerd.
Renger van der Zande, die 33 ronden aan de leiding reed, verklaarde: “De snelheid zat er uitstekend in, we reden het grootste deel van de race in de top twee of drie, dus jammer dat we nog moesten stoppen. Wel mooi dat het team al de tweede overwinning voor Acura heeft binnengehaald, laten we dat vieren en leren van alles wat er vandaag is gebeurd.” De JDC Miller Motorsports-Porsche van Tijmen van der Helm en Gianmaria Bruni viel in de laatste ronde stil en werd als tiende geklasseerd.

Winst voor United Autosports in LMP2
In LMP2 eindigde de top vijf na de laatste sprint binnen iets meer dan 1,2 seconde. Paul Di Resta moest in de #22-United-Oreca alle zeilen bijzetten om de aanvallend rijdende Dane Cameron in de #99-AO Racing-auto achter zich te houden, die na een trage laatste stop snel een gat van vijf seconden dicht gereden had. De Crowdstrike Racing by APR-Oreca van George Kurtz, Malthe Jakobsen en Toby Sowery, die eerder in de race twee straffen van een minuut elk kreeg opgelegd, eindigde op de derde plaats.

De Paul Miller Racing-BMW van Harper en Hesse, hier bij de start vanaf de eerste rij naast de Pfaff-Lamborghini, won GTD-Pro
De GTD-Pro-zege ging naar de voormalige BMW-junioren Dan Harper en Max Hesse met de #48-BMW M4 van Paul Miller Racing, Harper had aan de finish een voorsprong van 1,199 seconde op Alexander Sims in de #3-Corvette. De Ford van Christopher Mies en Frédéric Vervisch kwam als derde over de eindstreep, maar werd na de race teruggezet naar de laatste plaats in de uitslag, omdat de bandenspanning en het camber het reglementair maximum hadden overschreden. Zo erfde het DragonSpeed-Ferrari-duo Albert Costa en Davide Rigon de derde plaats, voor Nicky Catsburg en Tommy Milner in de #4-Corvette.
Nicky Catsburg zei: “Ik heb het gevoel dat we niet zoveel dingen verkeerd hebben gedaan. Voor het team was het vandaag goed met de tweede plaats voor auto nummer 3, maar het zou ook wel mooi zijn geweest om met de 4 een beter resultaat te halen. Een deel is pech met de situatie in de pits zoals die in IMSA is. Als we op de baan voor de 3 rijden wordt het in de pits weer lastig, dat is frustrerend.”

Regenbui in de beginfase van de wedstrijd, hier de GTD-winnende Heart of Racing-Aston Martin
De GTD-overwinning leek naar de #12-Vasser Sullivan-Lexus te gaan, totdat Jack Hawksworth in de slotronde zonder brandstof stilviel. Daarmee was de weg naar de overwinning vrij voor de Heart of Racing-Aston Martin. De Inception Racing-Ferrari van Brendon Iribe, Fredrik Schandorff en Ollie Millroy eindigde als tweede, voor de Korthoff Competition-Mercedes-AMG van Murray Taylor, Kenton Koch en Daniel Morad. Eerder in de race was de Korthoff-Mercedes betrokken geweest bij een aanrijding met de Winward-Mercedes van Russell Ward, Philip Ellis en Indy Dontje, waarbij de Winward-Mercedes flink beschadigd raakte. Het team verloor tien ronden met de reparatie en kwam daardoor niet verder dan de 16e plaats.