24h Nürburgring: Nieuws vanuit de Eifel rondom de start

Duizenden bezoekers trotseerden de hitte op de grid
Bij zeer warme temperaturen van rond de 30 graden is om 16.00 uur de 53e editie van de ADAC Ravenol 24h Nürburgring gestart. In de beginfase van de race zetten we een paar nieuwsberichten rondom de race op een rij.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: Raymond de Haan, Rebocar/R. de Boer, PR
Terwijl het veld, als altijd in drie groepen, vanaf 15.40 uur vertrok voor de formatieronde in de aanloop naar de vliegende start, kwam de Dacia Logan (#300, Kriese/Starck/Kaffka) niet van zijn plek. De auto werd aangeduwd en naar de pits gebracht, waar bleek dat de motor slechts op twee in plaats van vier cilinders loopt. Overigens heeft Dacia Deutschland de deelname aan de race benut voor een marketingactiviteit met een heus Dacia Camp voor rijders van het Roemeense merk.

Voor historische auto's is er vanaf volgend jaar een eigen lange-afstandskampioenschap
Rondom de 24-uursrace werd aangekondigd dat er vanaf volgend jaar op de Nordschleife een nieuw kampioenschap met lange-afstandsraces met historische auto’s georganiseerd wordt. De Deutsche Historische Langstrecken-Meisterschaft zal bestaan uit vier races, een bij de 24h Qualifiers, een in het voorprogramma van de 24-uursrace, dan bij het ADAC Eifelrennen, allemaal met een duur van drie uur, en dan de finale in de vorm van het ADAC 1000 km-Rennen in september. Promotor is KES Race & Events GmbH, die al ruim 30 jaar de succesvolle Youngtimer Trophy in Duitsland organiseert.

Van de HWA EVO staan er volgend jaar twee aan de start van de 24-uursrace
HWA, jarenlang toonaangevend in de DTM met Mercedes, maakte bekend dat het volgend jaar twee aangepaste versies van de HWA EVO aan de start brengt tijdens de 24-uursrace op de Nürburgring. De HWA EVO, die in een gelimiteerde oplage van 100 stuks gebouwd wordt en bijna uitverkocht is, is een moderne interpretatie van de inmiddels legendarische Mercedes-Benz 190 E 2.5-16. Rijders als Roland Asch en Klaus Ludwig worden betrokken in het ontwikkelingsprogramma, het project wordt ondersteund door Hankook en andere partners.

Robert Wickens neemt met Hyundai met handbediening deel aan de 24-uursrace
Een bijzondere deelnemer is Robert Wickens, in 2017 winnaar van een DTM-race op de Nürburgring. De Canadees raakte in augustus 2018 als gevolg van een IndyCar-ongeval op Pocono Raceway verlamd, maar racet inmiddels weer volop met behulp van handbediening. Zo werd ook de Hyundai Elantra TCR aangepast, waarmee Wickens dit weekeinde rijdt in de 24-uursrace.
Enorme belangstelling voor de première van de Volkswagen Golf GTI Edition 50
Volkswagen benutte de 24-uursrace voor de presentatie van de nieuwe Golf GTI Edition 50, waarmee de festiviteiten rondom het halve eeuwfeest van de Golf GTI van volgend jaar worden ingeluid. Met 239 kW (325 pk) en 420 Nm is het de krachtigste in serie geproduceerde GTI. Benjamin Leuchter, die nauw betrokken was bij de ontwikkeling, reed op de Nordschleife al 7:46 minuten met de auto.
Speciale inscriptie op de gebruikte banden van Hankook
Sympathieke actie van Hankook. Gebruikte racebanden zijn bij vele bezoekers een gewild souvenir van evenementen, maar het Koreaanse bandenmerk creëerde rond de 24-uursrace van dit jaar een uniek object door de banden van het Nordschleife-silhouet en het opschrift 24h 2025 te voorzien. Dat deze banden gretig aftrek vinden, spreekt voor zich!
Hospitality-units in twee etages kennen we tot dusver met name uit Le Mans of uit de hoogtijdagen van de DTM toen fabrikanten daar nog grootschalig uitpakten. Op de Nürburgring zijn er echter ook twee gebouwen van twee etages te zien, van Toyota en van Hyundai, die beide een identiek bouwwerk hebben laten neerzetten. Van Toyota Gazoo Racing in zwart met wit en rood, van Hyundai in het karakteristieke lichtblauw van N, de sportieve tak van het merk. Tussen de beide units staat van zowel Toyota als van Hyundai een showcar van de respectievelijke World Rally Cars opgesteld.