Dragracing: Gouden rentree Voodoo Hemi Racing op Santa Pod

Marck Harteveld en zijn team Voodoo Hemi Racing zijn na een jaar rust terug op de dragstrip en dat heeft de concurrentie geweten. Tijdens The Main Event op Santa Pod Raceway snelde Harteveld bij de openingsronde van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap met 5,871 seconden naar de eerste kwalificatiepositie. In de eerste eliminatieronde verbeterde Harteveld met de Voodoo Hemi Racing ‘70 Plymouth Superbird vervolgens met 5,859 seconden zijn persoonlijk record om daarna ook zijn kwartfinale in winst om te zetten. Met uitzicht op een plaats in de finale moest de wedstrijd echter wegens regen worden gestaakt. Harteveld is met de op Santa Pod verdiende punten de trotse lijstaanvoerder van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Remco Scheelings
Na een jaar pauze maken Marck Harteveld en zijn team Voodoo Hemi Racing dit seizoen hun rentree op de dragstrips. Als voorbereiding op de eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing reisde het team naar Engeland waar op Santa Pod Raceway de Doorslammers op het programma stond. Deze wedstrijd was de perfecte manier om de afstelling van de Voodoo Hemi Racing ‘70 Plymouth Superbird weer op scherp te zetten en het team en hun rijder weer routine op te laten doen. Dat alle partijen weinig gewenning nodig hadden, bleek al snel want op de eerste kwalificatiedag van de Doorslammers kwam er al een tijd van 5,89 seconden op het scorebord, slechts een fractie boven het persoonlijk record van Harteveld dat staat op 5,862 seconden. Bij enkele runs had de Superbird echter last van tyreshake, maar met nog een week tot The Main Event kon daaraan gewerkt worden.

In het bank holiday weekend van 24 tot en met 26 mei was het dan zover, The Main Event en de officiële rentree van Harteveld en de Superbird in het FIA Europees Kampioenschap. Gezien de vele enthousiaste reacties waren de fans net zo blij met de terugkeer van Voodoo Hemi als het team zelf. Met zestien deelnemers uit acht verschillende landen stond er bij de openingsronde meteen een sterk deelnemersveld aan de start. In de eerste kwalificatieronde dook Harteveld met 5,99 seconden direct alweer onder de 6-secondengrens en sloot daarmee dag één af op plek drie. Op zondag ging het allemaal nog een stukje harder en klokte Harteveld een fraaie 5,871 seconden en klom daarmee naar de eerste kwalificatiepositie. Met een snelheid van 244,10 mph (392,84 km/u) werd direct het bestaande persoonlijk snelheidsrecord van 243,68 mph verbeterd. Omdat niemand in zijn laatste poging nog onder de tijd van Harteveld wist te komen, sloot de Nederlander de kwalificatie af op plek één, een nieuwe mijlpaal voor het toch ervaren Voodoo Hemi Racing.

Deze kwalificatie-uitslag koppelde Harteveld in de eerste eliminatieronde aan de Duitser Norbert Kuno, die echter verstek liet gaan waardoor de winst hoe dan ook al naar de Voodoo Hemi Racing-piloot zou gaan. Dit weerhield Harteveld er echter niet van om er vol voor te gaan. Met de door Joeri Woudenberg getunede Superbird zette Harteveld de klokken stil bij 5,859 seconden, een nieuw persoonlijk record! Met zowel een record in snelheid als tijd was het weekend eigenlijk al geslaagd. Maar eenmaal op weg, wilde Harteveld uiteraard meer. In de kwartfinale moest de Voodoo Hemi-piloot het opnemen tegen John Tebenham, en hoewel het verschil niet groot was, werd ook de Engelsman met 5,89 tegen 5,97 verslagen. Daarmee stond Harteveld in de halve finale en zou zijn tegenstander de ervaren Zweed Mats Eriksson worden. Gezien de door Harteveld en Eriksson gereden tijden was de Nederlander de uitgesproken favoriet om tot de finale door te dringen. Zover kwam het helaas niet. Er hing al een tijdje regen in de lucht en nog voordat de Pro Modified klasse zou worden opgeroepen om naar de startlijn te gaan, vielen de eerste druppels. Na meer dan een uur wachten en geen vooruitzichten op een weersverbetering konden de officials niets anders besluiten dan de wedstrijd verder af te blazen. Helaas kon Harteveld daarmee zijn kansen niet in een overwinning omzetten.

Met de in de kwalificatie en eliminatieronden verdiende punten is Harteveld nu de trotse aanvoerder van het tussenklassement van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap. In eerste instantie waren Harteveld en zijn team van plan om de tweede wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap op het Zweedse Tierp Arena over te slaan. Daarmee waren de titelkansen eigenlijk tot nul gereduceerd. Gezien echter de resultaten in Engeland, de constante en snelle runs, en de unieke uitgangspositie in de tussenstand van het kampioenschap, heeft Harteveld nu toch besloten om ook Tierp Arena aan zijn kalender toe te voegen en zo dus het volledige FIA Europees Kampioenschap te rijden. Daarmee liggen de titelkansen opeens toch open.

“Het was mooi om weer terug te zijn, als team weer samen te werken en de fans te ontmoeten. Iedereen was enthousiast. Vooraf hadden we al gezegd dat ons doel was om zo hard mogelijk te gaan, wedstrijden te winnen en plezier te hebben. Alleen het winnen is nog niet gelukt, maar daar konden wij niets aan doen. Het ging zo goed en we hebben als leider in de tussenstand nu zo’n mooie uitgangspositie, dat je er dan ook voor moet gaan. Het is een unieke kans op een topklassering in het eindklassement van het FIA Europees Kampioenschap en dan moet je die leidende positie ook verdedigen”, aldus Harteveld over het besluit om toch het volledige FIA EK te gaan rijden.

Kalender Voodoo Hemi Racing
7-10 augustus, Summit Racing Equipment Internationals, Tierp Arena, Zweden, FIA EK
29-31 augustus, NitrOlympX, HockenheimRing, Duitsland, FIA EK
4-7 september, European Finals, Santa Pod Raceway, Engeland, FIA EK

Partners van Voodoo Hemi Racing
Voodoo Hemi Racing wordt gesteund door Six-Pack Speedshop, Altac Coating, M-Trex IJmuiden, VSoftware BV, Q. Dijkshoorn Transport, L. Harteveld Transport, FB Installaties, Olsthoorn Bedrijfsvoertuigen, Batist Hobbykassen, P. Komen Autoherstelwerk, Mike Pronk Onderhoud, Tom Otten Elektrotechniek, Sunder Scooters, L&G Harteveld, Sunproof, 010 District, Quirien v. Vliet, vd Akker Transport en Coated Race Bearings.