DTM: Morris Schuring behaalt op Zandvoort beste DTM-resultaat tot dusver

Fotofinish: Schuring nipt voor tweevoudig DTM-kampioen Marco Wittmann, op weg naar de vijfde plaats in de zaterdagsrace
Met de vijfde plaats in de zaterdagsrace van de DTM op Circuit Zandvoort behaalde coureur Morris Schuring zijn beste resultaat in de serie tot dusver. Met de oranje Porsche 911 GT3 R van het Manthey Junior Team hield Schuring onder moeilijke omstandigheden het hoofd koel en eindigde hij ruimschoots als beste ‘rookie’. In de zondagsrace werd Schuring als elfde geklasseerd. “Vooral met mijn prestatie op zaterdag, voor eigen publiek, ben ik natuurlijk heel tevreden”, zei Schuring.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
Schuring begon het raceweekeinde met de 19e en 15e tijd in de beide vrije trainingen op vrijdag. Bij uitzondering stond op vrijdag aan het eind van de middag ook al de kwalificatie voor de zondagsrace op het programma, omdat enkele DTM-rijders op zondag ook nog tijdens de testdag voor de 24 Uur van Le Mans in actie kwamen. Die sessie leverde voor Schuring de 13e plaats op. “Een solide dag, we hebben goed aan de afstelling kunnen werken, al is het heel onzeker wat er in de loop van het weekeinde met het weer gaat gebeuren”, zei Schuring op vrijdagavond. “Zeker is dat we veel regen krijgen, alleen weet je hier op Zandvoort nooit precies hoeveel en wanneer.”
De kwalificatie voor de zaterdagsrace werd gewoon op zaterdagochtend verreden. Nadat de sessies op vrijdag op een droge baan hadden plaatsgevonden, was het circuit op zaterdag inderdaad nat. Schuring kwam onder deze omstandigheden goed uit de verf en wist zich als zevende te kwalificeren, zijn beste kwalificatieresultaat in de DTM tot nu toe. Voorafgaand aan de race was het weliswaar droog, maar het asfalt bleef nat, zodat vrijwel het volledige DTM-veld op regenbanden startte. Gaandeweg de wedstrijd droogde de baan op, wat de wissel naar slicks tijdens de pitstops mogelijk maakte, maar vervolgens begon het weer te regenen, wat het voor de rijders extra bemoeilijkte.

“De race was behoorlijk hectisch”, berichtte Schuring. “De beginfase was nog wel oké, maar de actie begon echt een beetje los te komen tijdens de pitstops. Dat was behoorlijk chaotisch. Bij het wegrijden uit de box spinde Thierry Vermeulen voor me, daar moest ik omheen en ik raakte hem ook, waardoor ik nog wat schade opliep. Uiteindelijk was de snelheid wel goed met de slicks in de regen, daardoor heb ik heel veel goed kunnen maken en vijf, zes auto’s kunnen inhalen, dat was top! Toen lagen we zelfs op koers om heel misschien een podiumplek te pakken, maar na de herstart na afloop van een safety-car-fase werd ik geraakt, waardoor ik in de Gerlachbocht kort van de baan raakte en terugviel naar de zesde plaats. Ik kwam ook als zesde over de streep, maar dat werd uiteindelijk nog P5, omdat Engstler een tijdstraf van vijf seconden kreeg.” Met zijn klassering was Schuring tevreden. “Zeker voor eigen publiek”, lachte hij. Teamgenoot Ayhancan Güven behaalde zijn tweede overwinning van het seizoen.
Op zondag was het voor de race droog, maar er stond wel een stevige wind. Schuring startte goed, wist onder anderen titelverdediger Mirko Bortolotti achter zich te houden en kon twee plaatsen goed te maken tot aan de eerste pitstop. Die verliep zonder problemen. In de tweede racehelft stond Schuring flink onder druk van de Indiër Arjun Maini in de strijd om de tiende plaats, maar pas in de voorlaatste ronde slaagde de ervaren Maini erin om Schuring te passeren. Zo werd Schuring als elfde geklasseerd, waarmee hij opnieuw in de punten reed. “Jammer dat een top-tien-klassering er net niet in zat, maar als geheel kijk ik opnieuw terug op een goede race, waarin ik lekker gestreden heb”, aldus de coureur over zijn thuiswedstrijd. “Het was een mooi evenement met veel bezoekers.”

De volgende DTM-races worden op 5 en 6 juli verreden op de Norisring in Neurenberg. Het stratencircuit is voor Schuring nog onbekend terrein. Voordat het zover is, staan voor hem echter eerst nog twee 24-uursraces op het programma, op 21 en 22 juni op de Nürburgring en een week later, op 28 en 29 juni, op het circuit van Spa-Francorchamps.