NASCAR: Ook Coca Cola 600 drama voor Larson. Zege Ross Chastain
“The double’ bracht Kyle Larson geen geluk. Na zijn voortijdig uitvallen in de Indy 500 was ook de Coca Cola 600 niet bepaald een succes voor de HMS-rijder. Hij reed 33 ronden aan de leiding en botste in de 42e ronde tegen muur waardoor zijn “double-feestje” definitief over was. De enige die na lange tijd wel weer feest kon vieren was Trackhouse-coureur Ross Chastain want hij pakte de overwinning in de langste wedstrijd van het jaar.

Start van de Coca Cola 600 en Kyle Larson komt als polesitter direct al heel slecht weg.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR

William Byron won afgelopen zaterdag de Xfinity wedstrijd en was dit ook in de Coca Cola 600 maar hij gaf het uiteindelijk toch cadeau aan Chastain.
Ook Coca Cola 600 drama voor Larson. Zege Ross Chastain
Voor de Coca Cola 600 startte Chastain vanuit laatste positie waarvoor zijn team de gehele nacht nodig had gehad om deze voor te bereiden. Hij gaf de dominante auto van William Byron in de slotfase van de wedstrijd het nakijken. In de 400 ronden tellende wedstrijd reed Byron en 283 aan de leiding nadat ook nog eens de drie wedstrijdsegmenten op zijn naam had geschreven. Chastain reed slechts de laatste zes ronden aan op kop nadat in de 395e ronde in Turn 2 langs Byron was gegleden en afstand wist te nemen. Met een voorsprong van 0.673 secs. versloeg Chastain Byron en behaalde zijn eerste seizoensoverwinning. Voor Chastain betekende dit de zesde overwinning in zijn carriere en de zesde op Charlotte.
Het was een totaal ander verhaal op de zaterdag toen Chastain met zijn No.1 Chevrolet tussen Turn 3 en Turn 4 een klapband kreeg en tegen de buitenmuur knalde waardoor het team van Hendrick Motorsports de reserveauto moest opbouwen. Chastain kon zich niet meer kwalificeren en startte als 40e . Gedurende de wedstrijd wist hij zich methodisch naar voren te werken. Chastain had alleen maar lof over zijn team.

Denny Hamlin maakte het William Byron bijzonder lastig maar beide rijders genoten van hun onderlinge duels.
Ross Chastain: “Toen ik gisteravond de werkplaats verliet ben ik voor het eerst in deze auto gaan zitten. Ik ging rondom de klok van tien weg en zij werkten tot half drie door. Vanochtend om half zes waren ze alweer met de auto bezig. Voor de meesten is het vanaf hier maar 30, 45 minuten naar huis rijden. Ik denk alleen maar voor een kleine douche. Ik weet nog niet eens of ze geslapen hebben maar ze maakten wel dit ding klaar. En dit is de toewijding die Trackhouse nodig heeft. Er waren mensen bij die hun vrije zaterdag hadden opgegeven en die kwamen er ook nog eens bij. Voor de laatste run in de Coca Cola 600 en om twee auto’s te passeren die veel beter waren wilde crewchief Phil Surgen mij in het laatste wedstrijdgedeelte twee ronden eerder binnen laten komen maar ik deed er twee ronden langer over. Maar de Goodyear Eagle banden hielden het langer uit omdat ze verser waren. Geweldig, ik heb net de Coca Cola 600 gewonnen.”
William Byron: “ Hij liep snel op mij in en ik probeerde alleen maar te verdedigen. Met Hamlin(na zijn ongeplande pitstop) en Logano rondom om mij heen zat ik een beetje in de knel. Het was lastig. Hij kreeg een run op mij en wist op de onderste rijbaan in Turn 2 afstand te nemen. Ik denk dat ik die laatste run wat beter had moeten voorspellen. Ik had gewoon te lang en vuile lucht gereden en mijn banden teveel opgewarmd. Dit kostte veel tijd en Tyler Reddick in de No.45 crashte ook nog eens voor ons. Dit doet pijn. Maar wij gaan gewoon door.”

Het duel William Byron Denny Hamlin hield de toeschouwers lang in de ban. Maar soms zijn pitstops bij Hamlin nog weleens een dingetje zoals ook deze keer.
Chastain was voor de kop nog niet eens zo’n factor omdat zowel Denny Hamlin als William Byron in het spannende derde wedstrijdsegment maar liefst negenmaal van positie wisselden. De wedstrijd werd halverwege voor een minuut onderbroken om de gevallenen van de oorlogen op Memorial Day te herdenken. Daarna was Byron niet meer zo dominant als in de twee voorgaande etappes Hamlin achtervolgde hem genadeloos tot Zane Smith in de 237e ronde spinde en voor de vijfde neutralisatie zorgde.
Negen ronden later werden de Ford van Ryan Blaney en de Chevrolets van Kyle Larson en Daniel Suarez in Turn 4 bij een botsing uitgeschakeld. Hierbij waren vijf auto’s betrokken. Hamlin wist na de laatste herstart snel op Byron in te lopen en passeerde hem in de 262e ronde.In de long runs was Byron gewoon sterker en heroverde in de 291e ronde opnieuw de kop en wist hij zowel Hamlin als Carson Hocevar achter zich te houden. Maar laatstgenoemde zag vanwege motorproblemen in de 307e ronde zijn kansen in rook opgaan.
Hamlin bleef de laatste 100 ronden bijzonder strijdvaardig totdat een fout in de pitlane zijn winstkansen om zeep hielpen. Het team slaagde er gewoon niet in om de tweede jerrycan met brandstof in de auto te krijgen. Daarna was Hamlin gewoon geen factor meer. Denny Hamlin: “Ik ben geen pitbull maar heb voor het National Debt Relief Toyota team gewoon mijn best gedaan. Wij hadden een geweldige auto en het was leuk om vooraan te rijden. Het was een geweldige strijd. Ik had het graag volgehouden maar ik kreeg helaas onvoldoende brandstof waardoor ik opnieuw moest beginnen.”
Polewinnaar Chase Briscoe wist van een fout gelopen bandenstop te herstellen en eindigde als derde. A.J. Allmendinger eindigde als vierde gevolgd door Brad Keselowski die eindelijk zijn eerste Top 10 resultaat dit seizoen wist te behalen. De Top 10 werd gecompleteerd door Chase Elliott, Michael McDowell, Christopher Bell, Ryan Preece en Noah Gragson.

Ross Chastain op weg naar zijn eerste seizoensoverwinning in de Cup.
Gelukkig heeft Kyle Larson naar eigen zeggen een kort geheugen want afgelopen zondag was er voor de Hendrick Motorsports-coureur wel eentje om zeer snel te vergeten. In de 92e ronde van de Indy 500 spinde hij in het kielzog van Takuma Sato van de baan en kon direct naar Charlotte doorvliegen. Daar ging hij op de eerste startrij van start. Even ging het met Larson iets beter. Hij passeerde William Byron in de negende ronde en reed er 33 aan de leiding. In Turn 4 botste hij op de tri-oval regen de buitenmuur. In de 246e ronde kwam er definitief een voortijdig einde aan zijn wedstrijd toen hij bij een crash met Daniel Suarez betrokken raakte.
Kyle Larson: “Gewoon teveel fouten van mijn kant en moet dit snel achter mij later. Mijn auto was al vroeg in de wedstrijd ‘’’loose’’’maar ons team bracht de auto weer in orde. Ik ben er ziek van hoe dat deze dag is verlopen en wou dat ik het morgen overnieuw kon doen” Aan Jimmie Johnson’s 700e Cup race kwam in de 112e ronde een einde toen hij bij een incident met Cole Custer en Conor Zilisch betrokken raakte. Johnson moest opgeven terwijl Zilisch de wedstrijd kon hervatten en uiteindelijk als 23e werd geklasseerd.
Uitslag Coca Cola 600 Charlotte Motor Speedway
1. (40) Ross Chastain, Chevrolet, 400 ronden
2. (3) William Byron, Chevrolet, 400 ronden
3. (1) Chase Briscoe, Toyota, 400 ronden
4. (5) AJ Allmendinger, Chevrolet, 400 ronden
5. (35) Brad Keselowski, Ford, 400 ronden
6. (22) Chase Elliott, Chevrolet, 400 ronden
7. (15) Michael McDowell, Chevrolet, 400 ronden
8. (10) Christopher Bell, Toyota, 400 ronden
9. (28) Ryan Preece, Ford, 400 ronden
10. (8) Noah Gragson, Ford, 400 ronden

Ross Chastain de verrassende winnaar van de Coca Cola 600.

Start van de Coca Cola 600 en Kyle Larson komt als polesitter direct al heel slecht weg.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR

William Byron won afgelopen zaterdag de Xfinity wedstrijd en was dit ook in de Coca Cola 600 maar hij gaf het uiteindelijk toch cadeau aan Chastain.
Ook Coca Cola 600 drama voor Larson. Zege Ross Chastain
Voor de Coca Cola 600 startte Chastain vanuit laatste positie waarvoor zijn team de gehele nacht nodig had gehad om deze voor te bereiden. Hij gaf de dominante auto van William Byron in de slotfase van de wedstrijd het nakijken. In de 400 ronden tellende wedstrijd reed Byron en 283 aan de leiding nadat ook nog eens de drie wedstrijdsegmenten op zijn naam had geschreven. Chastain reed slechts de laatste zes ronden aan op kop nadat in de 395e ronde in Turn 2 langs Byron was gegleden en afstand wist te nemen. Met een voorsprong van 0.673 secs. versloeg Chastain Byron en behaalde zijn eerste seizoensoverwinning. Voor Chastain betekende dit de zesde overwinning in zijn carriere en de zesde op Charlotte.
Het was een totaal ander verhaal op de zaterdag toen Chastain met zijn No.1 Chevrolet tussen Turn 3 en Turn 4 een klapband kreeg en tegen de buitenmuur knalde waardoor het team van Hendrick Motorsports de reserveauto moest opbouwen. Chastain kon zich niet meer kwalificeren en startte als 40e . Gedurende de wedstrijd wist hij zich methodisch naar voren te werken. Chastain had alleen maar lof over zijn team.

Denny Hamlin maakte het William Byron bijzonder lastig maar beide rijders genoten van hun onderlinge duels.
Ross Chastain: “Toen ik gisteravond de werkplaats verliet ben ik voor het eerst in deze auto gaan zitten. Ik ging rondom de klok van tien weg en zij werkten tot half drie door. Vanochtend om half zes waren ze alweer met de auto bezig. Voor de meesten is het vanaf hier maar 30, 45 minuten naar huis rijden. Ik denk alleen maar voor een kleine douche. Ik weet nog niet eens of ze geslapen hebben maar ze maakten wel dit ding klaar. En dit is de toewijding die Trackhouse nodig heeft. Er waren mensen bij die hun vrije zaterdag hadden opgegeven en die kwamen er ook nog eens bij. Voor de laatste run in de Coca Cola 600 en om twee auto’s te passeren die veel beter waren wilde crewchief Phil Surgen mij in het laatste wedstrijdgedeelte twee ronden eerder binnen laten komen maar ik deed er twee ronden langer over. Maar de Goodyear Eagle banden hielden het langer uit omdat ze verser waren. Geweldig, ik heb net de Coca Cola 600 gewonnen.”
William Byron: “ Hij liep snel op mij in en ik probeerde alleen maar te verdedigen. Met Hamlin(na zijn ongeplande pitstop) en Logano rondom om mij heen zat ik een beetje in de knel. Het was lastig. Hij kreeg een run op mij en wist op de onderste rijbaan in Turn 2 afstand te nemen. Ik denk dat ik die laatste run wat beter had moeten voorspellen. Ik had gewoon te lang en vuile lucht gereden en mijn banden teveel opgewarmd. Dit kostte veel tijd en Tyler Reddick in de No.45 crashte ook nog eens voor ons. Dit doet pijn. Maar wij gaan gewoon door.”

Het duel William Byron Denny Hamlin hield de toeschouwers lang in de ban. Maar soms zijn pitstops bij Hamlin nog weleens een dingetje zoals ook deze keer.
Chastain was voor de kop nog niet eens zo’n factor omdat zowel Denny Hamlin als William Byron in het spannende derde wedstrijdsegment maar liefst negenmaal van positie wisselden. De wedstrijd werd halverwege voor een minuut onderbroken om de gevallenen van de oorlogen op Memorial Day te herdenken. Daarna was Byron niet meer zo dominant als in de twee voorgaande etappes Hamlin achtervolgde hem genadeloos tot Zane Smith in de 237e ronde spinde en voor de vijfde neutralisatie zorgde.
Negen ronden later werden de Ford van Ryan Blaney en de Chevrolets van Kyle Larson en Daniel Suarez in Turn 4 bij een botsing uitgeschakeld. Hierbij waren vijf auto’s betrokken. Hamlin wist na de laatste herstart snel op Byron in te lopen en passeerde hem in de 262e ronde.In de long runs was Byron gewoon sterker en heroverde in de 291e ronde opnieuw de kop en wist hij zowel Hamlin als Carson Hocevar achter zich te houden. Maar laatstgenoemde zag vanwege motorproblemen in de 307e ronde zijn kansen in rook opgaan.
Hamlin bleef de laatste 100 ronden bijzonder strijdvaardig totdat een fout in de pitlane zijn winstkansen om zeep hielpen. Het team slaagde er gewoon niet in om de tweede jerrycan met brandstof in de auto te krijgen. Daarna was Hamlin gewoon geen factor meer. Denny Hamlin: “Ik ben geen pitbull maar heb voor het National Debt Relief Toyota team gewoon mijn best gedaan. Wij hadden een geweldige auto en het was leuk om vooraan te rijden. Het was een geweldige strijd. Ik had het graag volgehouden maar ik kreeg helaas onvoldoende brandstof waardoor ik opnieuw moest beginnen.”
Polewinnaar Chase Briscoe wist van een fout gelopen bandenstop te herstellen en eindigde als derde. A.J. Allmendinger eindigde als vierde gevolgd door Brad Keselowski die eindelijk zijn eerste Top 10 resultaat dit seizoen wist te behalen. De Top 10 werd gecompleteerd door Chase Elliott, Michael McDowell, Christopher Bell, Ryan Preece en Noah Gragson.

Ross Chastain op weg naar zijn eerste seizoensoverwinning in de Cup.
Gelukkig heeft Kyle Larson naar eigen zeggen een kort geheugen want afgelopen zondag was er voor de Hendrick Motorsports-coureur wel eentje om zeer snel te vergeten. In de 92e ronde van de Indy 500 spinde hij in het kielzog van Takuma Sato van de baan en kon direct naar Charlotte doorvliegen. Daar ging hij op de eerste startrij van start. Even ging het met Larson iets beter. Hij passeerde William Byron in de negende ronde en reed er 33 aan de leiding. In Turn 4 botste hij op de tri-oval regen de buitenmuur. In de 246e ronde kwam er definitief een voortijdig einde aan zijn wedstrijd toen hij bij een crash met Daniel Suarez betrokken raakte.
Kyle Larson: “Gewoon teveel fouten van mijn kant en moet dit snel achter mij later. Mijn auto was al vroeg in de wedstrijd ‘’’loose’’’maar ons team bracht de auto weer in orde. Ik ben er ziek van hoe dat deze dag is verlopen en wou dat ik het morgen overnieuw kon doen” Aan Jimmie Johnson’s 700e Cup race kwam in de 112e ronde een einde toen hij bij een incident met Cole Custer en Conor Zilisch betrokken raakte. Johnson moest opgeven terwijl Zilisch de wedstrijd kon hervatten en uiteindelijk als 23e werd geklasseerd.
Uitslag Coca Cola 600 Charlotte Motor Speedway
1. (40) Ross Chastain, Chevrolet, 400 ronden
2. (3) William Byron, Chevrolet, 400 ronden
3. (1) Chase Briscoe, Toyota, 400 ronden
4. (5) AJ Allmendinger, Chevrolet, 400 ronden
5. (35) Brad Keselowski, Ford, 400 ronden
6. (22) Chase Elliott, Chevrolet, 400 ronden
7. (15) Michael McDowell, Chevrolet, 400 ronden
8. (10) Christopher Bell, Toyota, 400 ronden
9. (28) Ryan Preece, Ford, 400 ronden
10. (8) Noah Gragson, Ford, 400 ronden

Ross Chastain de verrassende winnaar van de Coca Cola 600.