Indycar: Roger Penske: “Wij hebben mensen teleurgesteld maar ik kan recht in de spiegel kijken”
Roger Penske sprak zich gisteravond in een interview met Jamie Little op de televisiezender FOX uit over de gebeurtenissen van de afgelopen dagen. De eigenaar van Team Penske, Indycar en de Speedway ontsloeg gisteren zijn rechterhand Tim Cindric en nog enkele andere sleutelfiguren binnen de organisatie.

Meerdere petten op was misschien toch iets teveel? Roger Penske bemoeide zich na de overname van Indycar en de Speedway en 2020 niet meer met zijn team maar het vertrouwen werd door zijn luitenants in twee achtereenvolgende jaren flink geschonden.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar
Roger Penske: “Wij hebben mensen teleurgesteld maar ik kan recht in de spiegel kijken’’
Roger Penske voelt zich enorm teleurgesteld over wat er afgelopen zondag is gebeurd. Roger Penske: “Ik moet echt terug naar vier jaar geleden toen wij de Speedway kochten. Ik zei dat we op de eerste plaats zouden investeren, voor de serie zou ik de beste mensen aantrekken en naar een hoger niveau tillen. Ik denk zeker dat we dit gedaan hebben.” En toen vroeg Roger zichzelf af hoe het eigenlijk met Team Penske zat.
Roger Penske: “Als ik aan Team Penske denk hebben wij tweemaal een organisatorisch gefaald, waaronder “The push to pass” overtreding. Niet éénmaal maar tweemaal. Geloof me het doet pijn als je erover nadenkt. Maar ik bekijk het zo. Je moet een bepaalde mate van geloofwaardigheid hebben. Het gaat om integriteit, individueel en collectief, ons team en de sport en ik denk dat wij mensen in de steek gelaten hebben. Ik heb een aantal management wijzigingen doorgevoerd en ik denk dat we verder gaan. Ons doel is om de wedstrijd komend weekend te winnen.”
Roger Penske over de belangenconflicten
Little vroeg Penske naar een mogelijk belangenconflict als teameigenaar, Indycar en de Indianapolis Motor Speedway
Roger Penske: “Ik heb het woord optiek weleens gehoord. Ik zou dit willen zeggen. Als ik kijk naar mijn reactie hierop en wat mijn modus operandi de afgelopen vier jaar is geweest het volgende: Ik ben niet in één pitbox geweest, ben noch bij de wedstrijdleiding noch bij de technische keuring aanwezig geweest en had totaal niets met de regels te maken. Ten eerste kan ik mijzelf in de spiegel aankijken en alleen maar zeggen dat ik gewoon het juiste gedaan heb.”

De auto van Scott McLaughlin was volledig legaal maar die reed op andere dempers.
Over de technische overtredingen van het team zegt Roger Penske het volgende: “ In dit geval had ik gewoon wat oplettender moeten zijn. Maar ik denk dat onafhankelijkheid erg belangrijk is voor de geloofwaardigheid van de serie, de teams en alle fans die Indycar volgen.’’
In het TV interview bevestigde Roger Penske dat er al een tijdje interne gesprekken gevoerd zijn over een onafhankelijke governing body en dat daarop interne actie ondernomen zal worden. (Je hebt in Amerika nogal wat organisaties zoals bijv. SCCA, IMSA om zich bij aan te sluiten waardoor Indycar een wat onafhankelijkere status kan verwerven.WJS).
Jamie Little verklaarde dat sommige mensen graag nog wat zwaardere straffen hadden gezien wat bijv. inhield dat zowel Newgarden als Power voor de wedstrijd van zondag van deelname werden uitgesloten. Roger Penske: “Ik ben het daar niet mee eens. De auto’s kregen zaterdag een sticker dat ze aan de Top 12 kwalificatie mee mochten doen. Op vraag van de officials hebben we de auto’s voor de zondag teruggetrokken. Wat mij betreft hebben ze gewoon het recht om mee te doen aan de 109e editie van de Indy 500.
Roger Penske over de winnende auto van Josef Newgarden in 2024. Roger Penske: “Wij hadden de beschikking over negen dempers die aan het begin van 2024 door Dallara werden gemodificeerd. Deze dempers rouleerden in de afgelopen 15 maanden over verschillende auto’s. Wij hadden ook wat nieuwere exemplaren gekocht en daarom zag je dat McLaughlin geen problemen had.” Verder bevestigde Roger Penske dat Newgarden’s winnende auto uit 2024 volledig uit elkaar was gehaald. Roger Penske: “Men zei dat die auto volledig legaal was om te winnen.”

Links Robert Schwartzman met naast zich Scott McLaughlin, Will Power en Josef Newgarden.
Roger Penske sprak met alle teameigenaren
Roger Penske: “Mensen zijn naar mij toe gekomen en zeiden je hoort een leider te zijn in deze sport maar we hebben wel deze twee situaties. Ik denk dat ik de integriteit van de sport zeker niet heb geholpen. Vanuit mijn perspectief moet ik het volgende doen. Die rol op mij nemen en samen met de mensen van Penske Entertainment de geloofwaardigheid weer terug weten te winnen. Ik weet dat de speedway hier dit weekend een evenement van wereldklasse is. Het beste race evenement ter wereld. Het laatste wat ik wil is het bezoedelen met problemen door inspecties of overtredingen. Ik denk dat wij dit moeten verbeteren. En dit moet op een manier gedaan worden dat dit geen nadelige gevolgen heeft voor ons team.””

Meerdere petten op was misschien toch iets teveel? Roger Penske bemoeide zich na de overname van Indycar en de Speedway en 2020 niet meer met zijn team maar het vertrouwen werd door zijn luitenants in twee achtereenvolgende jaren flink geschonden.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar
Roger Penske: “Wij hebben mensen teleurgesteld maar ik kan recht in de spiegel kijken’’
Roger Penske voelt zich enorm teleurgesteld over wat er afgelopen zondag is gebeurd. Roger Penske: “Ik moet echt terug naar vier jaar geleden toen wij de Speedway kochten. Ik zei dat we op de eerste plaats zouden investeren, voor de serie zou ik de beste mensen aantrekken en naar een hoger niveau tillen. Ik denk zeker dat we dit gedaan hebben.” En toen vroeg Roger zichzelf af hoe het eigenlijk met Team Penske zat.
Roger Penske: “Als ik aan Team Penske denk hebben wij tweemaal een organisatorisch gefaald, waaronder “The push to pass” overtreding. Niet éénmaal maar tweemaal. Geloof me het doet pijn als je erover nadenkt. Maar ik bekijk het zo. Je moet een bepaalde mate van geloofwaardigheid hebben. Het gaat om integriteit, individueel en collectief, ons team en de sport en ik denk dat wij mensen in de steek gelaten hebben. Ik heb een aantal management wijzigingen doorgevoerd en ik denk dat we verder gaan. Ons doel is om de wedstrijd komend weekend te winnen.”
Roger Penske over de belangenconflicten
Little vroeg Penske naar een mogelijk belangenconflict als teameigenaar, Indycar en de Indianapolis Motor Speedway
Roger Penske: “Ik heb het woord optiek weleens gehoord. Ik zou dit willen zeggen. Als ik kijk naar mijn reactie hierop en wat mijn modus operandi de afgelopen vier jaar is geweest het volgende: Ik ben niet in één pitbox geweest, ben noch bij de wedstrijdleiding noch bij de technische keuring aanwezig geweest en had totaal niets met de regels te maken. Ten eerste kan ik mijzelf in de spiegel aankijken en alleen maar zeggen dat ik gewoon het juiste gedaan heb.”

De auto van Scott McLaughlin was volledig legaal maar die reed op andere dempers.
Over de technische overtredingen van het team zegt Roger Penske het volgende: “ In dit geval had ik gewoon wat oplettender moeten zijn. Maar ik denk dat onafhankelijkheid erg belangrijk is voor de geloofwaardigheid van de serie, de teams en alle fans die Indycar volgen.’’
In het TV interview bevestigde Roger Penske dat er al een tijdje interne gesprekken gevoerd zijn over een onafhankelijke governing body en dat daarop interne actie ondernomen zal worden. (Je hebt in Amerika nogal wat organisaties zoals bijv. SCCA, IMSA om zich bij aan te sluiten waardoor Indycar een wat onafhankelijkere status kan verwerven.WJS).
Jamie Little verklaarde dat sommige mensen graag nog wat zwaardere straffen hadden gezien wat bijv. inhield dat zowel Newgarden als Power voor de wedstrijd van zondag van deelname werden uitgesloten. Roger Penske: “Ik ben het daar niet mee eens. De auto’s kregen zaterdag een sticker dat ze aan de Top 12 kwalificatie mee mochten doen. Op vraag van de officials hebben we de auto’s voor de zondag teruggetrokken. Wat mij betreft hebben ze gewoon het recht om mee te doen aan de 109e editie van de Indy 500.
Roger Penske over de winnende auto van Josef Newgarden in 2024. Roger Penske: “Wij hadden de beschikking over negen dempers die aan het begin van 2024 door Dallara werden gemodificeerd. Deze dempers rouleerden in de afgelopen 15 maanden over verschillende auto’s. Wij hadden ook wat nieuwere exemplaren gekocht en daarom zag je dat McLaughlin geen problemen had.” Verder bevestigde Roger Penske dat Newgarden’s winnende auto uit 2024 volledig uit elkaar was gehaald. Roger Penske: “Men zei dat die auto volledig legaal was om te winnen.”

Links Robert Schwartzman met naast zich Scott McLaughlin, Will Power en Josef Newgarden.
Roger Penske sprak met alle teameigenaren
Roger Penske: “Mensen zijn naar mij toe gekomen en zeiden je hoort een leider te zijn in deze sport maar we hebben wel deze twee situaties. Ik denk dat ik de integriteit van de sport zeker niet heb geholpen. Vanuit mijn perspectief moet ik het volgende doen. Die rol op mij nemen en samen met de mensen van Penske Entertainment de geloofwaardigheid weer terug weten te winnen. Ik weet dat de speedway hier dit weekend een evenement van wereldklasse is. Het beste race evenement ter wereld. Het laatste wat ik wil is het bezoedelen met problemen door inspecties of overtredingen. Ik denk dat wij dit moeten verbeteren. En dit moet op een manier gedaan worden dat dit geen nadelige gevolgen heeft voor ons team.””