GT4: Consani en Lariche pakken puntenleiding terug met Race 2-zege op Zandvoort, pech voor de Nederlanders
De GT4-overwinningen zijn na Paul Ricard en Zandvoort eerlijk verdeeld tussen Consani/Lariche en Evans/Signoretti met ieder twee
43 supercars zorgde ook in Race 2 voor spektakel op Circuit Zandvoort. Robert Consani en Benjamin Lariche (Team Speedcar) overleefden meerdere herstarts om hun tweede overwinning van het seizoen te pakken in de GT4 European Series powered by RAFA Racing Club. Helaas konden de Nederlandse coureurs niet juichen. De JW Raceservice-Porsche werd bestraft en de coureur met wie Ricardo van der Ende een BMW deelt, zorgde voor een flinke klapper in de openingsfase.
Tekst: Vincent Bruins (X/Bluesky: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Jakob Ebrey)
Consani had zich als beste gekwalificeerd, maar de poleman verloor meteen de leiding aan teamgenoot Paul Petit. De start van Petit was echter iets te goed, want hij kreeg er een tijdstraf van 5 seconden voor. Achter de twee Fransmannen kwam Roberto Faria (Mirage Racing) goed weg. Hij ging van de zevende naar de derde plaats, maar verloor al gauw weer een plekje aan Jan Duran (Matmut Évolution). Race 1-winnaar Marco Signoretti (Academy Motorsport) viel juist terug van de derde naar de zesde stek. Guy Albag (W&S Motorsport) poogde Van der Endes ploegmaat Benjamin Lessennes (L'Espace Bienvenue) in te halen voor P12, maar hij werd geraakt door de Belg. Hij spinde in de Hans Ernstbocht en McKenzy Cresswell (Elite Motorsport) crashte hard in zijn zijkant. De Porsche van Albag blokkeerde de baan en dat zorgde voor de rode vlag. Lessennes moest een stop-and-go van 10 seconden incasseren.
De Mustang had het duidelijk lastig op de zondag en met P5 zijn Evans en Signoretti de leiding in het kampioenschap kwijtgeraakt
Consani pakte de eerste plek terug bij de herstart en overhandigde zijn Audi aan Lariche. De straf van Petit kostte hem een boel posities, want Grégory Guilvert verliet als zevende de pitstraat achter Durans teamgenoot Hadrien David, Signoretti's teamgenoot Erik Evans, Faria's teamgenoot Ruben del Sarte, Berkay Besler (Borusan Otomotiv Motorsport) en Pro-Am-klasseleider Stefano d'Aste (PB Racing). Del Sarte zag een podiumkans in rook opgaan door een spin in de grindbak en hij viel ver terug. Omdat de Aston Martin van de in Soest opgegroeide Parijzenaar vast stond, zorgde het voor een Full Course Yellow.
De Back en Visser liepen punten mis, maar in tegenstelling tot Race 1 kon het Nederlandse duo Race 2 gelukkig wel uitrijden
Lariche hield de competitie achter zich bij de herstart en reed met Consani naar de overwinning voor David en Duran. Lluc Ibañez en Alex Papadopulos (NM Racing Team) gingen knap van P18 naar P3 en verdienden zo het laatste plekje op het podium. Evans en Signoretti maakten de top vijf af achter Besler en Gabriele Piana. Jurriaan de Back en Bas Visser (JW Raceservice) zagen als vijftiende het zwart-witgeblokt, maar vielen vanwege een straf voor een te korte pitstop terug naar P24. Door de eerdergenoemde incidenten behaalden ook Van der Ende en Del Sarte geen punten.
Een allereerste overwinning voor de nieuwe Lotus laat nog even op zich wachten...
D'Aste en Alberto Naska waren oppermachtig in Pro-Am en het leek erop dat ze de eerste klassezege van de Lotus Emira in het Europese GT4 op hun naam zouden schrijven. Maar net als De Back en Visser kregen ze een tijdstraf aan hun broek voor een te korte pitstop. Joachim Bölting en Hendrik Still (W&S Motorsport) wonnen zo opnieuw in de Pro-Am-klasse. Stanislav Safronov en Aleksandr Vaintrub (Mirage Racing) versloegen de dames Cindy Gudet en Gabriela Jílková (Matmut Évolution) voor een podiumfinish achter D'Aste en Naska. Antoni De Barn en Jean-Mathieu Leandri (Chazel Technologie Course) werden voor de derde maal in vier races eerste in de Am-klasse voor Daniel Blickle en Max Kronberg (W&S Motorsport) en Keith Gatehouse en Igor Sorokin (NM Racing Team).
Bölting en Still hebben een voorsprong van maar liefst 40 punten opgebouwd in de Pro-Am-klasse
UITSLAG RACE 2
De GT4 European Series powered by RAFA Racing Club zal de GT World Challenge Europe powered by AWS volgen naar de Ardennen. Daar staan ze op 27 en 28 juni in het voorprogramma van de CrowdStrike 24 Hours of Spa.