Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: McLaughlin, Dixon, Palou bepalen het tempo op Fast Friday. Kyffin Simpson en Kyle Larson crashen

Zowel de snelheid als het risico stegen in gelijke mate op een spannende Fast Friday op de Indianapolis Motor Speedway. 2024 polesitter Scott McLaughlin liet met 233.954 mph in zijn No.3 Pennzoil Team Penske Dallara Chevrolet de snelste tijd registreren. Zowel Kyffin Simpson als Kyle Larson crashten bij het uitkomen van Turn 3 tegen de muur. Daarbij kon de auto van Larson redelijk snel hersteld worden.

2025 McLauighlin
McLaughlin was andermaal snel. Gaat hij voor een tweede achtereenvolgende pole voor de Indy 500? 


Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar

2025 VeeKay
Rinus VeeKay liet gisteren onder ''tricky'' omstandigheden de 24e tijd noteren. 


McLaughlin, Dixon, Palou bepalen het tempo op Fast Friday. Kyffin Simpson en Kyle Larson crashen

Afgelopen vrijdag schoten de snelheden van de Chevrolet- en Honda motoren omhoog. Tijdens de kwalificatie beschikten de coureurs dankzij een hoger boost niveau over 100pk extra meer vermogen. Ook tijdens de beide kwalificatiedagen is dit gewoon beschikbaar. De luchttemperatuur liep zelfs op tot 32 graden Celsius voordat dikke wolken Centraal Indiana binnentrokken. In bocht 1 werd door Firestone technici halverwege de middag zelfs 62 graden Celsius op het asfalt gemeten. Het heetste dat sinds 2015 toen men in elk van de vier bochten begon met meten. Sterke windvlagen tussen de 16 en 32 km/u verhoogden de uitdagingen voor de coureurs aanzienlijk. Zeker omdat ze al op het scherpst van de snede reden.

McLaughlin ’s snelste ronde kwam tijdens de zes uur durende training al dankzij een aerodynamische ‘’tow’’ in het begin tot stand. Maar in de allerlaatste minuten wist 2008 winnaar Scott Dixon in de No.9 PNC Bank Ganassi Dallara Honda de één na snelste ronde van de dag te realiseren. Dixon’s gemiddelde over vier ronden was 232.561 mph ofwel de snelste kwalificatiesimulatie van de dag.

Scott Dixon: “Dit was goed. De eerste kwalificatiesimulatie was eigenlijk erg conservatief. Wij maakten ons grote zorgen over wat er met Kyffin was gebeurd. Maar erg blij dat hij in orde is. Ik denk dat er nog steeds een goede snelheid in de auto zit. De auto is echt soepel en ik ben behoorlijk conservatief. We zullen morgen zien. Wie weet wat morgen brengt. Ik denk dat de omstandigheden behoorlijk zwaar zullen zijn.’’


2025 Simpson
Kyffin Simpson was afgelopen vrijdag de eerste coureur die een flinke klapper maakte.

De eerste dag van de kwalificatie vindt van 11.00 t/m 17.00u lokale tijd plaats. Aan de kwalificatie gaat van 8.30u tot 9.30u een trainingssessie vooraf met twee groepen van 30 minuten. De grid posities van 13 tot 30 worden op zaterdag bepaald. Op zondag vindt de Top 12 Shoot Out, de Firestone Fast Six- en Last Row Kwalificatie plaats. Daarbij gaat één van de 34 deelnemers ‘’gebumpt’’ worden. Drievoudig regerend kampioen Alex Palou liet in de No.10 DHL Ganassi Dallara Honda met 232.307 mph de derde snelste tijd over vier ronden registreren met daarbij de tweede snelste ronde van de dag.

Kyle Kirkwood maakte met een vierde tijd zijn ambities voor NTT P1 Award duidelijk. Hij liet tijdens zijn sessie aan het einde van de dag 232.307 mph op de klokken zetten. De Top 5 werd door Colton Herta met 232.066 mph in de No.6 Andretti Gainbridge Dallara Honda afgerond. Herta was daarmee de tweede Andretti Global-rijder in de Top 5. Rinus VeeKay zette in de DCR Dallara Honda met 230.406 mph de 24e tijd neer.

Om 12.50u lokale tijd spinde Kyffin Simpson bij het uitkomen van Turn 4 en maakte links hard contact met de Safer Barrier. Daarbij werd zijn No.8 even ‘’airborne’’ en landde op de linkerzijde. De auto maakte vervolgens een kwartslag terug op de wielen, gleed de baan over en maakte vervolgens voor een tweede maal licht contact met de Safer Barrier. Maar ditmaal aan de binnenzijde en gleed zo de pitlane binnen. “Yes I am OK’’ antwoordde Simpson direct via de boordradio. Simpson zal vandaag over de reserveauto beschikken. Het de wagen waarmee hij vorige maand aan de Open Test deelnam.

2025 Larson Schade
De schade aan Larson's auto was redelijk snel hersteld.

Om 16.28u was het de beurt aan Kyle Larson om te crashen. Zijn auto was ‘’loose” in Turn 3. Larson maakte een driekwart spin voordat hij met zijn voorwiel eveneens de Safer Barrier raakte. Daarna maakte de achterkant van de auto nog tweede contact in Turn 4. De schade was miniem en Larson keerde in het laatste uur voor een korte ‘’shake-down’’ nog even terug op de baan om te checken of de auto naar behoren functioneerde. Bij beide crashes speelde de wind eveneens ook nog eens een rol. 

Direct na de laatste sessie op vrijdag vonden de lotingen voor de kwalificaties op zaterdag plaats. Andretti Global-coureur Marcus Ericsson mag zich vandaag als eerste op de baan melden. Rinus VeeKay is pas als 34e en laatste aan de beurt.

2025 Dag 5
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet