V8 Supercars: Matthew Payne verslaat Broc Feeney in thriller op Symmons Plains
Penrite Racing(Grove) coureur Matthew Payne reed op een iets andere strategie dan de concurrentie en dit werd aan het slot van de derde wedstrijd op het Tasmaanse Symmons Plains met een klinkende overwinning beloond.

Wat een geweldige finish weer in de Supercars. Slechts 1/5000e verschil tussen winnaar Matthew Payne en Broc Feeney. Autosport puur.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Red Bull Ampol Racing, Penrite, BJR/PR

Het publiek op Symmons Plains kreeg drie prachtige wedstrijden voorgeschoteld.
Matthew Payne verslaat Broc Feeney in thriller op Symmons Plains
Een adembenemend slot van de derde en laatste wedstrijd op het Tasmaanse Symmons Plains. Eigenlijk had Matthew Payne met zijn Penrite Ford Mustang het gehele weekend moeite om de snelheid erin the houden. Met nog minder dan nog 50 ronden te gaan behoorde Payne tot de groep rijders die al twee pitstops voltooid hadden waardoor hij naar voren kon komen maar het in de slotfase nog met oude banden moest doen.
Zowel Will Brown en Ryan Wood hadden eigenlijk een bijzonder slechte start waarvan James Golding in de PremiAir Camaro ZL1 kon profiteren en daardoor enige tijd de leiding kon nemen. Golding had de snelheid er goed inzitten want Cameron Waters in de Tickford Ford Mustang slaagde er niet in om het tempo bij te houden. In de chaotische openingsfase viel Brown al snel terug naar de staart van de Top 10. In de dertiende ronde begon de Red Bull Ampol Camaro ZL1 van Broc Feeney de aanval op Golding in te zetten.
In de 29e ronde was er de enige safetycar interventie in de wedstrijd nadat de DJR Shell V Power Ford Mustang van Brodie Kostecki bij het uitkomen van Turn 3 in de rondte was gedraaid en niet meer kon herstarten. Vervolgens ging iedereen direct naar binnen en de stops waren nogal wisselend maar Feeney kwam als leider terug op de baan. Payne, Brown, Randle en Reynolds behoorden tot de coureurs die aan het einde van de safetycarfase hun stop hadden gemaakt. Dit betekende dat zij een alternatieve strategie moesten volgen. Zij herstartten resp. als dertiende, veertiende en zestiende en moesten om hun banden te sparen eigenlijk wel een marathon voltooien.
Feeney, Golding en Wood hadden geen andere keuze om hun voorsprong op dit groepje te vergroten. Vervolgens ging Feeney in de 58e ronde voor zijn laatste stop naar binnen. Kort daarna gevolgd door Golding en Wood. Vervolgens bestond de volgorde uit Payne, Brown, Randle, Feeney, Golding en Richie Stanaway die eigenlijk een uitstekende wedstrijd reed. Dertien ronden voor het einde bevond Feeney zich achter Thomas Randle maar die viel na contact met David Reynolds terug naar de twaalfde plek.

Aan interne teamduels dit weekend geen gebrek.
Vervolgens was Feeney in de slotfase op vers rubber ontbrand en zette de aanval op zijn teamgenoot Will Brown in die vervolgens ruim baan gaf. De laatste drie ronden ontaardden in een thriller waarin Feeney werkelijk letterlijk alles uit de kast trok. In de allerlaatste ronde was er van Payne’s voorsprong eigenlijk niets meer over. Feeney had nog vijf kilometer asfalt en 14 bochten voor zich en liep snel op de Mustang in. Payne gaf echter geen krimp en blokkeerde Red Bull Ampol-rijder in de belangrijkste remzones af en wist de leiding te behouden. Op de finish bedroeg het verschil slechts 5/1000e van een seconde.
Voor het team van Tickford Racing leek het een veelbelovende dag te worden maar hij eindigde in mineur evenals voor DJR Shell V Power Racing dat na een diskwalificatie gisteren ook geen potten meer kon breken. Bij Tickford werden de kansen van Cameron Waters door een langzame pitstop verknald terwijl Thomas Randle in de rondte werd gedraaid. Met twee overwinningen en een tweede plek op zak verlaat Broc Feeney Symmons Plains als leider in de tussenstand van het kampioenschap. Hij beschikt over 33 punten op zijn teamgenoot Will Brown terwijl Matthew Payne voor Grove Penrite Racing een aardige inhaalslag heeft gemaakt en zich nu op P3 bevindt.

Broc Feeney verliet Symmons Plains als leider in de tussenstand van het kampioenschap.
Uitslag Race 3 Tasmania Super 440 Symmons Plains
19 Penrite Racing Matthew Payne Ford Mustang GT 1:12:51.136
2 88 Red Bull Ampol Racing Broc Feeney Chev Camaro ZL1 1:12:51.191
3 1 Red Bull Ampol Racing Will Brown Chev Camaro ZL1 1:12:57.946
4 31 PremiAir Racing James Golding Chev Camaro ZL1 1:13:04.647
5 62 PremiAir Racing Richie Stanaway Chev Camaro ZL1 1:13:08.393
6 20 TRADIE Energie David Reynolds Chev Camaro ZL1 1:13:08.706
7 2 Mobil1 Truck Assist Racing Ryan Wood Ford Mustang GT 1:13:09.720
8 8 R&J Batterijen Racing André Heimgartner Chev Camaro ZL1 1:13:11.017
9 10 Bendix Racing Nick Percat Chev Camaro ZL1 1:13:12.545
10 4 Supaglass Racing Cameron Hill Chev Camaro ZL1 1:13:20.335

Wat een geweldige finish weer in de Supercars. Slechts 1/5000e verschil tussen winnaar Matthew Payne en Broc Feeney. Autosport puur.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Red Bull Ampol Racing, Penrite, BJR/PR

Het publiek op Symmons Plains kreeg drie prachtige wedstrijden voorgeschoteld.
Matthew Payne verslaat Broc Feeney in thriller op Symmons Plains
Een adembenemend slot van de derde en laatste wedstrijd op het Tasmaanse Symmons Plains. Eigenlijk had Matthew Payne met zijn Penrite Ford Mustang het gehele weekend moeite om de snelheid erin the houden. Met nog minder dan nog 50 ronden te gaan behoorde Payne tot de groep rijders die al twee pitstops voltooid hadden waardoor hij naar voren kon komen maar het in de slotfase nog met oude banden moest doen.
Zowel Will Brown en Ryan Wood hadden eigenlijk een bijzonder slechte start waarvan James Golding in de PremiAir Camaro ZL1 kon profiteren en daardoor enige tijd de leiding kon nemen. Golding had de snelheid er goed inzitten want Cameron Waters in de Tickford Ford Mustang slaagde er niet in om het tempo bij te houden. In de chaotische openingsfase viel Brown al snel terug naar de staart van de Top 10. In de dertiende ronde begon de Red Bull Ampol Camaro ZL1 van Broc Feeney de aanval op Golding in te zetten.
In de 29e ronde was er de enige safetycar interventie in de wedstrijd nadat de DJR Shell V Power Ford Mustang van Brodie Kostecki bij het uitkomen van Turn 3 in de rondte was gedraaid en niet meer kon herstarten. Vervolgens ging iedereen direct naar binnen en de stops waren nogal wisselend maar Feeney kwam als leider terug op de baan. Payne, Brown, Randle en Reynolds behoorden tot de coureurs die aan het einde van de safetycarfase hun stop hadden gemaakt. Dit betekende dat zij een alternatieve strategie moesten volgen. Zij herstartten resp. als dertiende, veertiende en zestiende en moesten om hun banden te sparen eigenlijk wel een marathon voltooien.
Feeney, Golding en Wood hadden geen andere keuze om hun voorsprong op dit groepje te vergroten. Vervolgens ging Feeney in de 58e ronde voor zijn laatste stop naar binnen. Kort daarna gevolgd door Golding en Wood. Vervolgens bestond de volgorde uit Payne, Brown, Randle, Feeney, Golding en Richie Stanaway die eigenlijk een uitstekende wedstrijd reed. Dertien ronden voor het einde bevond Feeney zich achter Thomas Randle maar die viel na contact met David Reynolds terug naar de twaalfde plek.

Aan interne teamduels dit weekend geen gebrek.
Vervolgens was Feeney in de slotfase op vers rubber ontbrand en zette de aanval op zijn teamgenoot Will Brown in die vervolgens ruim baan gaf. De laatste drie ronden ontaardden in een thriller waarin Feeney werkelijk letterlijk alles uit de kast trok. In de allerlaatste ronde was er van Payne’s voorsprong eigenlijk niets meer over. Feeney had nog vijf kilometer asfalt en 14 bochten voor zich en liep snel op de Mustang in. Payne gaf echter geen krimp en blokkeerde Red Bull Ampol-rijder in de belangrijkste remzones af en wist de leiding te behouden. Op de finish bedroeg het verschil slechts 5/1000e van een seconde.
Voor het team van Tickford Racing leek het een veelbelovende dag te worden maar hij eindigde in mineur evenals voor DJR Shell V Power Racing dat na een diskwalificatie gisteren ook geen potten meer kon breken. Bij Tickford werden de kansen van Cameron Waters door een langzame pitstop verknald terwijl Thomas Randle in de rondte werd gedraaid. Met twee overwinningen en een tweede plek op zak verlaat Broc Feeney Symmons Plains als leider in de tussenstand van het kampioenschap. Hij beschikt over 33 punten op zijn teamgenoot Will Brown terwijl Matthew Payne voor Grove Penrite Racing een aardige inhaalslag heeft gemaakt en zich nu op P3 bevindt.

Broc Feeney verliet Symmons Plains als leider in de tussenstand van het kampioenschap.
Uitslag Race 3 Tasmania Super 440 Symmons Plains
19 Penrite Racing Matthew Payne Ford Mustang GT 1:12:51.136
2 88 Red Bull Ampol Racing Broc Feeney Chev Camaro ZL1 1:12:51.191
3 1 Red Bull Ampol Racing Will Brown Chev Camaro ZL1 1:12:57.946
4 31 PremiAir Racing James Golding Chev Camaro ZL1 1:13:04.647
5 62 PremiAir Racing Richie Stanaway Chev Camaro ZL1 1:13:08.393
6 20 TRADIE Energie David Reynolds Chev Camaro ZL1 1:13:08.706
7 2 Mobil1 Truck Assist Racing Ryan Wood Ford Mustang GT 1:13:09.720
8 8 R&J Batterijen Racing André Heimgartner Chev Camaro ZL1 1:13:11.017
9 10 Bendix Racing Nick Percat Chev Camaro ZL1 1:13:12.545
10 4 Supaglass Racing Cameron Hill Chev Camaro ZL1 1:13:20.335