Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Zege voor Palou op de Indy Roadcourse. VeeKay 9e na prachtige inhaalrace. Polesitter Rahal grote verliezer

VeeKay sprak geen woord teveel nadat hij voor de wedstrijd verklaarde dat hij over een auto beschikte die goed was voor een Top 10 resultaat. De Nederlander loste deze belofte volledig in door vanaf een 24e plek als negende te eindigen. In principe een megaresultaat voor het team van Dale Coyne Racing. De sterkte van RLL in de kwalificatie kwam helaas niet uit de verf. Zowel Louis Foster als Devlin wisten zich na pitstops niet meer te herstellen. En hetzelfde gold in zekere mate voor Graham Rahal. De grote winnaar was Alex Palou die in vijf races vier overwinningen wist te behalen.


2025 Start Sensio GP
Start van een interessante wedstrijd op de Indy Roadcourse. Alex Palou tracht Graham Rahal af te troeven maar dit gebeurde pas later in de wedstrijd.

Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar


2025 Rahal Letterman
Graham Rahal kreeg voor de start wat morele steun van familievriend David Letterman. Het mocht helaas niet baten. 

Zege voor Palou op de Indy Roadcourse. VeeKay 9e na prachtige inhaalrace. Polesitter Rahal grote verliezer
Een schitterend resultaat van Rinus VeeKay die zich vanaf een 24e startplek naar P9 wist op te werken. Zowel Rinus als zijn team hebben uitstekend werk verricht. Bij RLL verliep het toch wat minder geolied dan gehoopt. Bij alle drie rijders haperden de pitstops gewoon. Ook raakte Rahal aardig geïrriteerd toen hij er niet in slaagde om VeeKay´s teamgenoot Jakob Abel te dubbelen. Het trieste van Rahal? Na WWII moesten enkele Indycar-coureurs het na 100 races zonder overwinningen stellen. Rahal verbrak vandaag dat record. Na zijn laatste overwinning in 2017 behaalde Rahal geen enkele overwinning meer. De RLL-teamleider moet nu maar liefst 127 Indycar-wedstrijden zonder overwinningen stellen. Zo dichtbij en zover weg. Een triest record. Tot grote ergernis van de Amerikaanse fans behaalde Palou zijn vierde seizoensoverwinning. En dat begint natuurlijk een saai te worden. Maar in tegenstelling tot Rahal is Palou gewoon een klasse apart.

2025 Palou
Op Alex Palou stond wederom geen maat.


Bandenkeuze Sensio Grand Prix
Rode zachte Compound

Palou, Rahal. Foster, De Francesco, Newgarden, Power, O´Ward, Siegel, Rasmussen. Ericsson, Abel, Malukas

Harde compound
Rossi, Simpson, Ferrucci, Herta, Lundgaard, Armstrong, Dixon, Robb, Kirkwood, Daly, Ilott, VeeKay. Schwartzman

Race
Na wat technisch malheur in gedurende de vrije trainingen en in de kwalificatie kon VeeKay gebruik maken van de data van teamgenoot Jacob Abel. Gisteren had de Nederlander er weinig aan maar vandaag was de Nederlander in de warming up weer bloedsnel. Santino Ferrucci blies in de warming up zijn motor op wat zijn de A.J. Foyt-crew het nodige zweet opleverde. Zij kregen de Dallara Chevrolet op het allerlaatste moment klaar. Kyffin Simpson viel bij het uitrijden van de pits stil met hybride problemen. Vervolgens kwam Newgarden eveneens naar binnen en sloot achter weer aan.

2025 VeeKay 3
VeeKay sprak geen woord teveel. Hij voorspelde een Top 10 resultaat en dat kwam er ook.


De start verliep perfect waarbij Graham Rahal direct de leiding van polesitter Alex Palou overnam. Achterin ging twee auto´s achterstevoren terwijl Andretti Global-rijder Colton Herta al in de tweede ronde met een lekke band en een beschadigde voorvleugel naar binnenkwam. De Amerikaan verloor direct in de pits al een ronde. Binnen vijf ronden was VeeKay al zeven posities opgeschoven en bevond zich in 17e positie. Ook Arrow McLaren-coureur wist in de openingsfase vier posities te winnen. In de Top 5 was Scott McLaughlin de enige coureur die zich op de harde compound bevond. Ook Marcus Ericsson kwam al vroeg met technische problemen naar binnen.

Stand 10e ronde: Rahal, Palou, De Francesco, Foster, Mclaughlin, O´Ward, Power, Rosenqvist, Rossi. Lundgaard. VeeKay P17. De grootste verliezers in de beginfase waren Kyffin Simpson, Josef Newgarden en Colton Herta die resp. maar liefst 17, 12 en 11 posities verloren. VeeKay kwam in de veertiende ronde voor zijn eerste stop naar binnen en wisselde naar de verse rode compound. Op die stop werd direct door Kirkwood en Ferrucci gereageerd. In de 17e ronde kwam Palou verrassend onder druk van Defrancesco te staan. Eén ronde later gingen Power, Palou, De Francesco en O´Ward voor hun eerste reguliere stop naar binnen.

2025 VeeKay 1
VeeKay op weg naar een schitterende negende plek op de roadcourse van de Speedway,

Stand 20e ronde
: Rahal, McLaughlin. Armstrong, Siegel, O´Ward, Malukas, Palou, De Francesco, O´Ward, Power, Foster. P15 VeeKay. Lundgaard en Foster hadden deze ronde wel even een momentje terwijl ook Rahal voor vers rubber naar binnen was gegaan. Aan de kop was weinig veranderd want zowel Rahal als Palou behielden hun positie. VeeKay maakte in de 25e ronde contact met Rosenqvist die achterstevoren ging. De Zweed zakte na zijn overenthousiaste actie naar P20 terug. Inmiddels begon Penske-coureur Scott McLaughlin in de 29e ronde duidelijk druk op Palou uit te oefenen.

Stand 30e ronde: Rahal, Palou, McLaughlin, DeFrancesco, O´Ward, Power, Foster, Lundgaard, Rossi, Dixon. P12 VeeKay. Voor Rahal was er ``No Help from the Front´´ VeeKay´s teamgenoot had er geen behoefte aan om plaats te maken. Het leidde via de boordradio wel tot het commentaar: ``Go Out of the Way´´ VeeKay kwam in de 37e ronde voor zijn tweede stop naar binnen.

Stand 40e ronde: Rahal, Palou, McLaughlin, De Francesco, O´Ward, Power, Foster, Rossi, Dixon, Armstrong. P22 VeeKay. Zowel Rahal als Palou kwamen deze ronde voor hun reguliere stop naar binnen waarbij Rahal opnieuw de leiding wist te behouden. Rahal liet een gebruikt setje rood noteren terwijl Palou voor de verse harde compound ging. De Francesco liet echter bij zijn reguliere stop de motor afslaan waardoor hij nogal wat tijd verloor. Anderzijds probeerde Colton Herta die weer in dezelfde ronde als de leider was terechtgekomen deze positie wanhopig vast te houden. Inmiddels had VeeKay zich weer in de Top 10 weten te nestelen.

2025 Rahal
Een nieuw record voor Graham Rahal. Na 128 Indycar races nog steeds geen overwinningen.

Stand 50e ronde:
Rahal, Palou, McLaughlin, O´Ward, Power, Kirkwood, Dixon, Armstrong, Foster, Rossi. P11 VeeKay. In de 57e ronde ging Alex Palou aan het einde van het rechte stuk op de harde compound bij Rahal in de aanval en pakte de leiding en zette direct Herta op één ronde achterstand.

Stand 60e ronde: Palou, Rahal, McLaughlin, O´Ward, Power, Kirkwood, Dixon, Armstrong, Rossi, Foster. P11 VeeKay. De Nederlander ging in de 61e ronde voor zijn laatste stop naar binnen evenals Graham Rahal die onder druk van Scott McLaughlin kwam te staan. De laatste stops waren in de 64e ronde definitief aangebroken en daarbij liet Palou een gloednieuw setje van de harde compoundmonteren. Rahal verloor bij zijn laatste stop behoorlijk veel en viel naar P5 terug en was bij de laatste serie stops de grote verliezer. VeeKay was na de laatste serie stops de Top 10 binnen gedoken en kwam uiteindelijk als negende weer terug op de baan.

Stand 70e ronde
: Palou, O´Ward, Power, McLaughlin, Rahal, Dixon, Kirkwood, Armstrong, VeeKay, Foster.
In deze ronde kwam er eindelijk weer eens een caution ofwel neutralisatie dit seizoen nadat David Malukas met motorproblemen was teruggevallen. Bij de herstart in de 72e ronde nam Palou opnieuw de leiding maar kwam direct onder druk van O´Ward (Arrow McLaren) te staan. In de Top 10 bevonden alleen Rahal en Kirkwood zich op de harde compound. Palou had inmiddels alweer een voorsprongetje van 2.6 secs. op Pato O´Ward weten op te bouwen.

2025 McLaughlin
Podium voor Will Power.


Stand 80e ronde: Palou, O´Ward, Power, McLaughlin, Dixon, Rahal, Kirkwood, Armstrong, Kirkwood, VeeKay, Foster. In de slotfase waren Louis Foster en Felix Rosenqvist in een fraai duel om P10 verwikkeld wat in het voordeel van de Zweed werd beslist. In vijf races behaalde Alex Palou een vierde overwinning en een tweede plek.

2025 Finish Palou
In vijf races vier overwinningen voor Alex Palou. Wie doet het hem na?


Uitslag Sensio Grand Prix Indianapolis
1. Alex Palou Dallara Honda 85 ronden
2. Pato O´Ward Dallara Chevrolet + 5.4840 secs.
3. Will Power Dallara Chevrolet + 8.4529 secs.
4. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet + 10. 5391 secs.
5. Scott Dixon Dallara Honda + 11.2646 secs.
6. Graham Rahal Dallara Honda + 19.070 secs.
7. Marcus Armstrong Dallara Honda + 19.9644 secs.
8. Kyle Kirkwood Dallara Honda + 219958 secs.
9. Rinus VeeKay Dallara Honda + 22-6144 secs.
10. Felix Rosenqvist Dallara Honda + 23.2313 secs,
.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet