Sportscars: 1-2 voor Ferrari in hypercars, 1-3 voor Ferrari in LMGT3 in FIA WEC Spa-Francorchamps

Start van de TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps met Ferrari's aan de kop van het veld
Ferrari blijft dit jaar ongeslagen in het FIA WEC. Na de overwinningen van Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen in Qatar en Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi in Imola was het in de TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps opnieuw het laatstgenoemde trio met de nummer 51-Ferrari dat met de zege aan de haal ging. De nummer 50-Ferrari van Fuoco, Molina en Nielsen eindigde op de tweede plaats, Alpine-rijders Jules Gounon, Fred Makowiecki en Mick Schumacher eindigden met de nummer 36-Alpine als derde en herhaalden daarmee hun resultaat van Imola. Nyck de Vries werd met de nummer 7-Toyota als zevende gekasseerd, de nummer 20-BMW van Robin Frijns viel uit na remproblemen. Ferrari won ook in LMGT3 dankzij de nummer 21-Vista AF Corse-auto van François Hériau, Simon Mann en Alessio Rovera. De andere Ferrari van het team eindigde met Thomas Flohr, Francesco Castellacci en Davide Rigon als derde, daartussen eindigde de nummer 88-Proton-Ford van Stefano Gattuso, Gianmarco Levorato en Dennis Olsen als tweede, het eerste podium voor de Mustang in een WEC-race buiten Le Mans. De nummer 61-Iron Lynx-Mercedes met Lin Hodenius werd elfde in de klassse.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: FIA WEC/DPPI, Rick Kiewiet/Prescott Motorsports

Voor de tweede race op rij won de nummer 51-Ferrari
Met de drie Ferrari’s op de eerste drie startplaatsen had het Italiaanse merk natuurlijk al een goede uitgangspositie voor de wedstrijd en dat beeld veranderde nauwelijks gedurende de race. Althans voor wat betreft de twee officiële fabrieks-Ferrari’s, want de gele “klanten”-Ferrari van AF Corse verloor bijna anderhalf uur in de pits als gevolg van een probleem met de turbocompressor, waardoor de auto uiteindelijk op 39 ronden van de winnaar eindigde. De rode Ferrari’s kenden een nagenoeg probleemloze race en eindigden als eerste en tweede, ondanks het mindere vermogen en het hogere gewicht voor de race in Spa als gevolg van een aanpassing van de BoP.

Blijdschap bij het winnende Ferrari-team met rijders James Calado, Alessandro Pier Guidi en Antonio Giovinazzi (vlnr)
Het enige werkelijk spannende was de vraag of de auto’s na de laatste safety-car-fase met nog iets minder dan twee uur te gaan de eindstreep zouden halen zonder buiten de reguliere stops extra te moeten tanken. Pier Guidi, die eerder in de wedstrijd in een intens duel met Robin Frijns in de nummer 20-BMW verwikkeld was, moest een kwartier voor het einde nog een keer naar binnen, maar wist de leiding vast te houden en won uiteindelijk met een marge van 4,2 seconden op Nicklas Nielsen, die zonder extra stop de eindstreep haalde. Nielsen voelde de hete adem van de opnieuw sterk rijdende Mick Schumacher in de nek, die op minder dan een seconde achter de Ferrari als derde eindigde. Achter Pier Guidi was Schumacher ook de op één na snelste rijder in de race op basis van de individuele gemiddelde rondetijd. De Alpine, waarin naast de Duitser ook Gounon en Makowiecki reden, had zelfs lange tijd de leiding in handen als gevolg van een afwijkende pitstopstrategie. Een 'slow puncture' stond een betere klassering uiteindelijk in de weg.

De nummer 36-Alpine eindigde voor de tweede maal op rij op het podium, Mick Schumacher was de op één na snelste rijder in de race
Terwijl de top drie binnen 5,1 seconden finishte, eindigde de nummer 8-Toyota van Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa op 32,76 seconde van de winnende Ferrari als vierde. Daarachter volgden de beide Cadillacs van het Cadillac Hertz Team Jota met Alex Lynn/Norman Nato/Will Stevens als vijfde en Earl Bamber/Sébastien Bourdais/Jenson Button als zesde. De nummer 7-Toyota met Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries verloor in het eerste uur met Conway aan het stuur al tijd door een lekke band en eindigde op de zevende plaats. Nyck de Vries verklaarde: “Ik denk dat we als team het maximale uit ons pakket gehaald hebben, als je kijkt naar onze performance deze week. We hebben ons best gedaan en de kansen gepakt.” Daaachter volgden de andere Alpine (Chatin/Habsburg/Milesi) en de nummer 6-Porsche van Kévin Estre, Laurens Vanthoor en Pascal Wehrlein, die na een late tankstop voor de enige punten van Porsche in de race zorgde. ”Ik denk dat er een grote noodzaak tot ingrijpen bestaat buiten onze organisatie. De race spreekt voor zich”, zei Porsche-sportdirecteur Thomas Laudenbach. De nummer 15-BMW van Kevin Magnussen en Raffaele Marciello eindigde als tiende.

Nyck de Vries en teamgenoten eindigden met de nummer 7-Toyota op de zevende plaats
Voor Peugeot leek er lange tijd een goed resultaat in te zitten. De nummer 93-Peugeot had in het vierde uur zelfs een tijdje de leiding in handen, maar viel ver terug na een zeer ongelukkig geplande pitstop kort voor de laatste safety-car-fase, waarop Vergne furieus reageerde. Samen met Paul Di Resta en Mikkel Jensen werd de Fransman elfde, voor de tweede fabrieks-Peugeot en de beide Aston Martins. Robin Frijns, die samen met René Rast de eindstreep niet haalde vanwege remroblemen, vocht een aantal mooie duels uit en baarde iets meer dan anderhalf uur voor het einde opzien met een spectaculaire inhaalactie op Pier Guidi bij Blanchimont voor de derde plaats. “Er had vandaag zeker een podium in gezeten”, zei hij naderhand. “We waren niet de snelsten in het veld, maar hadden een slimme strategie en hielden zo onze kansen intact. Het was voor mij echt racen, met het mes op tafel!”

Robin Frijns reed na een geweldige actie in Blanchimont voor Alessandro Pier Guidi in de uiteindelijk winnende nummer 51-Ferrari
In LMGT3 ging de winst naar de nummer 21-Ferrari van François Hériau, Simon Mann en Alessio Rovera, ondanks een drive-through in de eerste racehelft als gevolg van een overtreding van de voorschriften bij een pitstop. Mede dankzij de safety-cars, in totaal drie, kon de opgelopen achterstand weer worden goedgemaakt en in het voorlaatste uur kwam de auto definitief aan de leiding in de klasse. Aan de finish had het trio een voorsprong van 40,23 seconden op de Ford van Gattuso, Levorato en Olsen.

Ook in LMGT3 won er een Ferrari, de nummer 21-Vista-AF Corse-auto van François Hériau, Simon Mann en Alessio Rovera
De andere Ferrari van Flohr, Castellacci en Rigon eindigde op 1,874 seconde achter de Ford als derde, nog eens een seconde daarachter volgde de andere Proton-Mustang, de nummer 77 van Bernardo Sousa, Ben Tuck en Benjamin Barker, voor twee Aston Martins, de Heart of Racing-Vantage van Ian James, Zach Robichon en Mattia Drudi en de Racing Spirit of Léman-auto van Derek Deboer, Eduardo Barrichello en Valentin Hasse-Clot. De Manthey-Porsche van Ryan Hardwick, Ricardo Pera en Richard Lietz werd zevende, de Iron Lynx-Mercedes met Lin Hodenius, Matt Berry en Maxime Martin werd elfde in de klasse.

De nummer 61-Iron Lynx-Mercedes met Lin Hodenius reed zelfs tijdelijk op de vierde plaats, maar werd uiteindelijk elfde in de klasse