Sportscars: Eerste drie startplaatsen FIA WEC Spa-Francorchamps voor Ferrari, eerste Lexus-pole LMGT3

Antonio Fuoco was het snelst in de kwalificatie voor de 6 Uur van Spa-Francorchamps
Net als bij de eerste twee seizoensraces van het FIA WEC staat er ook voor de derde ronde, morgen op het Circuit de Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen, een Ferrari op de pole-position. Antonio Fuoco reed in de nummer 50-Ferrari in de hyperpole een tijd van 1:59,617 minuten en was daarmee 0,347 seconde sneller dan Robert Kubica in de nummer 83-klantenauto. Antonio Giovinazzi, die gisteren in de tweede vrije training in zijn eerste ronde zwaar crashte, maakte er in de nummer 51-Ferrari zelfs een clean sweep van de top drie voor het Italiaanse merk van. Robin Frijns kwalificeerde de nummer 20-BMW als achtste, zowel Porsche als Toyota had geen auto in de top tien. De pole in LMGT3 was voor Finn Gehrsitz in de nummer 78-Akkodis-ASP-Lexus, de eerste pole voor Lexus in het FIA WEC.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: Rick Kiewit/Prescott Motorsports
De Ferrari’s kregen voor de WEC-ronde in Spa een BoP-aanpassing met een vermogensreductie van 19 kW en twaalf kilogram extra gewicht, maar qua snelheid had het in ieder geval op de eerste twee dagen van het evenement weinig invloed, want de Ferrari’s bepaalden nog steeds het tempo, voor zover ze niet crashten, zoals Giovinazzi gisteren in de vrije training. Fuoco en Kubica, die hun auto’s respectievelijk met Miguel Molina en Nicklas Nielsen en Yifei Ye en Phil Hanson delen, waren in de hyperpole-sessie de enige twee rijders die een rondetijd onder de twee minuten reden. Giovinazzi kwam als derde 0,584 seconde tekort op Fuoco.

Robin Frijns kwalificeerde de BMW op de achtste plaats
Snelste niet-Ferrari-rijder was, voor eigen publiek in België, Stoffel Vandoorne in de nummer 94-Peugeot, die echter al zes tienden van een seconde moest toegeven. Alex Lynn kwalificeerde de snelste van de beide Hertz-Jota-Cadillacs als vijfde, voor de nummer 36-Alpine in handen van Mick Schumacher en de nummer 93-Peugeot, bestuurd door Jean-Eric Vergne. Robin Frijns, die de race in de nummer 20-BMW met René Rast rijdt (Sheldon van der Linde rijdt dit weekeinde IMSA op Laguna Seca) kwalificeerde zich als achtste, terwijl de nummer 35-Alpine (Chatin/Habsburg/Milesi) en de nummer 38-Cadillac (Bamber/Bourdais/Button) de top tien completeerden. De beide fabrieks-Porsches starten vanaf de plaatsen 12 en 13, de beide Toyota’s zelfs pas als 15e en 16e, wat toch opnieuw voor wat gefronste wenkbrauwen zorgt – al mag er officieel in het FIA WEC niet over de BoP gesproken worden. De auto van Nyck de Vries staat daarbij op de 16e positie.

Voor het eerst een Lexus op pole in het FIA WEC, de Akkodis-ASP-Lexus met het startnummer 78
In GT3 was de pole voor de nummer 78-Akkodis-ASP-Lexus (Robin/Gehrsitz/Nakayama), gevolgd door de nummer 10-Racing Spirit of Léman-Aston Martin (Deboer/Barrichello/Hasse Clot) en de beide Fords van Proton Conpetition, de nummer 77 (Sousa/Tuck/Barker) en de nummer 88 (Gattuso/Levorato/Olsen). De Iron Lynx-Mercedes, waarmee ook onze landgenoot Lin Hodenius in actie komt (vanaf dit weekeinde met de Australiër Matt Barry als vervanger voor Christian Ried) start als 33e algemeen.

Lin Hodenius heeft dit weekeinde met Matt Barrry een nieuwe (en hopelijk wat snellere) teamgenoot in de Iron Lynx-Mercedes