Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Div: WRT opent indrukwekkend nieuw hoofdkwartier en brengt toppers Rossi en Magnussen naar Crowdstrike 24 Hours of Spa

250507 WRT gebouw
Het indrukwekkende nieuwe onderkomen van WRT, vlak bij de luchthaven van Luik

Gisteravond, aan de vooravond van de FIA WEC-ronde van aanstaande zaterdag op het Circuit de Spa-Francorchamps, vond de opening van het nieuwe hoofdkwartier van het Belgische raceteam WRT plaats. In iets meer dan een jaar tijd werd een nieuw complex opgetrokken in Grâce-Hollogne, vlak bij het vliegveld van Luik. Met een totale oppervlakte van 20.475 vierkante meter zijn hier alle geledingen van WRT, naast het raceteam onder andere ook de productie van rolkooien en assemblage van raceauto’s, onder één dak ondergebracht. AUTOSPORT.NL was als enige Nederlandse medium ter plekke en was zeer onder de indruk. Bovendien was er leuk sportief nieuws met de aankondiging van de deelname van Valentino Rossi en Kevin Magnussen aan de 24 Uur van Spa-Francorchamps.

Tekst: René de Boer (vanuit Grâce-Hollogne, X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: Team WRT, Rebocar/R. de Boer

IMG 1065

“Talent wins games, teamwork and intelligence wins championships”, staat er op de muur van een van de kantoren in het nieuwe gebouw van WRT. Afgezien van het feit dat de zin grammaticaal niet helemaal correct is, geeft hij wel een deel van het geheim achter het succes van de Belgische renstal weer. Want winnen, dat doet WRT op zeer regelmatige basis, in alle uithoeken van de wereld. Wie de grote ontvangsthal binnenkomt, wordt overweldigd door een grote stellage tegen de zijwand met een riante verzameling trofeeën, tastbare bewijzen van behaalde successen. Een groot bedrukt doek tegen een van de wanden van de werkplaats geeft een overzicht va de behaalde titels: WEC, ELMS, TCR, Trophée Andros, Belcar, FIA GT, GT World Challenge, en overwinningen of klassezeges in alle grote races: de 24-uursraces van Le Mans, Zolder Dubai, Nürburgring en Spa, plus Bathurst, Baku, Suzuka, Indianapolis, Sepang… Een indrukwekkende opsomming.

Wat in 2010 begon als een vrij kleinschalig team met de inzet van twee Audi R8’s voor het Belcar Endurance Championship, op initiatief van Vincent Vosse, René Verbist en Yves Weerts en met ondersteuning van de Belgian Audi Club onder leiding van de betreurde JG Mal-Voy, groeide uit tot een autosportconcern van internationaal kaliber. Jarenlang was WRT synoniem voor GT-successen met Audi. Het team stapte ook met Audi in de DTM en leek voorbestemd om de Audi-LMDh-prototypes in het FIA WEC te gaan runnen, totdat Audi geheel onverwacht de stekker uit dat project trok en WRT met lege handen stond, temeer omdat ook het R8-programma op zijn einde liep. Snel werd een alternatief gevonden in de vorm van BMW, waarmee WRT nu op meerdere fronten actief is: de LMDh-auto’s en de GT3’s in het FIA WEC plus de GT3’s voor de GT World Challenge Europe en de Intercontinental GT Challenge.

250507 WRT Schurmans Vosse
Kathleen Schurmans (r.) en Vincent Vosse (l.), de beide CEO's van Team WRT

Daarnaast produceert WRT de auto’s voor de nog steeds ongekend populaire VW Fun Cup en is het bedrijf ook actief voor fabrikanten: rallyauto’s en toerwagens van Hyundai en rallyauto’s van Citroën worden bij WR voorzien van rolkooien, in totaal zo’n 120 per jaar, daarnaast verzorgt WRT voor Toyota Gazoo Racing de assemblage van alle Supra GT4’s, circa 20 op jaarbasis. Bovendien worden er zo’n 80 auto’s per jaar gespoten. “Kunnen werken voor fabrikanten was voor ons een belangrijk doel en we zijn er trots op dat te hebben gerealiseerd”, zegt Kathleen Schurmans, samen met Vosse een van de twee CEO’s van WRT. Voor 2026 wordt er een nieuw project op poten gezet: deelname aan de Dakar-rally met een hybride buggy onder de naam Minotor. De ontwikkeling van deze auto is al in volle gang.

Werkte WRT tot voor kort op vijf verschillende locaties, deels in de Ardennen, deels in de buurt van Mons (Bergen) tegen de Franse grens, nu zijn alle geledingen van de organisatie vlak bij het vliegveld van Luik ondergebracht in een schitterend nieuw complex, waar in totaal 140 mensen werkzaam zijn. “Nu alles onder één dak te hebben is een ongelooflijk groot voordeel”, benadrukt CEO Vincent Vosse. “Ik ben ervan overtuigd dat communicatie de belangrijkste factor voor succes is, en daarvoor is het enorm belangrijk dat iedereen nu op dezelfde plek zit. Vandaar dat we bijvoorbeeld ook een comfortabele koffiehoek hebben ingericht, want daar wordt altijd veel informatie uitgewisseld.”

IMG 1140

De centrale hal van het raceteam biedt ruimte voor een dozijn auto’s, allemaal in hun eigen ruime ‘bay’. De BMW-LMDh’s staan er, de diverse GT3’s uit het WEC en de World Challenge, de LMP2 waarmee WRT in 2023 de titel in de klasse in het WEC en de klasse in Le Mans won en natuurlijk is er ook een apart gedeelte voor het trainen van pitstops met een BMW M4 GT3. Er zijn eigen afdelingen voor WRT Manufacturing, het magazijn en logistieke gedeelte, waar de transporters aan de zijkant van het gebouw kunnen worden in- en uitgeladen. Op de bovenetage bevinden zich lichte, luchtige kantoor- en vergaderruimten en ook een goed geoutilleerde eigen fitnesstudio ontbreekt niet.

IMG 1063
De transporters kunnen aan de zijkant van het gebouw worden be- en ontladen

Dat er niet alleen aan de raceresultaten, maar ook aan de toekomst gedacht wordt, blijkt wel uit de duurzame aspecten van de nieuwbouw. Sinds vorig jaar juni beschikt WRT als eerste GT-team en als tweede hypercar-team in het WEC na Ferrari over een driesterrenklassificatie van de FIA, de hoogste categorie als het gaat om milieuzorg en aandacht voor duurzaamheid. Op het gebouw zijn 2000 zonnepanelen aangebracht, 70 procent van de benodigde energie is afkomstig uit hernieuwbare bronnen (zonnepanelen en drie windturbines in Beringen), ook geproduceerd door de Weerts Group. De geproduceerde hoeveelheid energie komt overeen met de behoefte van 320 huishoudens. Er kan tot 60.000 kubieke meter regenwater worden opgeslagen en meer dan 95% van het geproduceerde afval kan worden hergebruikt.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet