GT World Challenge Europe: AF Corse-Ferrari en Winward-AMG winnen Brands Hatch, frustratie bij Vermeulen en Hartog
'Slechts' 30 auto's namen deel op Brands Hatch - de Bronze Cup was afwezig omdat daar simpelweg geen ruimte voor was in de pits
Brands Hatch speelde afgelopen zondag gastheer van de Sprint Cup-seizoensopener van de GT World Challenge Europe powered by AWS. Thierry Vermeulen (Emil Frey Racing) was het snelst in de kwalificatie voor Race 1, maar door een langzame pitstop verloren hij en Chris Lulham de overwinning aan Vincent Abril en Alessio Rovera (AF Corse). De protegés van Max Verstappen maakten een nog slomere stop mee in Race 2, terwijl Lucas Auer en Maro Engel (Winward Racing) naar de zege reden. Loek Hartog (Rutronik Racing) zag een klassezege in rook opgaan door een straf. Mex Jansen en Maxime Oosten (Paradine Competition) stonden daarentegen wel op het podium.
Tekst: Vincent Bruins (X/Bluesky: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Jakob Ebrey)
Vermeulen kwam goed weg bij de start van Race 1 en kon een gat slaan van twee seconden naar Marvin Kirchhöfer (Garage 59) die Rovera voorbij was gegaan voor de tweede plaats. Ben Green in de andere Emil Frey-Ferrari passeerde Arthur Leclerc (AF Corse) voor de vierde stek. Adam Smalley (Garage 59) bleef tweede in de Gold Cup achter Vermeulen, maar haalde Auer in voor de zesde plek algemeen. Het was voornamelijk treintje rijden en oppassen met de track limits in de eerste helft. Vermeulen kwam meteen naar binnen, toen de pit window openging na 25 minuten, gevolgd door Kirchhöfer. De rijderswissel leek soepel te verlopen en Lulham verliet de pitstraat voor Kirchhöfers ploegmaat Benji Goethe. Rovera kwam een ronde later naar binnen, maar de stop van AF Corse was maar liefst vier seconden korter. Abril kwam voor de neus van Lulham terug de baan op en de jonge Brit ging het gras op in een poging langs Abril te gaan. Dat gaf Goethe juist de kans om Lulham buitenlangs in te halen door de Druids-haarspeldbocht.
AF Corse deed voor het eerst sinds 2016 mee in de Pro-klasse van de Sprint Cup en ze wonnen meteen met Abril en Rovera
Abril en Rovera zegevierden zo op de zondagochtend voor Goethe en Kirchhöfer. Lulham en Vermeulen completeerden het algemene podium én wonnen in de Gold Cup, maar de laatstgenoemde was zeer gefrustreerd: "We hebben alles verloren tijdens de pitstop. Dit mag niet het thema worden voor de rest van het seizoen. Wanneer je een goede auto hebt en de coureurs doen het eveneens goed, dan wil je de race winnen. En we zijn hier om te winnen in het algemeen klassement, niet in de Gold Cup." Green en Konsta Lappalainen werden vierde voor Leclerc en Thomas Neubauer. Auer en Engel schoven op naar P6 voor Kelvin van der Linde en Charles Weerts (Team WRT) en Louis Prette en Smalley na een tijdstraf voor Sven Müller en Patric Niederhauser (Rutronik Racing) voor het te hard rijden in de pitstraat.
Ondanks dat ze Brands Hatch verlieten met de leiding in het Gold Cup-kampioenschap, zijn Lulham en Vermeulen niet tevreden
Hartog maakte een briljante openingsronde mee, maakte zes posities algemeen goed en pakte daarbij meteen de leiding in de Silver Cup. Eshan Pieris nam de Porsche over, reed een prima stint, ondanks dat hij weinig ervaring heeft met racen in Europa, en hield Jef Machiels en Marcos Siebert (AF Corse) achter zich. Maar ze kregen een tijdstraf van 5 seconden, omdat een van de banden niet plat in de pitstraat lag tijdens de stop. Machiels en Siebert kregen op die manier de klassezege in handen voor Jansen en Oosten. Hartog en Pieris vielen terug naar de vierde positie achter César Gazeau en Aurélien Panis (Boutsen VDS).
Jansen en Oosten gaan richting hun thuisraces op Zandvoort met de derde plek in de Silver Cup dankzij een podium in hun klasse
UITSLAG RACE 1
Engel vertrok vanaf pole position in Race 2 en hield Lulham achter zich, die in zijn stint constant onder druk lag van landgenoot Sandy Mitchell (Barwell Motorsport). Goethe maakte een slechte start mee en verloor posities aan Neubauer, Lappalainen, Van der Linde, Niederhauser en Henrique Chaves (Walkenhorst Motorsport). Engel bleef foutloos en overhandigde de Mercedes-AMG aan Auer die eveneens solide reed. De regerend GT World Challenge Europe-kampioenen wonnen voor Van der Linde en Weerts. Team WRT was sneller dan wie dan ook tijdens de bandenwissel en ze maakten zo vier posities goed op jacht naar P2. Müller en Niederhauser namen de laatste plekje op het podium in beslag voor Leclerc en Neubauer, Green en Lappalainen, en Goethe en Kirchhöfer. Hugo Cook en Mitchell verloren een kans op het verdienen van bekers door een langzame stop.
Auer en Engel willen natuurlijk de Sprint Cup-titel verdedigen in 2025 en ze begonnen goed met de zege in Race 2 in Kent
De pitstop bij Barwell Motorsport was echter niet zo langzaam als die van Emil Frey Racing. Opnieuw waren Lulham en Vermeulen de pineut en ze zakten van de tweede naar de tiende plaats algemeen. Uiteindelijk werd het P9 door een tijdstraf voor Abril en Rovera vanwege track limits. Maar het door Verstappen.com Racing gesteunde duo moest de overwinning in de Gold Cup afstaan aan Jens Klingmann en Al Faisal Al Zubair (Al Manar Racing), wiens Team WRT-crew ook daar erg rap was in de pits. Leonardo Moncini en Sebastian Øgaard (Tresor Attempto Racing) werden na Race 1 ook in Race 2 derde. De Audi kwam als vierde aan de finish, maar ze schoven een positie op, omdat de stewards vonden dat Paul Evrard en Gilles Magnus (Saintéloc Racing) hen van de baan had gedrukt.
Gazeau en Panis hadden het lastig in de ochtendrace, maar de mannen van Boutsen VDS maakten het goed in de middagrace
Gazeau en Panis moesten de gehele wedstrijd Alex Aka en Ezequiel Pérez Companc achter zich houden (Tresor Attempto Racing), maar het lukte en ze pakten de overwinning in de Silver Cup. Jansen en Oosten kwamen net wat tekort en ze werden vijfde in hun klasse achter Ivan Klymenko en Lorens Lecertua (Saintéloc Racing) en Jamie Day en Kobe Pauwels (Comtoyou Racing). Hartog kwam op de zondagmiddag überhaupt niet in actie. Zijn teamgenoot Pieris werd al tijdens de eerste stint door de McLaren van James Kell (CSA Racing) uitgeschakeld.
Een tijdstraf en een crash voor Hartog en ploegmaatje Pieris: een weekend om te vergeten voor het Porsche-duo
UITSLAG RACE 2
De deelnemers van de GT World Challenge Europe powered by AWS hebben een drukke periode voor de boeg. Op dinsdag en woensdag 13 en 14 mei wordt de officiële proloog gehouden van de CrowdStrike 24 Hours of Spa. Het weekend daarop keert de Sprint Cup terug in ons thuislandje. Er gaat op 17 en 18 mei geracet worden op Circuit Zandvoort.