Indycar: Alex Palou schittert op Barber Motorsports Park. Magnifiek optreden VeeKay beloond met P4
In vier races maar liefst drie overwinningen voor de Catalaan Alex Palou. De fans beginnen het een beetje saai te vinden. Maar Palou die enkele jaren geleden op Barber Motorsport Park zijn allereerste Indycar-overwinning wist te behalen is voorlopig gewoon een klasse apart die zich in de NTT Indycar-series als een vis in het water voelt. De invoering van de hybrides maken er een beetje saaie bedoeling van vinden de Amerikaanse fans. Slecht nieuws voor hen want Palou blijft voorlopig nog wel even in Indycar. De enige die voor Palou een beetje een bedreiging vormt is Arrow McLaren-coureur Christian Lundgaard. Veel commitment zag Rinus VeeKay op een uitstekende vierde plek eindigen.

Magnifiek optreden van Rinus VeeKay in een duidelijk mindere auto op Barber Motorsports Park. Hij gaf Will Power het nakijken.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Alex Palou schittert op Barber Motorsports Park Magnifiek optreden VeeKay beloond met P4
Het optreden van Rinus VeeKay kunnen we niet anders als magnifiek omschrijven. De Nederlander was als vijfde gestart en eindigde als vierde. Zelfs in de slotfase begon VeeKay nog op Scott McLaughlin in te lopen maar kwam waarschijnlijk net één ronde tekort. Doordat een wielmoer aan het rechter voorwiel bij één van de laatste stops niet goed werd bevestigd leek VeeKay zijn vierde positie te verliezen. De Nederlander kwam net voor Will Power weer terug op de baan. De Team Penske-rijder rook kortstondig bloed maar met veel ´´commitment´´wist VeeKay de veel beter geoutilleerde Power achter zich te houden. Voor het team van Dale Coyne Racing het beste resultaat sinds 2023 toen David Malukas voor de laatste maal voor het team een podium wist te behalen. Palou en de hybrides zorgen in Indycar voor iets minder spektakel maar voor de fans was er gelukkig smaakmaker Rinus VeeKay als underdog die O´Ward, Herta en Rossi het nakijken gaf. Bij DCR verliep de laatste stop van VeeKay niet helemaal vlekkeloos. Maar dit was ook bij Andretti Global het geval waar Colton Herta na een dramatische stop P2 in rook zag opgaan en als zevende eindigde. En dit was bij Andretti Global niet de eerste maal dit seizoen……
Bandenkeuze Barber Motorsports Park
Soft compound
Palou, McLaughlin, Newgarden, Simpson, Armstrong, Foster, Rosenqvist, Rossi, Rasmussen, Kirkwood, Daly, Robb, Schwartzman, Abel, De Francesco
Harde compound
Herta, Power, VeeKay, Siegel, Lundgaard, O´Ward, Newgarden, Ferrucci, Ilott, Malukas, Rahal, Ericsson, Dixon
Race
Palou en McLaughlin namen direct de leiding met VeeKay in P5. Achter VeeKay volgde het McLaren trio bestaande uit Lundgaard, Siegel O´Ward terwijl Alexander Rossi (ECR) vanaf een vijftiende startplek al een flinke sprong naar voren had gemaakte en zich daarmee in de Top 10 nestelde. Na een slechte kwalificatie wist Scott Dixon bij aanvang van de wedstrijd nog geen vooruitgang te boeken en bevond zich nog steeds in 26e positie. Na tien ronden bedroeg de voorsprong van Palou al 10 secs. op Rinus VeeKay die zich nog steeds in vijfde positie bevond.
Stand 10e ronde: Palou, McLaughlin, Herta, Power, VeeKay, Lundgaard, Siegel, O´Ward, Rossi, Armstrong.

Voor de zoveelste maal ging het dit seizoen bij Andretti Global en Colton Herta tijdens een stop mis. Slechts een zevende plek voor Herta.
Alex Palou bleek zich opnieuw in een ander league te bevinden. Na 15 ronden beschikte de Ganassi-rijder al over een voorsprong van ruim zeven seconden op Scott McLaughlin. Josef Newgarden was de eerste rijder die in de 16e ronde voor de zachte compound naar binnen ging. Later volgden O´Ward, Kirkwood, Dixon en Newgarden. De reguliere stops betekenden dat VeeKay zich kortstondig op P3 bevond. Ook VeeKay ging in de 19e ronde naar binnen en liet wat kleine aanpassingen aan de vleugel verrichten.
Stand 20e ronde: Palou, Herta, Rossi, Armstrong, Foster, Rasmussen, Rosenqvist, Daly, Robb, Abel, McLaughlin.
Na de eerste reguliere stop bevond VeeKay zich in 12e positie terwijl zowel Lundgaard als O´Ward de Nederlander wisten te passeren. Palou kwam in de 23e ronde voor zijn eerste reguliere stop naar binnen en liet de harde compound monteren. Bij zowel Kirkwood en Foster verliepen de reguliere stops duidelijk wat minder perfect. Na de eerste reguliere stops bevond de Nederlander zich in zevende positie. McLaughlin had na de eerste serie stops zijn tweede plek aan Colton Herta prijs moeten geven. De voorsprong van Palou bedroeg daarna al bijna meer dan vijf seconden.

Eigenlijk bevond VeeKay zich in een Team Pesnke sandwich. Scott McLaughln eindigde voor hem terwijl diens teamgenoot Will Power achter Rinus eindigde.
Stand 30e ronde: Palou, Herta, McLaughlin, Power, Lundgaard, O´Ward, VeeKay, Armstrong, Rossi, Siegel.
VeeKay wilde van zijn stop tactisch gebruik maken door zijn stint te verlengen. Palou wist ook gedurende deze wedstrijdfase zijn voorsprong alleen maar te vergroten. De voorsprong op Herta bedroeg inmiddels al bijna acht seconden. Voorlopig was de Andretti Global-rijder ``The best of the rest´´ Lundgaard en Newgarden gingen in de 39e ronde voor hun tweede stop als allereerste naar binnen.
Stand 40e ronde: Palou, Herta, McLaughlin, Power, O´Ward, VeeKay, Armstrong, Rossi, Rosenqvist, Foster, Power.
Na een serie reguliere stops van de concurrentie was VeeKay inmiddels drie ronden later weer naar P3 doorgeschoven. In de 45e ronde ging de Nederlander voor zijn tweede stop naar binnen. VeeKay kon van een foute stop van Andretti Global-coureur aardig profiteren en raakte direct daarna bij een duel tussen Will Power en Pato O´Ward betrokken waarbij de Nederlander een goed visitekaartje af door beiden het nakijken te geven.
Stand 50e ronde: Armstrong, Rosenqvist, Palou, Daly, Lundgaard, McLaughlin, VeeKay, Power, O´Ward, Rossi.
Nadat zowel Marcus Armstrong als Felix Rosenqvist voor hun reguliere stops naar binnen waren gegaan was Rinus VeeKay in deze fase van de wedstrijd naar de vierde plek doorgeschoven. Penske-coureur Will Power die zich achter de Nederlander bevond had na communicatie met zijn crew kennelijk geen idee of hij nu wel of niet de aanval op de Dale Coyne-rijder mocht inzetten. Louis Foster had in de 57e ronde even een momentje toen hij op het rechte stuk voor de pits even van het gras kwam. De Brit wist zijn auto toch weer op het asfalt te krijgen wat voor twee andere rijders toch wel even vanuit de cockpit een huiveringwekkend momentje opleverde.

Will Power eindigde achter Rinus VeeKay als vijfde.
Stand 60e ronde: Palou, Lundgaard, McLaughlin, VeeKay, Power, O´Ward, Rossi, Herta. Newgarden, Siegel. Gedurende deze fase maakte O´Ward als eerste een stop voor vers rubber. Direct daarop volgden zowel Palou als Lundgaard. VeeKay ging in de 66e ronde voor een vers setje rood naar binnen maar verloor toch ietwat tijd in de pits en kwam toch weer voor Will Power terug op de baan. Ondanks een wat mindere stop rechtsvoor wist de DCR-rijder toch zijn track position te behouden
.
Stand 70e ronde: Palou, Lundgaard, McLaughlin, VeeKay, Rasmussen, Power, O´Ward, Rossi, Herta, Siebel. Alexander Rossi en Nolan Siegel vochten in de slotfase een mooi duel om de achtste plek uit. Daarbij had de Arrow McLaren-rijder wel zijn ´´overtake´´ secondes opgebruikt.
Stand 80e ronde: Palou, Lundgaard, McLaughlin, VeeKay, Power, O´Ward, Herta, Rossi, Siegel, Newgarden. Met nog zeven ronden te gaan bedroeg de voorsprong van Alex Palou op Christian Lundgaard maar liefst 15 seconden.

De Amerikaanse racefans zien Alex Palou eigenlijk liever richting F1 vertrekken. Hij maakt er in Indycar maar een saaie boel van vinden ze....
Uitslag Children´s of Alabama Grand Prix Barber Motorsports Park
1. Alex Palou Dallara Honda 90 ronden
2. Christian Lundgaard Dallara Chevrolet + 16.0035 secs.
3. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet + 23.4455 secs.
4. Rinus VeeKay Dallara Honda + 23.7793 secs.
5. Will Power Dallara Chevrolet + 32.718 secs.
6. Pato O´Ward Dallara Chevrolet ´+ 33.2559 secs.
7. Colton Herta Dallara Honda + 34.0216 secs.
8. Alexander Rossi Dallara Chevrolet + 45.7556 secs.
9. Nolan Siegel Dallara Chevrolet + 46.2254 secs.
10. Josef Newgarden Dallara Chevrolet + 48.0484 secs.

Magnifiek optreden van Rinus VeeKay in een duidelijk mindere auto op Barber Motorsports Park. Hij gaf Will Power het nakijken.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Alex Palou schittert op Barber Motorsports Park Magnifiek optreden VeeKay beloond met P4
Het optreden van Rinus VeeKay kunnen we niet anders als magnifiek omschrijven. De Nederlander was als vijfde gestart en eindigde als vierde. Zelfs in de slotfase begon VeeKay nog op Scott McLaughlin in te lopen maar kwam waarschijnlijk net één ronde tekort. Doordat een wielmoer aan het rechter voorwiel bij één van de laatste stops niet goed werd bevestigd leek VeeKay zijn vierde positie te verliezen. De Nederlander kwam net voor Will Power weer terug op de baan. De Team Penske-rijder rook kortstondig bloed maar met veel ´´commitment´´wist VeeKay de veel beter geoutilleerde Power achter zich te houden. Voor het team van Dale Coyne Racing het beste resultaat sinds 2023 toen David Malukas voor de laatste maal voor het team een podium wist te behalen. Palou en de hybrides zorgen in Indycar voor iets minder spektakel maar voor de fans was er gelukkig smaakmaker Rinus VeeKay als underdog die O´Ward, Herta en Rossi het nakijken gaf. Bij DCR verliep de laatste stop van VeeKay niet helemaal vlekkeloos. Maar dit was ook bij Andretti Global het geval waar Colton Herta na een dramatische stop P2 in rook zag opgaan en als zevende eindigde. En dit was bij Andretti Global niet de eerste maal dit seizoen……
Bandenkeuze Barber Motorsports Park
Soft compound
Palou, McLaughlin, Newgarden, Simpson, Armstrong, Foster, Rosenqvist, Rossi, Rasmussen, Kirkwood, Daly, Robb, Schwartzman, Abel, De Francesco
Harde compound
Herta, Power, VeeKay, Siegel, Lundgaard, O´Ward, Newgarden, Ferrucci, Ilott, Malukas, Rahal, Ericsson, Dixon
Race
Palou en McLaughlin namen direct de leiding met VeeKay in P5. Achter VeeKay volgde het McLaren trio bestaande uit Lundgaard, Siegel O´Ward terwijl Alexander Rossi (ECR) vanaf een vijftiende startplek al een flinke sprong naar voren had gemaakte en zich daarmee in de Top 10 nestelde. Na een slechte kwalificatie wist Scott Dixon bij aanvang van de wedstrijd nog geen vooruitgang te boeken en bevond zich nog steeds in 26e positie. Na tien ronden bedroeg de voorsprong van Palou al 10 secs. op Rinus VeeKay die zich nog steeds in vijfde positie bevond.
Stand 10e ronde: Palou, McLaughlin, Herta, Power, VeeKay, Lundgaard, Siegel, O´Ward, Rossi, Armstrong.

Voor de zoveelste maal ging het dit seizoen bij Andretti Global en Colton Herta tijdens een stop mis. Slechts een zevende plek voor Herta.
Alex Palou bleek zich opnieuw in een ander league te bevinden. Na 15 ronden beschikte de Ganassi-rijder al over een voorsprong van ruim zeven seconden op Scott McLaughlin. Josef Newgarden was de eerste rijder die in de 16e ronde voor de zachte compound naar binnen ging. Later volgden O´Ward, Kirkwood, Dixon en Newgarden. De reguliere stops betekenden dat VeeKay zich kortstondig op P3 bevond. Ook VeeKay ging in de 19e ronde naar binnen en liet wat kleine aanpassingen aan de vleugel verrichten.
Stand 20e ronde: Palou, Herta, Rossi, Armstrong, Foster, Rasmussen, Rosenqvist, Daly, Robb, Abel, McLaughlin.
Na de eerste reguliere stop bevond VeeKay zich in 12e positie terwijl zowel Lundgaard als O´Ward de Nederlander wisten te passeren. Palou kwam in de 23e ronde voor zijn eerste reguliere stop naar binnen en liet de harde compound monteren. Bij zowel Kirkwood en Foster verliepen de reguliere stops duidelijk wat minder perfect. Na de eerste reguliere stops bevond de Nederlander zich in zevende positie. McLaughlin had na de eerste serie stops zijn tweede plek aan Colton Herta prijs moeten geven. De voorsprong van Palou bedroeg daarna al bijna meer dan vijf seconden.

Eigenlijk bevond VeeKay zich in een Team Pesnke sandwich. Scott McLaughln eindigde voor hem terwijl diens teamgenoot Will Power achter Rinus eindigde.
Stand 30e ronde: Palou, Herta, McLaughlin, Power, Lundgaard, O´Ward, VeeKay, Armstrong, Rossi, Siegel.
VeeKay wilde van zijn stop tactisch gebruik maken door zijn stint te verlengen. Palou wist ook gedurende deze wedstrijdfase zijn voorsprong alleen maar te vergroten. De voorsprong op Herta bedroeg inmiddels al bijna acht seconden. Voorlopig was de Andretti Global-rijder ``The best of the rest´´ Lundgaard en Newgarden gingen in de 39e ronde voor hun tweede stop als allereerste naar binnen.
Stand 40e ronde: Palou, Herta, McLaughlin, Power, O´Ward, VeeKay, Armstrong, Rossi, Rosenqvist, Foster, Power.
Na een serie reguliere stops van de concurrentie was VeeKay inmiddels drie ronden later weer naar P3 doorgeschoven. In de 45e ronde ging de Nederlander voor zijn tweede stop naar binnen. VeeKay kon van een foute stop van Andretti Global-coureur aardig profiteren en raakte direct daarna bij een duel tussen Will Power en Pato O´Ward betrokken waarbij de Nederlander een goed visitekaartje af door beiden het nakijken te geven.
Stand 50e ronde: Armstrong, Rosenqvist, Palou, Daly, Lundgaard, McLaughlin, VeeKay, Power, O´Ward, Rossi.
Nadat zowel Marcus Armstrong als Felix Rosenqvist voor hun reguliere stops naar binnen waren gegaan was Rinus VeeKay in deze fase van de wedstrijd naar de vierde plek doorgeschoven. Penske-coureur Will Power die zich achter de Nederlander bevond had na communicatie met zijn crew kennelijk geen idee of hij nu wel of niet de aanval op de Dale Coyne-rijder mocht inzetten. Louis Foster had in de 57e ronde even een momentje toen hij op het rechte stuk voor de pits even van het gras kwam. De Brit wist zijn auto toch weer op het asfalt te krijgen wat voor twee andere rijders toch wel even vanuit de cockpit een huiveringwekkend momentje opleverde.

Will Power eindigde achter Rinus VeeKay als vijfde.
Stand 60e ronde: Palou, Lundgaard, McLaughlin, VeeKay, Power, O´Ward, Rossi, Herta. Newgarden, Siegel. Gedurende deze fase maakte O´Ward als eerste een stop voor vers rubber. Direct daarop volgden zowel Palou als Lundgaard. VeeKay ging in de 66e ronde voor een vers setje rood naar binnen maar verloor toch ietwat tijd in de pits en kwam toch weer voor Will Power terug op de baan. Ondanks een wat mindere stop rechtsvoor wist de DCR-rijder toch zijn track position te behouden
.
Stand 70e ronde: Palou, Lundgaard, McLaughlin, VeeKay, Rasmussen, Power, O´Ward, Rossi, Herta, Siebel. Alexander Rossi en Nolan Siegel vochten in de slotfase een mooi duel om de achtste plek uit. Daarbij had de Arrow McLaren-rijder wel zijn ´´overtake´´ secondes opgebruikt.
Stand 80e ronde: Palou, Lundgaard, McLaughlin, VeeKay, Power, O´Ward, Herta, Rossi, Siegel, Newgarden. Met nog zeven ronden te gaan bedroeg de voorsprong van Alex Palou op Christian Lundgaard maar liefst 15 seconden.

De Amerikaanse racefans zien Alex Palou eigenlijk liever richting F1 vertrekken. Hij maakt er in Indycar maar een saaie boel van vinden ze....
Uitslag Children´s of Alabama Grand Prix Barber Motorsports Park
1. Alex Palou Dallara Honda 90 ronden
2. Christian Lundgaard Dallara Chevrolet + 16.0035 secs.
3. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet + 23.4455 secs.
4. Rinus VeeKay Dallara Honda + 23.7793 secs.
5. Will Power Dallara Chevrolet + 32.718 secs.
6. Pato O´Ward Dallara Chevrolet ´+ 33.2559 secs.
7. Colton Herta Dallara Honda + 34.0216 secs.
8. Alexander Rossi Dallara Chevrolet + 45.7556 secs.
9. Nolan Siegel Dallara Chevrolet + 46.2254 secs.
10. Josef Newgarden Dallara Chevrolet + 48.0484 secs.