NASCAR: Supersub Kyle Larson zegeviert in Xfinity Texas na twee verlengingen
Kyle Larson verving afgelopen zaterdag de geblesseerde Conor Zilisch in de No.88 JR Motorsports Chevrolet en behaalde in de Xfinity-series zijn tweede seizoensoverwinning. Het betekende tevens de 17e Xfinity-zege in zijn carriere.

Kyle Larson, ditmaal niet voor Hendrick Motorsports maar voor JR Motorsports, en Sam Mayer voeren het veld aan.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR
Supersub Kyle Larson zegevier in Xfinity Texas na twee verlengingen
In de 188e ronde beschikte Larson over een voorsprong van maar liefst zes seconden toen Corey Day in de No.17 Hendrick Motorsports Chevrolet in de bandenstapels belandde. Overigens was dit de auto waarmee Larson medio april naar een overtuigende overwinning reed. Het betekende de negende neutralisatie in de wedstrijd.
Crewchief Mardy Lindley besloot om Larson naar binnen te halen en dit wierp uiteindelijk toch wel zijn vruchten af. Bij de eerste herstart schoot Larson al door van P2 naar P3. Na de tweede herstart nam Larson de leiding van Sam Mayer over en wist een voorsprong van ruim 1.265 secs. op Taylor Gray op te bouwen die in de slotfase van P4 naar P2 was opgeklommen.
Kyle Larson: “Ik voelde dat het in deze wedstrijd gewoon een kwestie van overleven was. Ik was bij diverse betrokken en we moesten aan de balans van de auto werken. Maar ik had wel het gevoel dat ik indien de leiding in handen kreeg mijn voorsprong kon opbouwen. Ik kon Justin Allgaier niet zo gemakkelijk passeren want hij reed waar ik moest zijn. Dank aan JR Motorsports dat ik hier vandaag mocht rijden. Natuurlijk had ik graag gewild dat Conor in de auto zit maar het betekent wel veel voor mij dat ze eraan dachten om mij hier naar toe te halen om dit te doen.”

Justin Allgaier kon alleen zichzelf achteraf maar verwijten maken eigenlijk.
Larson moest zich tweemaal door het veld één ploeteren. De eerste maal vanaf een 20e startplek en de tweede vanwege een niet goed bevestigd wiel. Dit zond hem na het eerste wedstrijdsegment opnieuw terug naar de staart van het veld. Justin Allgaier reed in totaal 99 ronden aan de leiding en wist gedurende de groene vlag cyclus Larson achter zich te houden totdat alles in de laatste fase alles door elkaar werd geschopt.Aan Allgaier’s wedstrijd kwam helaas een voortijdig einde. Na een pitstop in de 153e ronde bevond Allgaier zich in twaalfde positie maar liep bij het uitkomen van Turn 4 snel op Kris Wright in.
Kris Wright slaagde er niet in om op de onderste rijstrook te blijven, ging naar boven waardoor Justin Allgaier hem niet meer kon ontwijken. De No.7 JR Motorsports Chevrolet raakte hard de muur en gleed vervolgens naar beneden richting infield. Hoewel Allgaier tijdens de pitstopcylus al zijn positie aan Larson had verloren was hij mild in zijn uitspraken over het incident.
Justin Allgaier: “Het moeilijkste is dat tenslotte alles op mijn schouders terechtkomt. Een paar ronden voordat wij onder groen stopten waren we daar al bijna gecrasht. En ik denk dat Wright al schade had terwijl het ook nog eens moeilijk met de auto ging. Ik probeerde terug te komen en probeerde de No.88 te pushen maar uiteindelijk bracht ik mijzelf in een moeilijke positie. Kyle en ik hadden een geweldig gevecht en daar had ik enorm veel plezier in. Maar die man is natuurlijk supersnel in alles wat hij rijdt. Het was wel de meest teleurstellende dag vandaag zeker omdat het ook nog eens de verjaardag van mijn moeder is.’’
Het uitvallen van Justin Allgaier opende de deur voor Mayer, Gray, Austin Hill en Nick Sanchez. Nick Sanchez reed met de No.48 Big Machine Racing Chevrolet tot de tweede verlenging eigenlijk constant in de Top 10 totdat hij de muur raakte en naar P20 terugviel. Riley Herbst eindigde als zesde nadat na de laatste herstart als zesde was gestart. Daarachter volgde Austin Hill, Sam Mayer en Harrison Burton. De Top 10 werd gecompleteerd door Jesse Love, Ryan Sieg, Brandon Jones en Jeb Burton,

In een voor hem eigenlijk onbekende auto was Kyle Larson een klasse apart. In ieder geval een goed begin voor Kyle van de Meimaand.
Uitslag Andy’s Frozen Custard 300 Texas Motor Speedway
1. (20) Kyle Larson(i), Chevrolet, 208 ronden
2. (12) Taylor Gray #, Toyota, 208 ronden
3. (27) Riley Herbst(i), Toyota, 208 ronden
4. (1) Austin Hill, Chevrolet, 208 ronden
5. (7) Sam Mayer, Ford, 208 ronden
6. (5) Harrison Burton, Ford, 208 ronden
7. (3) Jesse Love, Chevrolet, 208 ronden
8. (31) Ryan Sieg, Ford, 208 ronden
9. (21) Brandon Jones, Toyota, 208 ronden
10. (4) Jeb Burton, Chevrolet, 208 ronden

Kyle Larson, ditmaal niet voor Hendrick Motorsports maar voor JR Motorsports, en Sam Mayer voeren het veld aan.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR
Supersub Kyle Larson zegevier in Xfinity Texas na twee verlengingen
In de 188e ronde beschikte Larson over een voorsprong van maar liefst zes seconden toen Corey Day in de No.17 Hendrick Motorsports Chevrolet in de bandenstapels belandde. Overigens was dit de auto waarmee Larson medio april naar een overtuigende overwinning reed. Het betekende de negende neutralisatie in de wedstrijd.
Crewchief Mardy Lindley besloot om Larson naar binnen te halen en dit wierp uiteindelijk toch wel zijn vruchten af. Bij de eerste herstart schoot Larson al door van P2 naar P3. Na de tweede herstart nam Larson de leiding van Sam Mayer over en wist een voorsprong van ruim 1.265 secs. op Taylor Gray op te bouwen die in de slotfase van P4 naar P2 was opgeklommen.
Kyle Larson: “Ik voelde dat het in deze wedstrijd gewoon een kwestie van overleven was. Ik was bij diverse betrokken en we moesten aan de balans van de auto werken. Maar ik had wel het gevoel dat ik indien de leiding in handen kreeg mijn voorsprong kon opbouwen. Ik kon Justin Allgaier niet zo gemakkelijk passeren want hij reed waar ik moest zijn. Dank aan JR Motorsports dat ik hier vandaag mocht rijden. Natuurlijk had ik graag gewild dat Conor in de auto zit maar het betekent wel veel voor mij dat ze eraan dachten om mij hier naar toe te halen om dit te doen.”

Justin Allgaier kon alleen zichzelf achteraf maar verwijten maken eigenlijk.
Larson moest zich tweemaal door het veld één ploeteren. De eerste maal vanaf een 20e startplek en de tweede vanwege een niet goed bevestigd wiel. Dit zond hem na het eerste wedstrijdsegment opnieuw terug naar de staart van het veld. Justin Allgaier reed in totaal 99 ronden aan de leiding en wist gedurende de groene vlag cyclus Larson achter zich te houden totdat alles in de laatste fase alles door elkaar werd geschopt.Aan Allgaier’s wedstrijd kwam helaas een voortijdig einde. Na een pitstop in de 153e ronde bevond Allgaier zich in twaalfde positie maar liep bij het uitkomen van Turn 4 snel op Kris Wright in.
Kris Wright slaagde er niet in om op de onderste rijstrook te blijven, ging naar boven waardoor Justin Allgaier hem niet meer kon ontwijken. De No.7 JR Motorsports Chevrolet raakte hard de muur en gleed vervolgens naar beneden richting infield. Hoewel Allgaier tijdens de pitstopcylus al zijn positie aan Larson had verloren was hij mild in zijn uitspraken over het incident.
Justin Allgaier: “Het moeilijkste is dat tenslotte alles op mijn schouders terechtkomt. Een paar ronden voordat wij onder groen stopten waren we daar al bijna gecrasht. En ik denk dat Wright al schade had terwijl het ook nog eens moeilijk met de auto ging. Ik probeerde terug te komen en probeerde de No.88 te pushen maar uiteindelijk bracht ik mijzelf in een moeilijke positie. Kyle en ik hadden een geweldig gevecht en daar had ik enorm veel plezier in. Maar die man is natuurlijk supersnel in alles wat hij rijdt. Het was wel de meest teleurstellende dag vandaag zeker omdat het ook nog eens de verjaardag van mijn moeder is.’’
Het uitvallen van Justin Allgaier opende de deur voor Mayer, Gray, Austin Hill en Nick Sanchez. Nick Sanchez reed met de No.48 Big Machine Racing Chevrolet tot de tweede verlenging eigenlijk constant in de Top 10 totdat hij de muur raakte en naar P20 terugviel. Riley Herbst eindigde als zesde nadat na de laatste herstart als zesde was gestart. Daarachter volgde Austin Hill, Sam Mayer en Harrison Burton. De Top 10 werd gecompleteerd door Jesse Love, Ryan Sieg, Brandon Jones en Jeb Burton,

In een voor hem eigenlijk onbekende auto was Kyle Larson een klasse apart. In ieder geval een goed begin voor Kyle van de Meimaand.
Uitslag Andy’s Frozen Custard 300 Texas Motor Speedway
1. (20) Kyle Larson(i), Chevrolet, 208 ronden
2. (12) Taylor Gray #, Toyota, 208 ronden
3. (27) Riley Herbst(i), Toyota, 208 ronden
4. (1) Austin Hill, Chevrolet, 208 ronden
5. (7) Sam Mayer, Ford, 208 ronden
6. (5) Harrison Burton, Ford, 208 ronden
7. (3) Jesse Love, Chevrolet, 208 ronden
8. (31) Ryan Sieg, Ford, 208 ronden
9. (21) Brandon Jones, Toyota, 208 ronden
10. (4) Jeb Burton, Chevrolet, 208 ronden