Dragracing: Festival of Power met snelle uitschieters

Het Festival of Power op Santa Pod Raceway vormt traditioneel de aftrap van het Europese dragrace seizoen. De wedstrijd telt weliswaar niet mee voor het FIA of FIM Europees Kampioenschap, maar is wel een van de belangrijkste wedstrijden voor de diverse Engelse kampioenschappen en vaak een indicatie van wat er later in het jaar verwacht mag worden. De opening stelde niet teleur, waarbij zo vroeg in het seizoen al diverse records sneuvelden. Andres Arnover was met 5,695 seconden zelfs goed voor de eerste Pro Modified run in Europa onder de 5,70 seconden.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings
Nadat de opening van het Engelse dragrace seizoen op Santa Pod Raceway de afgelopen twee jaar vanwege het slechte weer moest worden uitgesteld, was het Festival of Power dit jaar weer terug op de traditionele datum van het paasweekend. Ook nu bleef het niet helemaal droog en was het opnieuw koud, maar gelukkig kon het openingsweekend van het Motorsport UK kampioenschap, de Engelse titelstrijd en de diverse clubkampioenschappen wel worden afgerond en konden er aan het eind van de Eerste Paasdag winnaars worden gehuldigd. Hoewel het Festival of Power geen onderdeel is van het FIA of FIM Europees Kampioenschap, wagen traditioneel diverse Europese deelnemers de oversteek om als voorbereiding op de eind mei te verrijden Main Event, ronde één van de Europese titelstrijd, alvast de nodige testruns te kunnen maken. Dit jaar was daarop geen uitzondering en daarbij vielen er zo vroeg in het seizoen enkele opvallende prestaties te noteren waarbij meerdere Engelse records sneuvelden. Onderstaand een overzicht van de meest opvallende gebeurtenissen en andere zaken die de aandacht trokken op de baan en in de pits.

In de Pro Modified klasse gaf Andres Arnover acte de présence. De nummer drie uit het FIA Europees Kampioenschap van vorig jaar heeft dit seizoen zowel het FIA EK als het Motorsport UK Pro Modified kampioenschap op zijn kalender staan. De Est maakte direct zijn bedoelingen duidelijk. Op vrijdag klokte Arnover in zijn eerste volledige run 5,695 seconden en 254,67mph. Daarmee is Arnover de eerste rijder in Europa die in de Pro Modified klasse onder de 5,7 seconden weet te duiken.

De Est heeft met zijn turbo Ford Mustang nu de snelste run ooit in Europa en het Engelse record in handen. Een Europees record is het echter niet want dat kan alleen in FIA EK-wedstrijden worden gereden. Overigens werd de Mustang na de recordrun aan een uitvoerige technische inspectie onderworpen om zo alle twijfels over een al dan niet legale turbodruk weg te nemen.

Andy Robinson
Arnover maakte met diverse runs in de 5,7 en 5,8 seconden indruk en klopte in de finale met 5,73 seconden Andy Robinson, om zo de winst te pakken en in ieder geval alvast de leiding te nemen in het Motorsport UK Pro Modified Championship.

Ook Michel Tooren heeft dit jaar het FIA EK en Motorsport UK kampioenschap op de planning staan. De Nederlandse Pro Modified coureur was echter minder gelukkig met de omstandigheden op Santa Pod. Na enkele vanwege tyreshake en wielspin voortijdig afgebroken runs, ging het in de laatste kwalificatierun op zaterdag bijna mis.

Foto Callum Pudge, Santa Pod Raceway
Bij het opschakelen verloor de Camaro plotseling grip, ging dwars en balanceerde op twee wielen. Tooren wist de auto net op tijd weer op te vangen waardoor de gevolgen beperkt bleven. Om verdere problemen op de koude baan te voorkomen, zag de Nederlander af van deelname aan de eliminaties.

Dat de Funny Car klasse dit jaar met name kwalitatief een flinke stap heeft gemaakt, werd in het paasweekend meteen duidelijk. Showtime-teameigenaar Bob Jarrett is na jaren afwezigheid terug in de sport met de van Patrik Pers overgenomen Dodge Charger. De Engelsman heeft Terry Haddock aangetrokken als tuner en rijder en de Amerikaan liet meteen zien dat daarmee de juiste keuze is gemaakt. Haddock redde de Dodge na het plotseling uitbreken van een zware crash, maar minstens zo belangrijk, op zondagmiddag snelde de Showtime Funny Car naar 4,12 seconden en 307mph, goed voor twee Engelse records. Dat Haddock daarmee de finale won, mag duidelijk zijn.

Een aanwinst voor de klasse is zeker ook Dale Leeks. De Engelsman maakte de afgelopen jaren naam in de Funny Bike klasse, pakte daarbij in Amerika zelfs een titel, maar maakt nu de overstap naar vier wielen. Het team van Hawkins heeft daarmee een flinke financiële injectie gekregen en dat is aan de buitenkant goed te zien. In het paasweekend bleven de prestaties door allerlei technische problemen nog achter bij de verwachtingen, maar betere tijden lijken er zeker aan te komen.

De twee Top Fuel dragsters van Rune Fjeld Motorsport maakten van de gelegenheid gebruik om in de aanloop naar het FIA EK de nodige testruns op het asfalt te leggen. Voor Liam Jones waren het zelfs licentieruns omdat het alweer zes jaar geleden is dat de Engelman in actie kwam. Met als hoofdsponsors Bro Joe Brain-Boosting Coffee en CBD doet Jones dit jaar een gooi naar de Europese titel. De omstandigheden waren voor de 10.000pk sterke Top Fuelers zeker niet ideaal en na enkele proefstarts en een half pass waarbij Jones geplaagd werd door tyreshake, bleef een representatieve run over de 1000 voet helaas uit.

Jones bestuurt de auto waarmee Ida Zetterstrӧm in 2023 de Europese titel veroverde. Aardig detail hierbij is dat het dezelfde auto is waarmee in 2019 Maja Udtian, voor de als derde geklasseerde Jones, tweede werd in het FIA EK en een tijd van 3,806 seconden op de klokken bracht. Jones en Udtian zijn inmiddels partners en hebben twee dochters. Het ontlokte Udtian dan ook de opmerking ‘dat hij de auto niet meer als excuus kan gebruiken als hij niet hard gaat’.

Maja Udtian is binnen het team van RF Motorsport belast met het werk aan de koppeling van de auto van Jones en daar blijf je niet schoon bij. Weten we meteen waar de roetveegpiet zijn oorsprong heeft.

Uiteraard moest er af en toe ook even aandacht naar de dochters gaan.