Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Ferrari wint voor eigen publiek met Pier Guidi, Giovinazzi en Calado in Imola, eerste hypercar-podium Frijns, Manthey-Porsche wint LMGT3 na straf Rossi (lang)

Start of the race, 51 CALADO James (gbr), GIOVINAZZI Antonio (ita), PIER GUIDI Alessandro (ita), Ferrari AF Corse, Ferrari 499P #51, Hypercar, 83 HANSON Phil (gbr), KUBICA Robert (pol), YE Yifei (chn), AF Corse, Ferrari 499P #83, Hypercar, action during the 6 Hours of Imola 2025, 2nd round of the 2025 FIA World Endurance Championship, from April 18 to 20, 2025 on the Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari in Imola, Italy - Photo Julien Delfosse / DPPI
De van pole gestarte nummer 51-Ferrari won na zes uur ook de FIA WEC-race in Imola

Alessandro Pier Guidi, Antonio Giovinazzi en James Calado hebben hun eerste overwinning van het seizoen in het FIA WEC binnen. In de 6 Uur van Imola zegevierde het trio in de nummer 51-Ferrari met een voorsprong van 8,490 seconden op de nummer 20-BMW van Robin Frijns, Sheldon van der Linde en René Rast. De nummer 36-Alpine eindigde met Jules Gounon, Frédéric Makowiecki en Mick Schumacher op de derde plaats. In LMGT3 won de nummer 92-Manthey-Porsche van Richard Lietz, Riccardo Perra en Ryan Hardwick, gevolgd door de nummer 46-WRT-BMW van Valentino Rossi, Ahmad Al Harthy en Kelvin van der Linde. De BMW voerde lange tijd de klasse aan, maar een stop-and-go penalty nadat Rossi Simon Mann in de nummer 21-Vista AF Corse-Ferrari had geraakt, kostte het team de mogelijke overwinning.

Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: FIA WEC/DPPI, Prescott Motorsports/Rick Kiewiet, WRT

250420 WEC Winner actiie
Winst voor eigen publiek voor de nummer 51-Ferrari in Imola

Met de van pole-position gestarte Ferrari met het startnummer 51 ook als racewinnaar na afloop van de zes uren zou de indruk kunnen ontstaan dat het een afgetekende zaak was, maar de realiteit was duidelijk anders. De Ferrari van Pier Guidi, Giovinazzi en Calado voerde gedurende de eerste helft van de race vrij comfortabel het veld aan, maar uiteenlopende strategieën zorgden in de tweede helft voor een duidelijk interessanter raceverloop aan kop. Zo kwam in het vierde uur de nummer 6-Porsche met Matt Campbell aan het stuur aan de leiding, terwijl in het laatste uur de nummer 8-Toyota met Sébastien Buemi als rijder zich opeens tot kanshebber ontpopte, terwijl ook de nummer 50-Ferrari, na “track limits” in de kwalificatie van achteraan gestart, zich voorin manifesteerde. Met nog minder dan 40 minuten op de klok kwam het echter tot een botsing tussen Fuoco in de Ferrari en Buemi in de Toyota, waarbij Fuoco een lekke linker achterband opliep en alle kansen op succes verspeelde.

250420 WEC Frijns podium
Eerste hypercar-podium voor Robin Frijns (2e van rechts), met WRT-teambaas Vincent Vosse, teamgenten René Rast en Sheldon van der Linde en BMW-sportdirecteur Andreas Roos, die vandaag jarig was (vlnr)

Vooraan reed Pier Guidi in de nummer 51-Ferrari vervolgens naar de overwinning, de tweede seizoenszege van Ferrari en de eerste in eigen land. Voor Robin Frijns, die de nummer 20-BMW deelde met Sheldon van der Linde en René Rast, was de tweede plaats zijn eerste podiumsucces in de hypercar-klasse van het FIA WEC. “Het heeft even geduurd, veel ongelukkige momenten gehad vorig jaar”, blikte Frijns terug. “Het begin van de wedstrijd liep hier ook niet zoals gepland met schade aan de achtervleugel, maar we hebben het snel weten te verhelpen, de monteurs hebben goed werk geleverd. Daarna was onze snelheid goed, ik kon terug naar voren rijden en we streden goed mee. We hebben wat risico genomen met de strategie en een vroege pitstop, maar dat pakte goed uit. We zijn blij met ons eerste podium, hopelijk volgen er meer!” Ook bij Alpine heerste blijdschap over het podiumresultaat, een evenaring van de derde plaats die het Franse team – inclusief Mick Schumacher – vorig jaar in Fuji behaalde. Voor Schumachers teamgenoten Gounon en Makowiecki was dit het eerste podiumsucces met Alpine.

250420 WEC Vries actie
Nyck de Vries begreep niet helemaal waarom er voor de nummer 7-Toyota niet meer in zat dan de zevende plaats

De nummer 83-AF Corse-Ferrari van Robert Kubica, Yifei Ye en Phil Hanson werd vierde, voor de nummer 8-Toyota van Buemi, Hartley en Hirakawa. De BMW van Dries Vanthoor, Raffaele Marciello en Kevin Magnussen werd zesde, gevolgd door de nummer 7-Toyota van Nyck de Vries, Mike Conway en Kamui Kobayashi. Onze landgenoot, vorig jaar winnaar in Imola, was enigszins radeloos: “Ik begrijp niet echt hoe we zevende geworden zijn. We hebben een vrij cleane race gereden. We hadden niet echt de snelheid, waardoor we niet konden meestrijden voor het podium. We hadden op wat meer gehoopt.” Porsche, Peugeot en Cadillac brachten elk één auto in de top tien, met respectievelijk Kévin Estre, Laurens Vanthoor en Matt Campbell, Paul Di Resta, Mikkel Jensen en Jean-Eric Vergne en Alex Lynn, Norman Nato en Will Stevens op de plaatsen acht, negen en tien.

250420 WEC GT3 winner
Winst in GT3 voor de Manthey-Porsche van Lietz, Hardwick en Pera

In LMGT3 leek de WRT-BMW met Valentino Rossi, Ahmad Al Harthy en Kelvin van der Linde, die vanaf de pole-position gestart was, lange tijd op weg naar de eerste overwinning, maar zoals gemeld kwam Rossi in botsing met Ferrari-rijder Simon Mann, wat slotrijder Kelvin van der Linde met een “drive-through” moest bekopen. Daardoor verspeelde het team de kansen op de zege, al was de tweede plaats voor eigen publiek van Rossi nog steeds een goed resultaat. De klassezege was voor de Manthey-1st Phorm-Porsche van Ryan Hardwick, Riccardo Pera en Richard Lietz, terwijl achter de WRT-BMW van Rossi en teamgenoten de beide Akkodis ASP-Lexus RC F’s van Arnaud Robin, Finn Gehrsitz en Esteban Masson en Petru Umbraescu, Clemens Schmid en José María López volgden. De Vista AF Corse-Ferrari van Thomas Flohr, Francesco Castellacci en Davide Rigon eindigde als vijfde in de klasse, voor de beide TF Sport-Corvettes van Tom van Rompuy, Rui Andrade en Charlie Eastwood en Ben Keating, Johnny Edgar en Dani Juncadella. De Mercedes-AMG van Iron Lynx met Christian Ried, Lin Hodenius en Maxime Martin werd als 13e geklasseerd.

250420 WEC Hodenius race
13e plaats in de klasse voor de Iron Lynx-Mercedes met Lin Hodenius
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet