Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

Formule 2: Meesterstuk van Verschoor compenseert gemiste dubbelslag in Djedda, Lindblad krijgt sprintwinst cadeau na straf voor Nederlander

SI202504190313

Met een magistrale race in de tweede F2-wedstrijd in Djedda heeft Richard Verschoor een weekend van aanvankelijke tegenslag bekroond met een overwinning die de boeken ingaat als een van de mooiste in de Formule 2 – en zeker de mooiste van zijn vijf F2-zeges tot nu toe. Een discutabele tijdstraf beroofde de Nederlander op zaterdag nog van de zege in de sprintrace. Zo kreeg Red Bull-junior Arvid Lindblad (Campos) de tien punten in de schoot geworpen. Een dag na die teleurstelling stond er echter geen maat op de coureur van MP Motorsport, die dankzij een briljant uitgevoerde alternatieve strategie van de negende naar de eerste plaats opstoomde.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Dutch Photo Agency


De pech voor Verschoor begon eigenlijk al in de kwalificatie, toen de rode vlag zwaaide voor een crash terwijl hij nog 100 meter tot de finish te gaan had en waarschijnlijk een tijd in de top-drie had gezet. In plaats daarvan bleef de Nederlander op de negende plek steken. De pole ging zo naar Jak Crawford, de DAMS-derdejaars die daarna in de sprintrace zichzelf uitschakelde via een mislukte inhaalactie op Gabriele Minì. De Siciliaan viel in diezelfde race op door verschillende keren wijd te gaan in de eerste bocht en daarbij een plek niet terug te geven aan Pepe Martí, een van de twee Campos-coureurs met wie hij en Roman Stanek (Invicta) aan het strijden was.

Jeddah (KSA), APR 18-20 2025 - Grand Prix of Saudi Arabia at Jeddah Corniche Circuit. Jak CRAWFORD #11 Dams. © 2025 Dutch Photo Agency

Stanek had de ‘reverse pole’ in die sprintwedstrijd moeten krijgen, maar de Tsjech kreeg een gridstraf van drie plaatsen. Zo kreeg Verschoor toch nog een gelukje, want het betekende dat hij van pole mocht starten. De MP-coureur kwam voortreffelijk weg, maar kreeg na enkele ronden toch Martí in zijn nek, terwijl ook Lindblad zich naar voren streed en al snel derde reed achter Verschoor en de andere Campos-auto. Die passeerde Verschoor na enkele ronden, maar de Nederlander pakte twee ronden de Spanjaard terug via een identieke manoeuvre. Martí volhardde langer dan Verschoor in zijn tegenspel en liet zich daardoor bij het uitkomen van de bocht van de baan dwingen. Het leek niet echt op een overtreding van Verschoor en de hele wedstrijd hoorden we er niet meer van.

SI202504190316

Totdat tegen het slot de safety car naar buiten moest komen voor de pirouette van Crawford, wiens auto op een gevaarlijke plek was komen stil te staan. Opeens verscheen de tijdstraf van vijf seconden voor Verschoor in beeld. Het was een wonderlijke beslissing, zeker gezien de onbestrafte capriolen van Minì. Het deed de verhoudingen tussen MP en Campos weinig goed, want de twee teams zijn bepaald geen vrienden van elkaar na het recente protestengala op Motorland Aragon in de Spaanse F4. Zo kreeg Martí’s teamgenoot Lindblad de zege cadeau, waarmee de 17-jarige Brit de jongste F2-winnaar aller tijden werd. Achter Martí besloot Dunne een sterke race op de derde plaats, terwijl Verschoor als vierde werd geklasseerd, vóór Stanek, Minì, Leo Fornaroli (Invicta) en Victor Martins (ART). De laatstgenoemde had zich de vorige dag voor de derde keer op rij als tweede gekwalificeerd.

Jeddah (SAU) April 17 - 20, 2025 - Grand Prix of Saudia Arabia at Jeddah Corniche Circuit. Arvid LINDBLAD #4 Campos Racing F2, Red Bull Junior Team. © 2025 Dutch Photo Agency

De zondag stond echter volledig in het teken van revanche. Een ontketende Verschoor reed de race van zijn leven, die hem van de negende startplek naar de eerste plaats leidde. Toch leken in eerste instantie de twee mannen op de eerste rij om de overwinning te strijden: na de pitstops kwam Martins vóór Crawford terug op de baan, maar de Amerikaan wist toch het initiatief terug te pakken en van de kersverse Williams-junior weg te rijden. Achter hen streden Fornaroli, Martí, Browning, Dunne en Lindblad om de resterende podiumplek, maar zij hadden buiten Verschoor gerekend.

Jeddah (KSA), APR 18-20 2025 - Grand Prix of Saudi Arabia at Jeddah Corniche Circuit. Victor MARTINS #14 ART Grand Prix F2, Williams Driver Academy © 2025 Dutch Photo Agency

Eenmaal vooraan na de eerste serie pitstops haalde de MP-coureur het maximale uit zijn alternatieve strategie, met een bandenfluisterend middengedeelte waarin de Nederlander op ouder rubber bleef uitlopen op virtueel leider Crawford. Het indrukwekkendst was Verschoors sequentie van snelste ronden van de wedstrijd tussen de 17e en de 20e ronde. Het zorgde ervoor dat hij het strijdende groepje van vijf ruim voorbleef en na zijn pitstop zelfs vóór Martins terug de baan op kwam. Met het snelle zachte rubber dat in de 24e van 28 ronden op hem wachtte, kon Verschoor redelijk eenvoudig Martins voorblijven. Vervolgens reed hij in drie ronden het gat van vier seconden op Crawford dicht, om de Amerikaan bij het ingaan van de laatste ronde te passeren. Het meesterstuk was voltooid.

Jeddah (SAU) April 17 - 20, 2025 - Grand Prix of Saudia Arabia at Jeddah Corniche Circuit. Richard VERSCHOOR #06 MP Motorsport F2 © 2025 Dutch Photo Agency

Met de overwinning greep Verschoor meteen de leiding in het kampioenschap, met respectievelijk 12 en 13 punten voorsprong op Martí en Fornaroli. Dunne, die na de zaterdag nog de koppositie in de tussenstand deelde met Martí, zakte terug naar de vierde plek, mede het gevolg van een tijdstraf van vijf seconden voor hetzelfde vergrijp als waarvoor Verschoor een dag eerder was bestraft. Zo viel de Ier terug naar de achtste plaats achter de constante Fornaroli, Martí, Browning (die net als Minì de vorige dag onbestraft bleef voor track limits) en Lindblad. Minì en Kush Maini (DAMS) pakten de laatste punten.

Jeddah (SAU) April 17 - 20, 2025 - Grand Prix of Saudia Arabia at Jeddah Corniche Circuit. Richard VERSCHOOR #06 MP Motorsport F2 © 2025 Dutch Photo Agency

FIA F2, Djedda, 19-20 april 2025

Race 1
1. Arvid Lindblad – Campos – 20 ronden, 38'16"059
2. Pepe Martí – Campos – 0”578
3. Alex Dunne – Rodin – 2”087
4. Richard Verschoor – MP Motorsport – 3”492
5. Roman Stanek – Invicta – 3”532
6. Gabriele Minì – Prema – 4”254
7. Leonardo Fornaroli – Invicta – 4”403
8. Victor Martins – ART – 5”601
9. Luke Browning – Hitech – 6”185
10. Kush Maini – DAMS – 6”672
11. Oliver Goethe – MP Motorsport – 7”361
12. Joshua Dürksen – AIX – 7”556
13. Sebastián Montoya – Prema – 8”244
14. Amaury Cordeel – Rodin – 9”203
15. Dino Beganovic – Hitech – 10”463
16. Sami Meguetounif – Trident – 11”113
17. Rafael Villagómez – Van Amersfoort – 12”226
18. Ritomo Miyata – ART – 13”923
19. Max Esterson – Trident – 15”553
20. John Bennett – Van Amersfoort – 26”266

Uitgevallen
Jak Crawford – DAMS
Cian Shields – AIX

Race 2
1. Richard Verschoor – MP Motorsport – 28 ronden, 51'33"929
2. Jak Crawford – DAMS – 1”701
3. Victor Martins – ART – 5”852
4. Leonardo Fornaroli – Invicta – 6”574
5. Josep Maria Martí – Campos – 9”992
6. Luke Browning – Hitech – 10”607
7. Arvid Lindblad – Campos – 15”420
8. Alexander Dunne – Rodin – 16”376
9. Gabriele Minì – Prema – 19”518
10. Kush Maini – DAMS – 19”604
11. Joshua Dürksen – AIX – 19”867
12. Roman Stanek – Invicta – 20”654
13. Dino Beganovic – Hitech – 25”492
14. Oliver Goethe – MP Motorsport – 26”399
15. Amaury Cordeel – Rodin – 27”313
16. Ritomo Miyata – ART – 27”947
17. Rafael Villagómez – Van Amersfoort – 33”771
18. Max Esterson – Trident – 33”930
19. Cian Shields – AIX – 50”274
20. John Bennett – Van Amersfoort – 1 ronde

Uitgevallen
Sebastián Montoya – Prema
Sami Meguetounif – Trident

Stand kampioenschap
1. Verschoor 53; 2. Martí 41; 3. Fornaroli 40; 4. Dunne 35; 5. Browning 33; 6. Martins 28; 7. Lindblad 24; 8. Crawford 20; 9. Beganovic, Minì 12; 11. Dürksen 11; 12. Stanek 8; 13. Goethe 6; 14. Montoya, Villagómez 3; 16. Maini 1.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet