Sportscars: Forza Italia: Giovinazzi met Ferrari en Rossi met BMW op pole voor FIA WEC Imola

Antonio Giovinazzi was het snelst in de kwalificatie voor de 6-uursrace van Imola
Dat, net als bij de seizoensstart in Qatar, de Ferrari’s ook tijdens de tweede ronde van het FIA WEC op eigen terrein in Imola snel zijn, tekende zich al tijdens de trainingen af. Het beeld werd eens te meer bevestigd in de kwalificatie met de pole-position voor Antonio Giovinazzi in de nummer 51-Ferrari, ruim zeven tienden voor Robert Kubica in de “klantenauto” van AF Corse. Dries Vanthoor, die in de tweede vrije training met de BMW gisteren gedeeld snelste was, kwalificeerde zich als derde. Nyck de Vries reed de vijfde tijd met de nummer 7-Toyota. In LMGT3 zorgde publiekslieveling Valentino Rossi voor sensatie door met de WRT-BMW voor het eerst de pole-position binnen te halen.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: FIA WEC/DPPI, Prescott Motorsport/Rick Kiewiet

De pole-winnende nummer 51-Ferrari
“De Ferrari’s zijn ook hier weer snel”, zei BMW-coureur Robin Frijns gisteren in Imola in gesprek met AUTOSPORT.NL al over zijn verwachtingen voor het tweede WEC-raceweekeinde van het seizoen. En dat bleek inderdaad overduidelijk met de pole-winnende tijd van Antonio Giovinazzi, die 0,758 seconde voorsprong op Kubica en 0,985 seconde op Dries Vanthoor als snelste niet-BMW-rijder had. Dat de nummer 50-Ferrari niet in het stuk voorkwam, was alleen te wijten aan Antonio Fuoco, van wie de tijden uit de eerste kwalificatie, waarin hij aanvankelijk derde was, geschrapt werden vanwege “track limits”. Daarmee kwam Fuoco niet in de “hyperpole” voor de snelste tien auto’s terecht.

Nyck de Vries kwalificeerde de nummer 7-Toyota als zesde
Achter de beide Ferrari’s en de BMW van Vanthoor eindigden de beide Toyota’s op de vierde en vijfde plaats, met Ryo Hirakawa in de nummer 8 slechts een duizendste van een seconde sneller dan merkgenoot Nyck de Vries in de nummer 7. Mick Schumacher kwalificeerde de nummer 36-Alpine als zesde, gevolgd door Jean-Eric Vergne in de nummer 93-Peugeot en Charles Milesi in de nummer 35-Alpine. Kévin Estre kwalificeerde de nummer 6-Porsche als tiende, hij was de enige Porsche-rijder die in de “hyperpole” terecht was gekomen. De BMW met Robin Frijns start als 13e.

Blijdschap in de BMW-box na het binnenhalen van de LMGT3-pole door Valentino Rossi, nadat eerst Ahmad Al Harthy (l.) de BMW al in de hyperpole gebracht had
De pole-position voor nationale held Valentino Rossi in de LMGT3-klasse is natuurlijk het gedroomde scenario voor de lokale organisatie, die toch al heel wat rondom de promotie van het evenement deed. De negenvoudig motor-wereldkampioen had zijn deelname aan de “hyperpole”-sessie te danken aan teamgenoot Ahmed Al Harthy, die de WRT-BMW in de eerste manche als snelste ruimschoots in de top tien reed, waarin Rossi, als “zilver”-rijder het karwei kon afmaken. Dat deed hij met verve, al werd Rossi’s eerste tijd geschrapt als gevolg van „track limits“. Met zijn tweede poging, in 1:42,355 minuten, reed Rossi een ronde die snel genoeg was om de beste startplaats voor zich op te eisen. Clemens Schmid kwalificeerde de nummer 87-Akkodis-Lexus op drie tienden van een seconde als tweede, voor Zach Robichon in de nummer 27-Heart of Racing-Aston Martin en Simon Mann in de nummer 21-AF Corse-Ferrari. Voor de Mercedessen van het Iron Lynx-team, waaronder de nummer 61 waarmee ook onze landgenoot Lin Hodenius in actie komt, zat er niet meer in dan de 17e en 18e plaats.

De BMW met Rossi vertrekt vanaf de pole-position in GT3