Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Racing Shows

Racing Shows: GR8 International Car Show Kortrijk. In het teken van de ‘’Verboden Ferrari F40 LM” en Liberty Walk

Afgelopen weekend vond in het Belgische Kortrijk de 10e editie van de GR8 International Car Show plaats. De expositie stond in het teken van de “Verboden Ferrari F40 LM” en de Liberty Walk. Deze firma werd in 1996 opgericht door de Japanner Wataru Kato en inmiddels één van de meest invloedrijke namen in de tuning wereld is. Hij specialiseerde zich in het uitbrengen van widebody kits. Maar je ziet dat er ook duidelijk affiniteit met het Japanse Super GT kampioenschap is. Want een aantal van die bodykits op de Nissan’s en Toyota’s is daarop duidelijk gebaseerd. De GR8 Car Show in Kortrijk trok maar liefst een recordaantal van 48.000 bezoekers.

2025 Ferrari GT 40 Beurlys 1
Absolute klapstuk in Kortrijk afgelopen weekend was deze unieke Ferrari F40 LM Barchetta Beurlys special.


Tekst en Foto’s: Willem J. Staat

2025 Ferrari F40 Beurlys
Het was ooit eens een originele Ferrari F40 LM maar toenmalig Ferrari directeur Lucas di Montezemolo ontplofte zowat toen hij foto's van deze bolide aanschouwde.

GR8 International Car Show Kortrijk. In het teken van de ‘’Verboden Ferrari F40 LM” en Liberty Walk
De GR8 International Car Show in het Belgische Kortrijk is duidelijk aan het upgraden en een andere weg aan het inslaan. Netwerken voor ondernemers maar ook veel exclusieve GT bolides die op het grote publiek altijd een grote aantrekkingskracht hebben. Liberty Walk is een Japans tuningbedrijf die auto’s ombouwt. Alhoewel de energietransitie mogelijk voor veranderingen gaat zorgen maakt Managing Director James Pearman er zich niet zo druk om. “Er komen veranderingen maar voor tuning zal er altijd een toekomst zijn” is hij overtuigd. In een aparte hal stonden enkele prachtige Liberty Walk bolides en de affiniteit met het Japanse Super GT kampioenschap op de geëxposeerde bolides was dan ook duidelijk zichtbaarDe show stond dan ook eveneens in het teken van de “Verboden Ferrari F40 LM” van “Beurlys’

2025 Ferrari F40 Beurlys Cockpit
De negentiger jaren zijn nog niet eens zo gek lang geleden maar het zag er vergeleken met nu toch wel erg spartaans uit.


De wat oudere autosport.nl lezer zal zich de naam van “Beurlys’’ waarschijnlijk nog wel herinneren. Het was een pseudoniem voor de Brusselse ondernemer Jean Blaton die in de zestiger en zeventiger jaren als privé-rijder voor Ferrari vaak de kolen uit het vuur wist te halen. Blaton zette in de negentiger jaren een Ferrari F40 in het toenmalige BPR kampioenschap in. Nadat dit kampioenschap verdween hield Blaton alleen nog maar een museumstuk over. Blaton besloot om het dak van de F40 af te zagen en tot een Spyder-versie om te bouwen. Toenmalig Ferrari directeur Luca di Montezemolo was niet bepaald ‘’amused’’ en stuurde Blaton een brandbrief waarin geëist werd dat de Ferrari logo’s moesten verdwijnen en dat de aanpassingen aan de auto als ongepast werden beschouwd. De man die voor Ferrari als privé-rijder in het verleden zoveel gedaan had werd door de firma uit Maranello in de ban gedaan. Ofwel persona non grata bij hun evenementen.

2025 Ferrari Beurlys Koplamp
Aan het design van de auto werd weinig veranderd. Alleen zag Jean Blaton het dak eraf en men was in Maranello not amused. Het Ferrari logo bleef. Ook zelfs nu nog.

Blaton overleed in december 2020 op 91-jarige leeftijd. Blaton bleek overigens ook nog eens een geweldige muzikant te zijn. Voor een fabrikant is het natuurlijk altijd pijnlijk als een derde partij met een idee komt dat men zelf niet heeft uitgevonden…..Gelukkig verdween deze unieke Ferrari F40 niet in de shredder. De auto kwam de afgelopen decennia gewoon weer tijdens Ferrari-evenementen in actie. De officiële benaming van de auto luidt dan ook Ferrari F40 LM Barchetta Beurlys Special en is in de traditionele gele Belgische racekleuren gespoten. Deze unieke auto bevindt zich overigens in Nederlandse handen en mocht toch wel één van de absolute klapstukken van deze show genoemd worden.

2025 Ferrari F40 Beurlys 2
Een bloedmooie "barchetta". Het enige probleem was dat men dit bij Ferrari niet zelf bedacht had. We zijn er "Beurlys'' of wel Jean Blaton uiteindelijk dankbaar voor
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet