Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Diversen: Crosstalent Nathan Ottink in de startblokken voor RallyX Valkenswaard

Ottink 01 PHOTO 2025 03 31 12 43 36

In het weekend van 26 en 27 april wordt op het Eurocircuit van Valkenswaard de tweede ronde verreden van het RallyX South kampioenschap. Met grote internationale deelname belooft het een waar spektakel te worden, wat doet terugdenken aan de oude glorietijden van de rallycross in Nederland. Een van de spraakmakende deelnemers is de net 18 jaar geworden Nathan Ottink, een Nederlands auto- en rallycross talent dat tot ieders verbazing bij de openingsronde van de RallyX-titelstrijd in Portugal bij zijn debuut in de snelste klasse, de Open 4WD, zowel een Am als een Pro-finale op zijn naam wist te schrijven.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: RallyX, PR


RallyX is een rallycross kampioenschap dat zijn oorsprong vindt in Scandinavië. Het was daar zo’n succes, dat ook uit andere Europese landen deelnemers noordwaarts trokken, wat de organisatie deed besluiten om een RallyX South op poten te zetten. Dit jaar beleeft de titelstrijd zijn debuutseizoen en het Eurocircuit van Valkenswaard was er direct bij om een wedstrijd voor de RallyX South-titelstrijd te mogen organiseren. Deze première zal plaatsvinden in het weekend van 26 en 27 april en gezien het verloop van de openingsronde in Portugal, belooft het een waar spektakel te worden.

Ottink 02

Op het Portugese circuit van Montalegre maakte de net 18 jaar geworden Nathan Ottink zijn RallyX-debuut en dan ook nog maar meteen in de snelste klasse, de Open 4WD. Ottink, afkomstig uit het Overijsselse Hengelo, geldt als een van de grootste crosstalenten van ons land en is niet voor niets al een paar jaar opgenomen in de KNAF Talent First Academy-selectie. Dat de appel ook hier niet ver van de boom valt, mag wel blijken uit het feit dat Nathans vader, Marcel Ottink, een voormalig internationaal rallycrosser is, die zijn zoon in al zijn autosportactiviteiten begeleidt. Vorig seizoen veroverde Ottink met grote overmacht de titel in de Junior Buggy-klasse van het FIA Europees Kampioenschap Autocross. Dit jaar heeft Ottink niet alleen zijn vizier gericht op het FIA EK Autocross in de Cross Car-klasse, daarnaast treedt hij ook aan in het RallyX South kampioenschap. Deze titelstrijd telt drie ronden, met telkens twee wedstrijden per weekend, één op zaterdag en één op zondag. Dubbel plezier en spektakel waarbij Valkenswaard na Portugal dus gastheer is van de tweede ronde van de titelstrijd.

Ottink 03

In het RallyX South komt Ottink uit in de Open 4WD-klasse en bestuurt daarin een 600pk sterke Ford Focus Supercar. In de Open 4WD-klasse strijden amateurs en profs (overwegend zeer ervaren fabriekscoureurs) tot en met de halve finales tegen elkaar. De amateurs hebben daarna een eigen finale waarin de zes beste amateurs uit de twee halve finales het tegen elkaar opnemen. De beste zes uit de halve finales, amateurs dan wel profs, plaatsen zich voor de Pro-finale, waardoor in deze finale amateurs het dus kunnen opnemen tegen de fabrieksrijders.

Ottink 04

Op Montalegre bezette Ottink op zaterdag na de kwalificatieheats de zevende plaats algemeen en was daarmee eerste amateur. Via de halve finale wist Ottink zich vervolgens te plaatsen voor de Am-finale, die hij vanaf poleposition ook nog eens op zijn naam schreef. Een droomdebuut voor de jonge Nederlander. Dat het nog mooier kon, bleek op zondag. Ottink sloot zijn halve finale als winnaar af, zat daarmee uiteraard bij de beste zes amateurs, maar ook in de top zes van het gecombineerde Am en Pro-klassement, en stond zo in twee finales. De Am-finale verliep wat minder soepel waardoor Ottink met een vierde plaats net buiten het podium viel. Daarna was het tijd voor de Pro-finale. Ottink mocht daarin vanaf pole vertrekken en schreef te midden van enkele Pro-coureurs de finale op zijn naam, een bijzondere prestatie die alom bewondering oogstte.

Ottink 05

“Ik was wel verrast dat ik direct zo goed voorin kon meestrijden. Ik was op zaterdag al blij met die winst in de Am-finale. We zeiden voor de grap al dat we het plaatje Am op de beker zouden vervangen door Pro, maar dat was na zondag niet meer nodig. Er zaten een stel supersnelle en ervaren Portugezen in het veld, die de baan door en door kennen. Om daarvan te winnen is wel gaaf. In zowel de Am als de Pro-klasse reden rond de tien man, dus met twintig rijders stond er in Portugal een sterk deelnemersveld aan de start. Op zondag pakte ik in de halve finale meteen de jokerlap, waardoor ik iets achter de kopgroep terecht kwam. Even later raakten die elkaar en tolden over de baan. Ik kon er net tussendoor sturen en lag zo eerste. Dat betekende pole voor de Pro-finale en ook die viel mijn kant op”, aldus het blije maar ook nuchtere crosstalent.

Ottink 06

Ottink kwam in de RallyX terecht via zijn inmiddels jarenlange trouwe sponsor Cameraland. “Bart Bel van Cameraland had deze Focus Supercar gekocht, maar wilde zelf met een achterwiel-aangedreven BWM in het kampioenschap starten. Toen kwam dus de vraag of wij de Focus wilden gebruiken. Daarbij doen we zelf vanuit O.T.S. Racing het onderhoud. In principe rijd ik de drie ronden van het RallyX South en waarschijnlijk een gastrace in het RallyX Scandinavië.”

Ottink 07

Ottink bleek snel gewend aan de 600pk sterke Focus Supercar. “We hebben voor het seizoen twee keer getest. De Focus is een relatief makkelijk auto, vind ik. Wat absoluut heeft geholpen, is dat ik vorig jaar met een Audi A1 in het Nederlands Kampioenschap Autocross heb meegedaan. Ook die auto had al veel vermogen. Het grote verschil tussen autocross en rallycross is alleen dat je in de rallycross veel netter en rustiger moet rijden. Autocross is alleen maar zand en dan zijn er vaak wel drie lijnen door een bocht mogelijk. De rallycross is overwegend asfalt en een klein stukje onverhard. Dan moet je echt wel de juiste lijnen rijden om snel te zijn. Zo’n Focus accelereert in 1,9 seconden van 0 naar 100 km/u en is daarmee sneller dan een formule 1-auto.”

Ottink 08

Het zal niemand verbazen dat Ottink uitkijkt naar de wedstrijden op het Eurocircuit in Valkenswaard. “Dat wordt ontzettend gaaf. Zoveel snelle en mooie auto’s eindelijk weer in ons eigen land. Ik hoop en denk ook wel dat er veel publiek op afkomt. In Portugal was rond de 15.000 man. Ik weet in ieder geval dat er vanuit onze kennissenkring heel veel mensen gaan kijken. Het is een evenement dat je niet mag missen.”

Ottink 09

Na Valkenswaard gaat de focus bij Ottink weer richting het FIA Europees Kampioenschap Autocross Cross Car. Deze maar liefst tien ronden tellende wedstrijdserie trapt half mei af in het Duitse Seelow.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet