Retro: Goodwood diskwalificeert beide Aston Martins van F1-ontwerper Newey

De keurmeesters van de 82nd Members’ Meeting op Goodwood hebben de twee Aston Martin DB4 GT’s gediskwalificeerd die afgelopen zondag van het veld wegreden in de Moss Trophy voor GT-auto’s tot 1963. De twee Astons uit de koker van Adrian Newey en de F1-stal van Aston Martin bleken op vele fronten illegaal, waarvan de te grote cilinderinhoud als overtreding het meest in het oog sprong. Met de geruchtmakende diskwalificatie komt de Goodwood-organisatie haar belofte van strengere controle en straffen na. Daarmee dreigde het vorig jaar al, afgelopen maand werd dat beleid in een brief nog eens bevestigd.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Bob van der Wolf
De twee DB4 GT’s, bestuurd door Dario Franchitti en Newey’s zoon Harrison, waren oppermachtig in de kwalificatie en reden daarna de concurrentie zoek, die bestond uit de Cobra’s van John Spiers en Gregor Fisken en de Ferrari 250 GT SWB van Alexander van der Lof. De Nederlander was aanvankelijk de snelste achtervolger van de illegale Astons en kreeg door de twee diskwalificaties zijn podiumplaats terug.

Volgens het keuringsrapport hadden beide auto’s een te grote motor en een uitlaatspruitstuk dat niet voldeed aan het historisch technisch paspoort (htp) van de auto’s. Ook de spoorbreedte van de auto’s zou niet conform zijn geweest. Daarnaast was er nog een waslijst aan aanvullende trucs. Zo is op de tv-beelden bij beide auto’s duidelijk een aerodynamisch gevormde carterpan te zien die niet aanwezig is op de legale DB4 GT die zich voorin in het middenveld ophield. Ook zaten er telescoopdempers onder de auto’s in plaats van de reglementaire hefboomarmdempers.

Volgens welingelichte kringen beschikte een van de auto’s tijdens de Goodwood Revival nog niet over het vereiste htp, waarna een aangepaste versie van het htp van de andere auto werd gebruikt. Ook op de Revival reed de auto van de equipe Dario Franchitti/Jimmie Johnson met de hierboven genoemde trukendoos, waarna het team werd gevraagd om die te verwijderen om het htp te verkrijgen. Nadat dat was gebeurd, bleken de onreglementaire aanpassingen toch weer op de auto’s te zijn gemonteerd voor de Moss Trophy op de Members' Meeting.

De spraakmakende diskwalificaties volgen op de aankondiging van een strenger keuringsbeleid door de Duke of Richmond, de baas van de Goodwood-organisatie. Vorig jaar, voorafgaand aan de Goodwood Revival, liet de hertog al weten dat hij wilde terugkeren naar auto’s die strikt volgens htp zijn opgebouwd. Dat was deels uit eigenbelang voor het circuit dat destijds voor de heropening werd teruggebracht in de staat waarin het in 1966 werd achtergelaten en dus met opzet diverse moderne veiligheidsvoorzieningen ontbeert. Om die reden heeft de Britse federatie Motorsport UK de circuitlicentie van het relatief onveilige Goodwood gekoppeld aan rondetijden die in principe niet sneller mogen zijn dan het ronderecord van Jim Clark uit 1965.

Omwille van het spektakel had Goodwood in de afgelopen jaren juist vaak een oogje dichtgeknepen, met name als het ging om de auto’s waarin de sterren als gast optraden. Nu de rondetijden steeds verder onder de tijd van Clark zakken, zit er weinig anders op dan toch weer strenger toe te zien op de legaliteit van de auto’s. Na een trits van waarschuwingen na de Revival kondigde de hertog afgelopen maand in een nieuw schrijven definitief zijn strikte htp-beleid aan. De brief werd mede ondertekend door Shaun Lynn en Fred Fatien. Lynn is de nieuwe eigenaar van Motor Racing Legends en ook lid van de raad van toezicht op Goodwood, Fatien is de nieuwe eigenaar van Masters Historic Racing. MRL en Masters lieten zo via de brief weten dat ook zij in 2025 opnieuw strenger gaan controleren.

Dat Goodwood vooral een voorbeeld stelt met de diskwalificaties, mag duidelijk zijn. Naast de Astons werd verder nog de Capri van Richard Meins/Rob Huff gediskwalificeerd, maar de overige overtreders – waarvan er nog steeds legio waren – krijgen vooralsnog een waarschuwing en een brief met daarin een opsomming van de elementen die niet aan het htp voldoen. Hun klasseringen in de officiële uitslagen werden gehandhaafd, maar het is de verwachting dat voor de komende Revival hetzelfde principe geldt dat eerder op Goodwood is toegepast: two strikes, and you’re out.

De diskwalificaties stralen niet alleen negatief af op preparateur RS Williams, die in het oogluikende tijdperk wel eerder Jaguars met ‘speciale’ motoren aan de start van de Revival liet verschijnen, maar ook op het Aston Martin van Lawrence Stroll. De inzet van Newey werd immers ook ondersteund door diens nieuwe werkgever, die de auto’s als een stijlvolle publiciteitsstunt zag. Dat Newey ervoor koos om ondanks de dreigende woorden van Goodwood illegaal te rijden, kan niet anders worden verklaard dan door de overtuiging dat zijn sterrenstatus en die van Franchitti hem zou vrijwaren van enige straf. Menigeen in de historische wereld moest juist als eerste aan de topontwerper denken toen de Duke of Richmond vorig jaar de toespraak hield waarin hij aankondigde voortaan strenger op te treden.

Tegenstanders lieten ons intussen weten dat zij er nog wel mee hadden kunnen leven als Franchitti en Newey junior de concurrentie niet zo hadden gedecimeerd. Dat gebeurde enkele jaren geleden ook al met de Jaguar E-type die Newey toen aan Jenson Button overhandigde. In diens Red Bull-periode stond de aerodynamicus al bekend om zijn historische auto’s die een windtunnelbehandeling bij zijn F1-team hadden gekregen. Een in het oog springende aanpassing was de licht geopende achterbak van de E-type, die daardoor als een soort achtervleugel kon fungeren.