Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V-Max

Jong bloed in de Mazda MX-5 Cup - Xavier van der Schoot

heere portret.01

De Mazda MX-5 Cup telt dit seizoen een recordaantal debutanten. De klasse binnen het V-Max Racing Management-programma maakt daarmee zijn naam als opstapklasse van de Nederlandse autorensport meer dan waar. Tijdens de Voorjaarsraces op Circuit Zandvoort reden de jongelingen hun eerste wedstrijdkilometers. Autosport.nl sprak met vier van de debutanten.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Gerrie Hoekstra en  PR

heere actie


De 16-jarige Xavier van der Schoot komt uit het Brabantse Hilvarenbeek en volgt de Havo 4 in Goirle. Zijn interesse voor de autosport is gekomen na een bezoek aan de DTM-wedstrijden op het circuit van Zandvoort. “Ik vond dat daar allemaal fantastisch en wilde graag in de toekomst ook betrokken zijn als rijder in de autosport. Huurkarten ging ook al erg goed en ik besloot vorig jaar oktober mijn racelicentie te halen bij de Dutch Race Driver Academy van Floortje Snoek en Jan Paul van Dongen. Vervolgens veel “track days” gedaan en mijn EU-licentie gehaald.”

xavier 4

“Ik ben daarna al snel in contact gekomen met Jochem van de Wiel van JW Raceservice en dat klikte meteen. Na een aantal “track days” hebben we samen gekozen voor de Mazda MX-5 Cup, een klasse die mij enorm aanspreekt vanwege de kleine verschillen tussen de rijders onderling. Een prima klasse om mee te beginnen, zeker als je nog helemaal geen race-ervaring hebt. Je leert enorm snel van alle andere deelnemers, maar vooral van je eigen data. Ik werk samen met mijn engineer van Motorsport in Motion, een bedrijf dat mij begeleid zowel op de baan als online op de sim. Mijn verwachtingen zijn nog niet erg hoog. Stapje voor stapje probeer ik mij te verbeteren. Dit eerste weekend wil ik voorzichtig beginnen om ervaring op te doen. Als het gelijk goed gaat, is het mooi meegenomen.”

xavier 7

Na afloop van het weekend wist Xavier hoe alles is gegaan. “Ik heb alles meegemaakt, tracklimits, een schuiver, safety cars, het was een hectisch weekend. Ik had al tijdens de vrije trainingen vertrouwen, en voelde me echt op mijn gemak. Weliswaar nog niet in de top tien, maar toch goede tijden gereden. Het avontuur begon al gelijk in de kwalificatie. Mijn snelste tijd werd afgepakt vanwege tracklimits en in de slotfase schampte ik de rail bij het uitkomen van de Hans Ernst-bocht, met schade tot gevolg.”

xavier 6

“In de eerste race moest ik voortijdig mijn Mazda in de pits parkeren, veroorzaakt door de crash in de kwalificatie. De auto had minder vermogen en het stonk in de cockpit verschrikkelijk naar olie. Het was verstandig om binnen te komen en zeker niet handig om door te rijden. Na de zaterdag is de auto helemaal nagekeken voor de twee wedstrijden op zondag.”

xavier 5

“In de tweede wedstrijd kende ik een hele goede start, waarbij ik vijf plaatsen goed maakte en op een negende plaats reed voordat voor de eerste keer de safety car de baan op kwam. Na de herstart spinde ik in de Hans Ernst-bocht en kon ik de aansluiting niet meer vinden. De race werd uiteindelijk, na opnieuw een incident, achter de safety car afgevlagd. Achteraf kreeg ik nog één plaats straf vanwege een contact bij het uitremmen van een tegenstander in de Tarzanbocht.”

xavier 9

“De afsluitende race startte ik vanaf een 12de plaats. De start was iets minder dan de tweede, en daarna heb ik gewoon mijn eigen ding gedaan en eindigde ik als dertiende. Ik heb de complimenten aan mijn monteurs gegeven en ze bedankt voor het harde werken aan mijn auto. Ook veel dank aan mijn instructeur Boudewijn Kuster voor zijn vertrouwen in mij en de hulp die die mij aanbied zowel op de baan als online. Maar nu ga ik me helemaal focussen op het volgende evenement op Circuit Zolder in België. Ik ben daar nog nooit geweest, maar ik ga de komende periode veel tijd doorbrengen op de simulator om in ieder geval beter voorbereid te zijn.”

schoot 1
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet