Formule 1: Oscar Piastri overheerst in Bahrein. Verstappen zesde na foutenfestijn
Oscar Piastri heeft het in Bahrein helemaal voor elkaar, heeft alles onder controle en wint overtuigend zijn tweede Grand Prix van dit seizoen. Een poleposition, snelste ronde en eerste winst ooit in Bahrein voor het Britse team, die dankzij de Koninklijke financiële steun als aandeelhouders, Sahkir hun thuiscircuit noemen. Ondanks problemen met de elektronica in zijn stuur, DRS problemen en mankementen aan de versnellingen en remmen, weet George Russell met oude rode soft banden Lando Norris achter zich te houden. Voor Russell tot nu toe een sterk seizoen met drie podiumplaatsen uit vier wedstrijden. De Brit is niet de snelste maar rijdt erg constant en uitgekookt. Ondanks enorme druk van Norris fopt Russell in de laatste ronde de McLaren rijder en harkt daardoor zijn tweede plaats binnen.
Tekst: Gerrie Hoekstra en PR Verstappen
Foto's: Mercedes en Red Bull Content Pool
Norris op zijn beurt kent een rollercoaster Grand Prix, staat op de grid niet goed in zijn startvak en wordt door de wedstrijdleiding bestraft met een vijf seconden penalty. Geweldige gevechten volgen met Charles Leclerc en met Russell in de eindfase. De Brit blijft koploper in de tussenstand maar ziet zijn teamgenoot Piastri met grote stappen naderen. Geen podiumplaatsen voor de beide Ferrari rijders Charles Leclerc en Lewis Hamilton, die toch een prima race rijden en met een tevreden gevoel volgende week naar Saoedi-Arabië afreizen. Een mindere wedstrijd voor Max Verstappen. De start is niet goed, de twee bandenwissels kosten te veel tijd, de keuze voor de harde band is dramatisch. Alles ging eigenlijk fout. Na een safety car periode halverwege de race, maakt de Red Bull rijder nog wat plaatsen goed op zijn medium sloffen, om in de laatste ronde ook nog Pierre Gasly te verschalken om als zesde te worden afgevlagd. Een weekend om maar snel te vergeten. Wel blije gezichten bij het team van Alpine. Voor de wedstrijd bluft teambaas Flavio Briatore, die gisteren zijn 75ste verjaardag vierde, dat zijn team een zesde plaats zou gaan halen. Het werd uiteindelijk een zevende stek voor Gasly, die toch nog wel een beetje teleurgesteld is doordat hij Verstappen nog voor zich moet dulden. Twee Haas coureurs in de top tien. Esteban Ocon eindigt als achtste terwijl zijn teamgenoot Oliver Bearman vanaf de laatste startplaats, het laatste punt binnensleept.
De race
Vlak na zonsondergang gaat de 57 ronden tellende Grand Prix van Bahrein van start op het 5.412 meter lange Barhain International Circuit. Van de top twaalf op de grid, starten alleen de Ferrari’s van Charles Leclerc in P2 en Lewis Hamilton in P9 op de medium compound banden. De overige coureurs starten op de zachte compound banden. Max beleeft een hectische start vanaf P7 op de grid en hij verliest een plekje in de openingsronde. Polesitter Piastri behoudt de leiding, gevolgd door Russell en Norris, die een uitstekende start beleeft vanaf de zesde plek op de grid. De raketstart van Norris is echter mede mogelijk gemaakt doordat de McLaren-coureur buiten zijn gridvak staat en de Brit ontvangt een tijdstraf van vijf seconden voor het vergrijp.
Verstappen gaat in ronde vijf buitenom voorbij aan Carlos Sainz in bocht vijf voor plek zeven. De Nederlander komt in ronde elf al binnen voor zijn eerste pitstop. In een langzame stop van 4,7 seconden worden de zachte banden ingewisseld voor een setje harde banden en Max komt op plek zestien terug op het asfalt, terwijl de overige coureurs voornamelijk opteren voor een nieuw setje mediums. Norris stopt op hetzelfde moment en valt door het incasseren van zijn tijdstraf terug tot P14.
Leider Piastri stopt in ronde vijftien en hij valt terug tot P3, achter de Ferrari’s die hun banden nog moeten wisselen. In ronde achttien stoppen Leclerc en Hamilton, waardoor Piastri weer aan de leiding komt te liggen, gevolgd door Russell en Leclerc. Verstappen is weer terug op plek zeven en zit vast achter Esteban Ocon. Achter Verstappen voert Andrea Kimi Antonelli de druk op en de Italiaanse rookie weet in ronde 20 voorbij te steken aan Max voor P7. De snelheid zit er duidelijk niet in bij Max, want in ronde 23 verwijst Lewis Hamilton de Nederlander terug naar P9.
In ronde 27 volgt de tweede stop voor Verstappen. Na opnieuw een langzame bandenwissel van 6,2 seconden, komt hij als laatste terug de baan op met een setje van de medium compound banden onder de RB21. Na een stevig gevecht tussen Yuki Tsunoda en Carlos Sainz liggen er brokstukken op de baan. Hierdoor is de wedstrijdleiding genoodzaakt de safety car de baan op te sturen in ronde 32. Dit geeft veel coureurs de kans om een pitstop te maken. Omdat Max net binnen is geweest, maakt hij geen stopt en hij schuift op naar P8.
Het veld wordt in ronde 36 weer vrijgelaten. Piastri behoudt de leiding, gevolgd door Russell. Norris zet de aanval in op Leclerc, maar raakt juist in een gevecht met Hamilton verwikkeld. Verstappen gaat twee ronden later voorbij aan Ocon voor P7. Carlos Sainz moet in ronde 47 zijn Williams in de pits parkeren met schade aan de sidepod na het incident met Tsunoda en de Spanjaard is daarmee de eerste uitvaller van de race.
Norris voert de druk op bij Leclerc en de McLaren-coureur gaat in ronde 52 voorbij aan de Ferrari-coureur voor P3. Norris zet zijn opmars voort door ook de aansluiting te vinden bij George Russell. Echter, slaagt Norris na een gevecht in de laatste ronde er niet in voorbij te gaan aan de Mercedes-coureur. Verstappen gaat in de laatste ronde nog wel voorbij aan Pierre Gasly, waarmee de zesde plek zijn deel is. Aan kop rijdt Oscar Piastri onbedreigd naar zijn vierde Grand Prix-zege. George Russell wordt tweede, met vlak daarachter kampioenschapsleider Lando Norris op P3. De Ferrari’s van Charles Leclerc en Lewis Hamilton eindigen op P4 en P5, met Max op P6. Pierre Gasly pakt zijn en Alpine’s eerste punten van het seizoen met een knappe zevende plek, terwijl Esteban Ocon, Yuki Tsunoda en Oliver Bearman de top tien completeren.
Na afloop van de race laat Verstappen optekenen: "Niks liep. We hadden een slechte start en daarna een probleem bij de eerste pitstop. Ik weet niet wat daar aan de hand was. De lampen bleven aan, dus normaal gesproken mag je van ons protocol dan niet wegrijden, maar ik denk dat daar iets fout ging met de knop. Dan zit je weer vast in verkeer. De harde band liep ook voor geen meter. Toen gingen we weer naar binnen, maar die stop verliep nog slechter en toen zat ik weer in verkeer. Volgens mij reed ik op dat moment laatste. Om daarna na de safety car nog als zesde te eindigen, dat doen we wel goed, maar we hadden totaal geen snelheid. Het grootste probleem zit in de bandenslijtage en de balans van de auto."
Max vervolgt: "Het liep echt voor geen meter. Ik kon niet remmen, ik kon niet insturen, ik had geen tractie, helemaal niks. Je probeert in de laatste ronde nog wat. Ik probeerde mijn punten te maximaliseren en het kwam goed uit in bocht vier, dus dat was leuk, maar alles bij elkaar was het natuurlijk een slechte race."
Ondanks het teleurstellende resultaat, verwacht Max tijdens het aankomende race in Jeddah een positiever weekend tegemoet te gaan: "Normaal gesproken heb je daar wat minder bandendegradatie, dan zal het automatisch wel wat beter zijn, maar hier zie je wel onze echte problemen. Op dit soort circuits is het dan heel erg, maar we lopen altijd achter de feiten aan."
Uitslag:
1. Oscar Piastri (McLaren Mercedes) 57 ronden in 1:35:39.435 (25 punten)
2. George Russell (Mercedes) +15.499s (18 punten)
3. Lando Norris (McLaren Mercedes) +16.273s (15 punten)
4. Charles Leclerc (Ferrari) +19.679s (12 punten)
5. Lewis Hamilton (Ferrari) +27.993s (10 punten)
6. Max Verstappen (Red Bull Racing Honda RBPT) +34.395s (8 punten)
7. Pierre Gasly (Alpine Renault) +36.002s (6 punten)
8. Esteban Ocon (Haas Ferrari) +44.244s (4 punten)
9. Yuki Tsunoda (Red Bull Racing Honda RBPT) +45.061s (2 punten)
10. Oliver Bearman (Haas Ferrari) +47.594s (1 punt)
11. Kimi Antonelli (Mercedes) +48.016s
12. Alexander Albon (Williams Mercedes) +48.839s
13. Nico Hulkenberg (Kick Sauber Ferrari) +53.472s
14. Isack Hadjar (Racing Bulls Honda RBPT) +56.314s
15. Jack Doohan (Alpine Renault) +57.806s
16. Fernando Alonso (Aston Martin Aramco Mercedes) +60.340s
17. Liam Lawson (Racing Bulls Honda RBPT) +64.435s
18. Lance Stroll (Aston Martin Aramco Mercedes) +65.489s
19. Gabriel Bortoleto (Kick Sauber Ferrari) +66.872s
NC. Carlos Sainz (Williams Mercedes) DNF
Stand:
1. Lando Norris (GBR) 77
2. Oscar Piastri (AUS) 74
3. Max Verstappen (NED) 69
4. George Russell (GBR) 63
5. Charles Leclerc (MON) 32
6. Kimi Antonelli (ITA) 30
7. Lewis Hamilton (GBR) 25
8. Alexander Albon (THA) 18
9. Esteban Ocon (FRA) 14
10. Lance Stroll (CAN) 10
11. Pierre Gasly (FRA) 6
12. Nico Hulkenberg (GER) 6
13. Oliver Bearman (GBR) 6
14. Yuki Tsunoda (JPN) 5
15. Isack Hadjar (FRA) 4
16. Carlos Sainz (ESP) 1