Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V-Max

Jong bloed in de Mazda MX-5 Cup - Mees Houben

heere portret.01

De Mazda MX-5 Cup telt dit seizoen een recordaantal debutanten. De klasse binnen het V-Max Racing Management-programma maakt daarmee zijn naam als opstapklasse van de Nederlandse autorensport meer dan waar. Tijdens de Voorjaarsraces op Circuit Zandvoort reden de jongelingen hun eerste wedstrijdkilometers. Autosport.nl sprak met vier van de debutanten.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings en  PR

heere actie


Mees Houben
is met zijn 15 jaar de jongste deelnemer in het Mazda MX-5-veld. De inwoner van het Limburgse Heerlen volgde via de karting de weg richting het circuit. In 2021 werd Houben zelfs door de KNAF geselecteerd om namens ons land deel te nemen aan de FIA Karting Academy Trophy. “Ik vond karting leuk en kwam zo op de baan in Genk terecht. Dat ging steeds beter en ik kon me aansluiten bij het team GKS Lemmens. In de jaren daarna heb ik de kartladder doorlopen, van nationale Rotax-klassen naar internationaal OK-Junior en OK. Na de eerste wedstrijden van 2024 hebben we de karting voor gezien gehouden en heb ik mijn racelicentie gehaald. Met mijn 14 jaar mocht ik echter nog niet gaan racen, maar heb al wel aan wat testdagen meegedaan.”

houben frankenhout leeuw

Bij het behalen van de racelicentie kwam Houben in contact met Christiaan Frankenhout. “Via Christiaan zijn we bij de Mazda MX-5 Cup terecht gekomen, achteraf ook de juiste keuze. Als je net begint, leer je hier alle grondbeginselen. Je leert deur aan deur racen, bumper aan bumper, maar ook op je banden letten omdat je daar meerdere wedstrijden mee moet doen. Christiaan is ook de rijderscoach bij MV Motorsport, dus dat team was voor ons een logische keuze, mede gezien de resultaten die ze in de Mazda MX-5 Cup al behaald hebben.”

houben.03

Net als destijds bij de karting zet Houben in zijn debuutseizoen meteen hoog in. “Ik wil races gaan winnen en in het kampioenschap de top drie, of minimaal de top vijf, halen. Ik wil uiteindelijk door in de autosport. Le Mans en Daytona zijn doelen. De formuleracerij heb ik ondanks mijn kartverleden uit het hoofd gezet, daarvoor zijn budgetten nodig die voor ons niet haalbaar zijn.”

houben podium.02

Dat winnen of podiums geen onrealistische doelen zijn, bewees Houben in zijn debuutweekend. De kwalificatie leverde een negende positie op. Na een elfde en negende positie in race één en twee, slaagde Houben er in race drie in om vanaf de tiende startplaats op te rukken naar plek drie algemeen! Daarmee was hij beste rookie en mocht dus meteen twee keer naar het podium. “In de eerste race zat ik goed in de kop en ging ook als vijfde over de meet. Ik werd echter bestraft voor een contant met een andere rijder en viel daardoor terug naar plek elf. In race twee miste ik al snel de derde versnelling, waardoor ik verder moest in vier en vijf. Het tempo was er daardoor uit, maar ik heb de wedstrijd wel uitgereden. In de derde race was de snelheid goed en kon ik vanaf plek tien ook makkelijk tegenstanders passeren. Bij de herstart na de safetycar-periode was ik goed weg en dat scheelde ook weer wat plaatsen. De derde plaats algemeen en winst in de Junior klasse was natuurlijk heel mooi. Al met al kijk ik terug op een positief weekend waarin we veel geleerd hebben.”

houben.01
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet