Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT World Challenge Europe: WRT verslaat Porsches op Paul Ricard, podium voor Verstappen-Aston Martin

250412 32WRT
Weerts pakt meteen succes in 2025 met zijn tweede nieuwe teamgenoten, Van der Linde en De Wilde

Circuit Paul Ricard mocht het nieuwe seizoen van de GT World Challenge Europe Endurance Cup powered by AWS openen met een wedstrijd van zes uur op de zaterdagavond. Op een aantal spins in de openingsronde na vonden er verder geen incidenten plaats – een uitzonderlijke prestatie, aangezien er maar liefst 59 GT3-auto's meededen. De BMW van Kelvin van der Linde, Charles Weerts en Ugo de Wilde (Team WRT) bewees het sterkst te zijn, vooral in de slotfase, en ze schreven de race in Le Castellet op hun naam. Er was ook Nederlands succes dankzij Thierry Vermeulen, die een beker verdiende in de Gold Cup met de Aston Martin van Verstappen.com Racing.

Tekst: Vincent Bruins (X/Bluesky: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Jakob Ebrey)


De MANN-FILTER-Mercedes-AMG van Winward Racing was oppermachtig in de kwalificatie en Maro Engel mocht vanaf de pole position vertrekken. Hij behield de leiding, terwijl achter hem Mirko Bortolotti (GRT Grasser Racing Team) de tweede plaats afpakte van Jules Gounon (Mercedes-AMG Team GetSpeed). Vooral Gold Cup-leider Dean Macdonald (Garage 59) kwam goed weg en schoof op naar P4 algemeen. De Pro-McLaren van het Britse team zag meteen kansen op een mooi resultaat in rook opgaan. Marvin Kirchhöfer kreeg een versnellingsbakprobleem en viel weg uit de top vijf. Aan het eind van het eerste uur stopte er nog een McLaren met mechanische malheur, de Optimum Motorsport-bolide van James Allen. Porsche-teams Schumacher CLRT en Rutronik Racing speelden het slim en stopten tijdens de Full Coruse Yellow. Dat bracht Ayhancan Güven aan de leiding voor Sven Müller. Macdonald haalde Gounon, Bortolotti en Engel in op de baan, maar moest dus ook nog Güven en Müller voorbij om de leiding te pakken. Dat lukte de Schot meteen.

250412 Start
0 neutralisaties voor ongelukken in een race van 6 uur met maar liefst 59 auto's laat de kwaliteit van dit GT3-veld zien

Macdonald overhandigde de McLaren aan Louis Prette richting het derde uur. De Monegask verloor 10 seconden tijdens de pitstop door een tankprobleem en kwam achter Müllers ploegmaat Alessio Picariello naar buiten. Hij werd ingehaald door Weerts die de jacht inzette op Picariello. Patric Niederhauser stapte in de Rutronik-Porsche van de laatstgenoemde en kwam onder druk te staan van Van der Linde bij aanvang van het vijfde uur. De Zuid-Afrikaan, terug bij Team WRT maar nieuw bij BMW, ging voorbij aan Niederhauser op het rechte stuk na een geweldige exit uit Virage du Pont en reed zo relatief comfortabel naar de zege.

250412 Podium
De coureurs van Team WRT, Rutronik Racing en Schumacher CLRT ontvangen hun welverdiende bekers op het podium

Het gat aan de finish tussen de BMW van Van der Linde, Weerts en De Wilde en de Porsche van Müller, Niederhauser en Picariello was uiteindelijk 4.353 seconden. Een halve minuut daarachter maakten Klaus Bachler, Güven en Laurin Heinrich het podium af. Het Schumacher CLRT-trio versloeg de 'Mamba'-AMG van Lucas Auer, Matteo Cairoli en Engel voor de derde positie. Mattia Drudi, Marco Sørensen en Nicki Thiim (Comtoyou Racing) maakten een boel posities goed om in de top vijf terecht te komen voor Augusto Farfus, Jesse Krohn en Raffaele Marciello (ROWE Racing).

250412 111CSA
De pech voor de ene McLaren werd het gelukje voor de andere McLaren: CSA Racing zegevierde in de Gold Cup

De Gold Cup-McLaren van Garage 59 domineerde haar klasse en vocht in de openingsfase zelfs om de algemene overwinning, maar na niet één maar twee langzame pitstops vanwege een tankprobleem, wilde Adam Smalley de auto overnemen van Prette. De Brit kon de pitstraat echter niet eens verlaten vanwege elektronische problemen en dus vielen ze uit. Dat opende de deur voor een andere McLaren-formatie, CSA Racing, om de eerste plaats in de Gold Cup te pakken met Simon Gachet, James Kell en Arthur Rougier. Vermeulen deelde de Verstappen.com-Aston Martin met Harry King en Chris Lulham en werd tweede in zijn klasse door de Al Manar by WRT-BMW van Jens Klingmann, Ben Tuck en Al Faisal Al Zubair te verslaan evenals de RJN-McLaren van Reece Barr, Alex Buncombe en Tommy Foster.

250412 33Verstappen
De Verstappen.com-Aston Martin, uiteraard met startnummer 33, op weg naar de tweede positie in de Gold Cup

Michele Beretta, Alessio Deledda en Finlay Hutchison (Vincenzo Sospiri Racing) reden vanaf de start tot het eind van het één na laatste uur aan de leiding in de Silver Cup, maar een gewaagde inhaalactie van Charles Clark in Virage du Camp leverde hem de klassezege op. Clark werd eerste samen met Pedro Ebrahim en James Kellett in de BMW van Paradine Competition. De enige Corvette in het veld, de Steller Motorsport-auto van Lorcan Hanafin, Kiern Jewiss en Matisse Lismont, ging ook voorbij aan Hutchison. Door een plotselinge regenbui in de laatste ronde zakte Hutchison zelfs terug van de derde naar de zesde positie en dus ging het laatste Silver Cup-podiumplekje naar Ivan Klymenko, Lorens Lecertua en Lucas Légeret in the Saintéloc-Audi. Mex Jansen werd vijfde in de klasse met de Century-BMW, twee plaatsen voor regerend kampioen Colin Caresani (GetSpeed). Dante Rappange moest genoegen nemen met P8 in de Silver Cup met de Grasser-Lamborghini. Zijn broer Jop Rappange, in de Dinamic GT-Porsche, viel uit door mechanische problemen.

250412 992Paradine
Clark, Ebrahim en Kellett in de Silver Cup zorgden voor de dubbelzege van de BMW M4 GT3 Evo

De twee Ferrari's van Kessel Racing stonden na de start achterstevoren, maar ze herstelden zich en sleepten een dubbelpodium binnen in de Bronze Cup. Dustin Blattner, Conrad Laursen en Dennis Marschall wonnen de klasse, terwijl hun teamgenoten David Fumanelli, Nicolò Rosi en Niccolò Schirò als derde het zwart-witgeblokt zagen. Daartussenin finishten Sean Gelael, Dan Harper en Darren Leung (Paradine Competition) als tweede in de klasse. Ralf Bohn en tweeling Alfred en Robert Renauer (Herberth Motorsport) verloren een podiumpositie vanwege een straf voor het overschrijden van de track limits. Ze werden als vijfde geklasseerd achter Marvin Dienst, Gabriele Piana en Rinat Salikhov (Winward Racing). Nederlands duo Loek Hartog en Morris Schuring deelden een Rutronik-Porsche met Antares Au en werden achtste vanwege een extra pitstop, nadat de brandstoftank een keer niet helemaal gevuld was door een probleem met de slang. Op zijn zachtst gezegd was het een uitdagende eerste race voor Ziggo Sport in de samenwerking met Tempesta Racing. De wit-oranje Ferrari van Eddie Cheever, Chris Froggatt en Marco Pulcini kreeg tijdstraffen van 15 seconden en 30 seconden, een drive-through penalty, een stop-en-go van 1 minuut en een stop-en-go van 5 minuten vanwege track limits. Ze werden laatste van de Bronze Cup-deelnemers die aan de finish kwamen.

250412 74Kessel
Ondanks dat ze twee extra pitstops deden, kwamen Blattner, Laursen en Marschall toch bovenaan te staan in de Bronze Cup

UITSLAG RACE

De GT World Challenge Europe powered by AWS keert in het eerste weekend van de volgende maand terug. Op zondag 4 mei wordt de seizoensopener van de Sprint Cup gehouden met twee races van ieder een uur op Brands Hatch.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet