Formule E: Nato eerste over de streep in Miami, maar Wehrlein wint race

Pascal Wehrlein werd uiteindelijk winnaar van de Formule E-race in Miami
De vijfde race van het seizoen in het ABB FIA WK Formule E op het circuit van Homestead in Miami bood volop spektakel. Na een kettingbotsing van drie rijders was de baan met nog vier ronden te gaan geblokkeerd, waarop de race werd onderbroken. Na de herstart kwam Nissan-rijder Norman Nato uiteindelijk als eerste over de eindstreep, maar omdat hij net als meerdere rijders niet zijn volledige acht minuten ‘attack mode’ gebruikt had, ging de overwinning naar Porsche-rijder Pascal Wehrlein. De tweede plaats was voor Lucas Di Grassi, die daarmee voor het eerst sinds twee jaar weer eens op het podium stond en ook het Abt-team met Yamaha de eerste top drie-klassering bezorgde. De andere Porsche-rijder António Félix da Costa werd als derde geklasseerd. Robin Frijns kwam als derde over de eindstreep, maar was achtste in de uitslag.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: FIA Formule E
Norman Nato trok in het laatste kwalificatieduel aan het langste eind tegen Jake Dennis en veroverde daarmee de pole-position met een tijd van 1:23,037 minuten. Dennis start als tweede, voor António Félix da Costa en Robin Frijns. Onze landgenoot sloot de kwalificatie in de B-groep als snelste af en liet daarmee al zien dat hij dit weekeinde goede kansen heeft. Dat bevestigde hij met zijn beste startplaats van het seizoen tot dusver. Datzelfde geldt voor Nyck de Vries, die zich als vijfde wist te kwalificeren. Stoffel Vandoorne completeerde het Benelux-trio met de zesde startplaats.
Het is voor de 26 ronden lange race lekker warm in Miami, verwacht wordt dat het heelhouden van de banden een belangrijke factor gaat worden. Nato pakt de leiding, voor Félix da Costa. De Vries passeert Dennis en is daarmee derde, maar klimt vevolgens nog verder op en komt als leider terug uit de eerste ronde. Félix da Costa is tweede, voor Nato, Frijns en Dennis, die terrein verloren heeft. Er is aardig wat beweging in het veld, in de tweede ronde pakt Frijns de derde plaats van Nato. In de vijfde ronde haalt Nato Félix da Costa in en is zo tweede.

De situatie in de beginfase met De Vries voor Félix da Costa en Frijns
In de zevende ronde neemt Nato de leiding over, maar het zegt allemaal nog niet echt veel, want het is overduidelijk dat iedereen vooralsnog zuinig aan rijdt. In de negende ronde start Buemi als eerste met Attack Mode en stoomt gelijk op van de achtste naar de derde plaats, nog voor zijn teamgenoot Frijns. Vandoorne is de volgende die in de tiende ronde zijn Attack Mode activeert. Vergne ploegt eenmaal door het gras nadat hij wat te snel een bocht nam, maar komt zonder problemen weer terug op de baan.
Nyck de Vries haalt in de elfde ronde meer vermogen, hij kiest voor vier minuten. Daarmee rijdt hij weer naar de leiding, zodat hij halverwege de race het veld aanvoert, voor Nato, Vandoorne, Félix da Costa, Frijns, Buemi, Morttara, Bird, Barnard en Dennis. In de 15e ronde rijdt Nico Müller voor het eerst aan kop, hij heeft niet minder dan 14 plaatsen goedgemaakt, maar ook dit zegt nog niet zoveel. Korte tijd later is het Pascal Wehrlein die met meer vermogen terrein wint. In de 16e ronde neemt hij de kop over, voor zijn Porsche-teamgenoot Félix da Costa en Robjn Frijns. De Vries rijdt op de achtste plaats, maar niet meer lang, want in de 17e ronde strandt De Vries. Daarop komt de safety-car in actie.
Félix da Costa leidt voor Wehrlein, Di Grassi, Frijns, Mortara, Nato, Bird, Cassica, Müller en Hughes. In de 19e ronde wordrr de race weer vrijgegeven. Frijns passeert De Grassi en verovert zo de derde plaats. Félix da Costa haalt in de 20e ronde extra vermogen en pakt direct weer de leiding. Vervolgens crashen Hughes, Günther en Evans in de chicane, een kettingbotsing die door Buemi veroorzaakt is. Dat leidt tot de volgende interventie van de safety-car. Omdat de baan geblokkeerd is, wordt de rode vlag gezwaaid. De volgorde: Félux da Costa leidt voor Wehrlein, Mortara, Frijns, Di Grassi, Nato, Bird, Cassidy, Vergne en Müller. Félix da Costa’s Attack Mode is daarmee op slag waardeloos, terwijl Wehrlein, Frijns, Nato, Bird Rowland elk nog een lange Attack Mode tegoed hebben.
Na een kleine twaalf minuten wordt de race hervat met nog vier ronden te gaan. Interessant genoeg besluit de wedstrijdleiding tot een staande start in plaats van een herstart achter de safety-car. Mortara passeert Wehrlein en pakt de tweede plaats. Wehrlein en Frijns halen extra vermogen en passeren Mortara. Wehrlein pakt snel de kop ten koste van Félix da Costa, Frijns sluit aan en is tweede. Ook Rowland en Nato passeren met extra vermogen de Portugees. Nato haalt Frijns in en is zo tweede. De laatste ronde loopt: Wehrlein heeft geen Attack Mode meer en ziet Nato dichterbij komen. Hij verdedigt voor wat hij waard is, maar op de laatste meters passeert Nato vanuit de slipstream en komt als eerste over de streep, voor Wehrlein, Frijns, Rowland, Bird. Omdat de meeste rijders echter niet hun volledige acht minuten Attack Mode verbruikt hebben, wordt Wehrlein tot winnaar uitgeroepen, voor Di Grassi en Félix da Costa. Müller, Mortarta, Nato, Ticktum, Frijns, Dennis, Maloney, Mortara en De Vries.

Podium met vlnr Di Grassi, Wehrlein en Félix da Costa