GT: Dawson en Jewiss zegevieren in British GT-seizoensopener, verrassingen op Phillip Island
Het seizoen 2025 van het British GT Championship is officieel van start gegaan, uiteraard met GT3- en GT4-klasses tegelijk
Afgelopen weekend werden de eerste rondes verreden van het British GT Championship en de GT World Challenge Australia powered by AWS. Charles Dawson en Kiern Jewiss (2 Seas Motorsport) werden voor aanvang van het nieuwe seizoen niet als favorieten voor de British GT-titel gezien, maar toch won het Mercedes-AMG-duo vanaf de pole position op Donington Park. Jaxon Evans en Elliott Schutte (Arise Racing GT) en Broc Feeney en Brad Schumacher (Kelso Electrical) deelden de zeges in Australië na een paar spectaculaire wedstrijden.
Tekst: Vincent Bruins (X/Bluesky: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Jakob Ebrey), Gruppe C, en Race Project (Daniel Kalisz)
GT World Challenge Australia
Schutte ving de zaterdagsrace op het Phillip Island Grand Prix Circuit aan vanaf de pole position. Hij reed samen met Sergio Pires (Geyer Valmont Racing) weg van de rest van het veld, al strijdend om de leiding. Steve Brooks (Wolfbrook) kwam vast te staan in de grindbak halverwege de eerste stint, en dankzij een safety car konden de Audi's van Schumacher, Mark Rosser (Team BRM) en Tim Miles (Dayle ITM) het gat weer dichten. Na de rijderswissel reed Evans naar de overwinning, maar vanzelfsprekend was het niet. Jayden Ojeda reed namelijk een uitstekende tweede stint, kreeg de ene na de andere inhaalactie voor elkaar en zette de leidende Ferrari onder druk, maar uiteindelijk kwamen hij en Paul Lucchitti 0.259 seconden tekort met de Realta-Mercedes-AMG. Feeney en Schumacher verloren de derde plek in de laatste ronde door een lekke band en dus gingen Brendon Leitch en Miles naar het podium voor de Porsche van Dorian Boccolacci en Shane Smollen (EMA Motorsport). Door een straf voor een unsafe release vielen Alex Peroni en Rosser terug naar P7. George King had het lastig, nadat hij de bolide van Pires had overgenomen, en werd na een paar foutjes achtste. Ben Schoots en Shane Woodman (Black Wolf Motorsport) wonnen in de Am-klasse na een straf voor Renee Gracie (OnlyFans). De dame had de V10 van haar Audi te vroeg gestart tijdens de verplichte pitstop.
Evans en Schutte waren het enige duo om in beide races op het podium te staan en dus verlieten ze Phillip Island als de kampioenschapsleiders
UITSLAG RACE 1
Feeney en Schumacher maakten tijdens de zondagsrace gebruik van problemen voor hun rivalen om zo van de vijfde naar de eerste positie te rijden. Ze wonnen voor Declan Fraser en Liam Talbot (Volante Rosso Motorsport). De Aston Martin van de regerend kampioen was na de kwalificatie gediskwalificeerd en dus moesten ze beide wedstrijden vanaf achteraan het veld aanvangen. Na P5 in Race 1 pakten ze dus P2 in Race 2. Evans en Schutte completeerden het podium. Boccolacci was vanaf de pole begonnen, maar ploegmaat Smollen spinde met een lekke band. Peroni en Rosser kregen opnieuw een straf voor hun kiezen vanwege een overtreding in de pits. Het ging van kwaad tot erger, toen ze spinden en vast kwamen te zitten in de grindbak, toen er regen viel in de slotfase. King en Pires reden zo naar de vierde stek voor Leitch en Miles. Gracie verdiende de zege in de Am-klasse voor Schoots en Woodman.
Gracie staat gelijk in de Am-puntenstand met Schoots en Woodman
UITSLAG RACE 2
De GT World Challenge Australia powered by AWS keert in het eerste weekend van mei terug voor twee races van ieder een uur op het Sydney Motorsport Park, beter bekend als Eastern Creek.
British GT Championship
Dawson en Jewiss domineerden de kwalificatie op Donington Park met een gat van 0.626 seconden naar de andere 2 Seas Motorsport-Mercedes-AMG van Maxi Götz en Kevin Tse, en dus mochten ze de wedstrijd van twee uur beginnen vanaf de pole. Dawson kwam prima weg bij de start, terwijl achter hem Tse een plaats verloor aan de Lamborghini van Alex Martin (Barwell Motorsport). De gehele race was Martin aan het jagen op Dawson en het gevecht ging na de rijderswissel door tussen Jewiss en Sandy Mitchell. De snelheid matchen bleek geen probleem, maar er daadwerkelijk voorbijkomen was een ander verhaal. Jewiss hield Mitchell op 1.106 seconden afstand bij het vallen van de finishvlag en sleepte de overwinning binnen met Dawson.
Jewiss bezweek niet onder de druk van Mitchell en zag als eerste de zwart-witgeblokte vlag
Götz en Tse verdienden het laatste plekje op het podium door de McLaren van Marvin Kirchhöfer en Morgan Tillbrook (Optimum Motorsport) achter zich te houden. Vader-en-zoon Richard en Sam Neary (Team Abba Racing) scoorden een topvijfresultaat na een straf voor Marcus Clutton en Simon Orange (Orange Racing by JMH) vanwege een overtreding tijdens een Full Course Yellow. De laatstgenoemden kregen echter nog een straf aan hun broek. Ze werden gediskwalificeerd, omdat het personeel aan de McLaren had gezeten in parc fermé. Andrew Howard en Tom Wood (Beechdean AMR) versloegen de Honda NSX van Luke Garlick en Ip Chun Cheong (Bridger Motorsport) voor de Silver-Am-klassezege.
Ook al reden er slechts twee auto's mee in de klasse, Beechdean AMR en Bridger Motorsport maakten er toch een mooi Silver-Am strijd van
Jack Brown en Marc Warren (Optimum Motorsport) domineerden de GT4-divisie in hun McLaren Artura van start tot finish. Josh Miller en Aiden Neate (Mahiki Racing) waren het snelst in de kwalificatie, maar werden op zaterdag gediskwalificeerd vanwege het overtreden van de parc fermé-reglementen en dus moest de Lotus Emira achteraan aansluiten op de grid. Ze reden snel naar voren en leken zelfs mee te kunnen doen voor de algemene GT4-overwinning, maar omdat ze een Silver Cup-duo zijn is de verplichte pitstop langer ten opzichte van de Pro-Am-deelnemers. Ze vielen terug naar P5 algemeen, maar schreven nog wel de GT4-Silver Cup op hun naam. Ravi Ramyead en Charlie Robertson (Century Motorsport) werden tweede achter Brown en Warren, ondanks een straf voor contact achter de safety car. Ed McDermott en Seb Morris maakten het podium af voor Team Parker Racing-teamgenoten Jon Currie en Phil Keen.
Brown kan dit jaar de eerste coureur worden om een tweede GT4-titel te pakken in British GT en met deze overwinning is hij solide begonnen
UITSLAG RACE
Op 27 april wordt de meest prestigieuze wedstrijd in het British GT Championship verreden, de Silverstone 500.