Sportscars: De Gerus zet Duqueine-Oreca op pole voor ELMS Barcelona, klasse-pole team Viscaal, sterk debuut Rik Koen met tweede startplaats

De Duqueine-Oreca behaalde in handen van Reshad de Gerus de pole-position voor de eerste ELMS-race van het seizoen
Reshad de Gerus reed in de Duqueine-Oreca (Simonazzi/Nissany/De Gerus) een tijd van 1:27,644 minuten en behaalde daarmee in de slotfase van de kwalificatie de pole-position voor de vier-uursrace van Barcelona, de openingsrace van het seizoen in de European Le Mans Series. Hij was 0,166 seconde sneller dan Matteo Cairoli namnens Iron Lynx-Proton (Ried/Capietto/Cairoli). Job van Uitert wist de IDEC Sport-Oreca met het nummer 28 (Lafargue/Van Uitert/Chatin) als tiende te kwalificeren. Snelste Pro-Am-rijder was Giorgio Roda, de teamgenoot van Bent Viscaal in de Proton Competition-Oreca (Roda/Binder/Viscaal). In LMP3 bezetten Ligiers de eerste vier plaatsen, aangevoerd door CLX Motorsport (Lanchère/Closmenil/Jensen). Rik Koen sloot zijn eerste ELMS-kwalificatie met de Ligier van Team Virage (Zieloka/Nogales/Koen) als tweede af. In LMGT3 zorgde Martin Berry voor de eerste ELMS-pole van Mercedes met de Iron Lynx-auto (Berry/Hanafin/Gatting).
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto: ELMS
Voor het grootste deel van de LMP2-sessie stond Matteo Cairoli in de nummer 9-Iron Lynx-Oreca bovenaan, een positie die hij wederom veroverde nadat alle rijders waren binnengekomen voor nieuwe banden en een tweede run. De Gerus dook in de slotfase, met nog 16 seconden op de klok, als enige onder de tijd van de Italiaan en behaalde daarmee de eerste pole-position van het seizoen. Achter Cairoli eindigden Tom Dillmann in de nummer 43-Inter Europol-auto en Tom Blomqvist in de nummer 37-Pure Rxcing-Oreca respectievelijk op de derde en vierde plaats. Job van Uitert kwalificeerde de nummer 28-IDEC Sport-auto als tiende.
In LMP2-Pro-Am was Giorgio Roda, vorig jaar al goed voor vijf van de zes pole-positions in de klasse, opnieuw de snelste. De sessie moest met zes minuten op de klok worden onderbroken na een crash van Giorgios Kolovos in de nummer 3-DKR-Oreca. Na de hervatting zette Roda, die op dat moment al bovenaan stond, onmiddellijk een snellere tijd op de klokken: 1:31,110 minuten. Daar kwam niemand meer in de buurt, zodat de Italiaan zeker was van de beste startplaats, ook een uitstekende uitgangspositie voor zijn Nederlandse teamgenoot Bent Viscaal. PJ Hyett reed in de slotfase de tweede tijd in de AO by TF-Oreca, waarmee hij Rodrigo Sales in de nummer 29-TDS-Oreca naar de derde startplaats verdrong.
De eerste kwalificatie voor de nieuwe LMP3-auto’s, met Toyota- in plaats van Nissan-motor, resulteerde in de pole-position voor Adrien Closmenil, die in de nummer 17-CLX Motorsport-Ligier een tijd van 1:36,188 minuten reed. Voor het Zwitserse team was het de vierde pole op rij bij de 4 Uur van Barcelona. Rik Koen reed in zijn eerste ELMS-kwalificatie heel keurig naar de tweede startplaats in de klasse en was, uiteraard, tevreden: “Het ging lekker! Gelijk tweede! De auto lag goed, we hadden wel een paar dingetjes die nog aangepast hadden kunnen worden, maar we wilden niet gelijk gaan experimenteren. Ik zat er lekker in, een goede uitgangspositie, mijn teamgenoten zijn snel, dus ik denk dat we morgen voor het podium kunnen strijden!”
In LMGT3 reed Martin Berry de Iron Lynx-Mercedes naar een tijd van 1:42,257 minuten en behaalde daarmee de beste startplaats. Naast hem op de eerste rij staat Célia Martin in de Iron Dames-Porsche, gevolgd door de Racing Spirit of Léman-Aston Martin in handen van Clément Mateu en de nummer 74-Kessel-Ferrari, gereden door Andrew Gilbert.