GT World Challenge America: JMF-AMG en Random Vandals-BMW delen zeges op Sonoma, teleurstelling voor Hartog in GT4
19 auto's is niet alleen meer dan vorig jaar, maar de kwaliteit van de teams en coureurs lijkt ook omhooggegaan
Het seizoen 2025 van de SRO America is afgelopen weekend van start gegaan op Sonoma Raceway. Een veld van 19 GT3-auto's arriveerde voor de GT World Challenge America powered by AWS, waarvan de LAB Motorsport-Porsche meteen afviel vanwege een zware crash in de kwalificatie. Mikaël Grenier en Michai Stephens (JMF Motorsports) en Kenton Koch en Connor De Phillippi (Random Vandals Racing) schreven de twee races van ieder anderhalf uur op hun naam. Loek Hartog was de enige Nederlander op het circuit in de groene heuvels van Californië en nam deel aan de Pirelli GT4 America, maar de coureur van ACI Motorsports maakte een tegenvallend weekend mee.
Tekst: Vincent Bruins (X/Bluesky: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Fred Hardy en Fabian Lagunas)
Koch kwalificeerde zich op de pole position voor de zaterdagsrace, 0.064 seconden voor Philip Ellis (Regulator Racing). Ze reden samen weg van de rest van het veld en halverwege de eerste stint liet Koch Ellis erlangs, wetende dat de Zwitser diens Pro-Am-Mercedes-AMG toch aan de langzamere gentleman Jeff Burton moest overhandigen bij de pitstops. Koch bouwde zelf een voorsprong van 8 seconden op voor Stephens vóór de rijderswissel, maar zijn teamgenoot De Phillippi kwam achter Grenier terecht die de JMF-Mercedes-AMG had overgenomen. Een nog onbekend probleem had Random Vandals Racing cruciale tijd gekost.
JMF Motorsports kon zich dankzij Grenier en Stephens geen beter debuut in de GT3-racerij voorstellen
Grenier hield De Phillippi de rest van de race achter zich en won samen met Stephens op 0.638 seconden. Bill Auberlen en Varun Choksey zorgden voor een dubbelpodium voor Random Vandals Racing dankzij P3 achter Koch en De Phillippi. Vanwege een mechanisch probleem in de kwalificatie moesten ze achteraan starten, maar ze versloegen uiteindelijk de RS1-Porsche van Jan Heylen en Alex Sedgwick voor die derde stek. Robby Foley en Justin Rothberg (Turner Motorsport) wonnen in de Pro-Am-klasse voor Colin Braun en George Kurtz (CrowdStrike by Riley). Het Braziliaanse duo Marcelo Hahn en Allam Khodair (AF Corse USA) hield Jason Daskalos en Isaac Sherman (CRP Racing) achter zich voor het laatste plekje op het Pro-Am-podium. Burton en Ellis, die altijd de tegenovergestelde strategie doen qua indeling van hun coureurs ten opzichte van hun Pro-Am-rivalen, werden uiteindelijk zevende in de klasse.
Regerend Pro-Am-kampioenen Foley en Rothberg gingen verder waar ze in 2024 gebleven waren door Race 1 in hun klasse te winnen
UITSLAG RACE 1
Door een vroege rode vlag voor de eerdergenoemde crash van Marcelli in Q2, was de grid voor de zondagsrace niet representatief aan hoe snel iedere coureur was, maar dat maakte de wedstrijd wel extra spannend. Braun en Burton deelden de voorste startrij. Uiteraard had de laatstgenoemde, als enige amateur onder de Pro-Am-deelnemers tijdens de eerste stint, niet de snelheid om alle pro's achter zich te houden. Hij verdedigde netjes, maar zou voor de rijderswissel terugvallen naar P15 algemeen. Braun werd ondertussen achternagezeten door de McLaren van Aaron Telitz (Archangel Motorsports) en de BMW van Foley. Maar de ploegmaten van De Phillippi en Heylen uit de Pro-klasse, die vierde en vijfde algemeen lagen, zouden door de langzamere amateurs voor de top drie uit de Pro-Am-klasse terechtkomen.
Random Vandals Racing herstelde zich van een pitstopprobleem in Race 2 met een prachtige actie van Koch op de Porsche van Sedgwick
Koch hoopte op de eerste plaats algemeen de pitstraat te verlaten, maar hij kwam 11 seconden achter Sedgwick terecht. Random Vandals Racing had namelijk opnieuw tijd verloren bij de verplichte stop, ditmaal vanwege een probleem met de brandstofslang. Een safety car-periode voor een crash van Jay Schreibman (AF Corse USA) in het laatste halfuur gooide echter roet in het eten van RS1. Koch kon zo het gat dichten en hij ging in de één na laatste ronde voorbij aan Sedgwick met een indrukwekkende inhaalactie door bochten 1 en 2. Zo wonnen Koch en De Phillippi alsnog de zondagsrace. Grenier en Stephens namen genoegen met de derde positie achter Heylen en Sedgwick. De neutralisatie was ook een gelukje voor Ellis die de Regulator-Mercedes-AMG van Burton had overgenomen en als enige pro in de Pro-Am-auto voor de laatste stint haalde hij iedereen in zijn klasse in om met een gat van bijna een halve minuut te winnen voor Braun en Kurtz, en Foley en Rothberg.
Het was een emotionele Pro-Am-overwinning voor Burton die zijn kleinkinderen had meegenomen naar het Californische circuit
UITSLAG RACE 2
De Pirelli GT4 America was een van de vele supportklasses van de GT World Challenge America powered by AWS op Sonoma Raceway. Hartog deelde een Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport met Dan Sibille in de Pro-Am-klasse. Ze werden netjes achtste in Race 1, maar helaas kwam Hartog in de bandenmuur terecht in Race 2 vanwege de listige omstandigheden in de regen. De Nederlander parkeerde de beschadigde Cayman in de Carousel en bereikte de finish niet.
Het SRO America-circus keert in het laatste weekend van april terug voor de tweede ronde van het seizoen op het Circuit of the Americas vlakbij Austin, Texas.